Ni som gjort exceptionella höjningar

Övriga högskoleprovrelaterade diskussioner
Användarens profilbild
m2-mäster
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 21 jul, 2008 22:28

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av m2-mäster »

bersan skrev:Hur gjorde du för att höja dig så mycket?
Gjorde du bara gamla prov och hur länge tränade du?
Hade du någon plan och skulle du kunna berätta hur du gjorde?

Det skulle vara snällt för att jag vet verkligen inte vad jag ska göra och det känns helt hopplöst.Jag vet inte va jag ka börja med och så.
Kort och gott så gjorde jag såhär:

- Köpte HPguidens VIP-paket (billigaste varianten) och lärde mig ordlistorna - DETTA ÄR ETT MÅSTE! Jag skrev ned alla ord jag inte kunde i word-dokument och skrev även ned exempelmeningarna och repeterade alla listor tusen gånger om. Skrev även ned en lista på ord som jag ofta blandade ihop och gick igenom den gång efter gång efter gång efter gång efter gång efter gång..... Det tog en jäkla massa tid, men jag tjänade 15 poäng på det :)

- Vad gäller NOG och DTK så övade jag på gamla prov. Gjorde många prov på kort tid och utvärderade mina slarvfel. Man lär sig att se vilka fel man gör om och om igen.
Första gången jag skrev kunde jag heller inga räkneuppställningar alls, därmed mitt usla DTK-resultat. Så jag såg till att lära mig uppställningar med addition, subtraktion och division och öva in rutinerna så att de verkligen satt som reflexer på ryggmärgsnivå.

- LÄS övade jag upp genom att läsa tidningar. Om det dök upp nåt ord jag inte förstod så slog jag upp det med en gång och skrev in ordet + exempelmening i mina ordlistor.
Det här har alltid varit min svagaste del.

- ELF: Jag läste artiklar lite då och då och slog upp de ord jag inte kunde. Den här delen övade jag dock inte så mycket på.
Jimmy G in da house
Användarens profilbild
Höklus
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 22 maj, 2010 15:51

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av Höklus »

Holy shit! Herru, Empezar! Nu får du titta här, 1.2 måste nog vara den största höjningen överhuvudtaget på sidan väl, som faktiskt visats? Nu borde det väl om något visa att man kan göra riktigt bra höjningar samt att allt snack om att endast höja sig mellan 0.3-0.4 per prov inte nödvändigtvis stämmer? Inte för att jag påpekar att du sagt det men hur den generella uppfattningen ständigt varit.

Err...haha, jag tar tillbaka allt det jag skrev. m2-mäster, du har tydligen gjort 7 st prov? Vilken är din största höjning?
Användarens profilbild
m2-mäster
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 21 jul, 2008 22:28

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av m2-mäster »

Höklus skrev:
Err...haha, jag tar tillbaka allt det jag skrev. m2-mäster, du har tydligen gjort 7 st prov? Vilken är din största höjning?
Min största höjning mellan 2 prov är från 0.9 till 1.4.

Det är klart att det går att höja sig 0.5+ under ett halvår, men det krävs massor med plugg och kämparanda för att göra det!
Jimmy G in da house
Användarens profilbild
Timoteja
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 701
Blev medlem: sön 21 nov, 2010 16:37
Ort: Sthlm/Linköping

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av Timoteja »

Ricin skrev:Jag är nöjd med min hp-vandring, hoppas det kan ge lite inspiration i alla fall. :-P

Bild
Förstår att du är nöjd! Detta är precis vad jag vill lyckas med! 1.2 till 1.8. Minst.
Användarens profilbild
Vigor
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 521
Blev medlem: tis 26 maj, 2009 8:24

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av Vigor »

Timoteja skrev:
Ricin skrev:Jag är nöjd med min hp-vandring, hoppas det kan ge lite inspiration i alla fall. :-P

Bild
Förstår att du är nöjd! Detta är precis vad jag vill lyckas med! 1.2 till 1.8. Minst.
Ja, verkligen fint jobbat Ricin! :)
sorbazz
Stammis
Stammis
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 3:55

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av sorbazz »

Ricin, Hur bar du dig åt? Kan du skriva en lite utförligare text om hur du gjorde i respektive del?
sorbazz
Stammis
Stammis
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 3:55

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av sorbazz »

Ricin, Hur bar du dig åt? Kan du skriva en lite utförligare text om hur du gjorde i respektive del?
Ricin
Stammis
Stammis
Inlägg: 233
Blev medlem: tis 04 maj, 2010 11:50

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av Ricin »

Tack så mycket, Timoteja och Vigor. Jag önskar er lycka till med era mål. Skam den som ger sig!

sorbazz skrev:Ricin, Hur bar du dig åt? Kan du skriva en lite utförligare text om hur du gjorde i respektive del?
Visst!

ORD

Efter att ha skrivit 1.2 så såg jag tydligt var jag kunde plocka in poäng; orddelen. Så i början av maj 2010 började jag nöta ord.

Jag började med att skriva ut ordprov.se's listor (grundlista, extralista 1, extralista 2, sorterade efter ämnesområde). Varje förmiddag tog jag 30 ord och skrev in i glosprogrammet Vokabel och körde igenom ett par gånger tills det kändes bra. 30 nya ord valdes på kvällen och samma procedur upprepades. Detta upprepades 6 dagar i veckan. Den sjunde dagen vilade han...(höhö), nej den sjunde dagen gick jag igenom alla ord jag dittills skrivit in i Vokabel.

60 ord/dag är ett tämligen lugnt tempo och såhär i efterhand hade jag nog kunnat gå upp i 100 ord/dag utan att försämra inlärningen eller ta för mycket tid i anspråk, men det är individuellt.

När jag var klar med de ordlistorna (tror jag blev klar i juli) började jag med ordlistorna här på HPguiden. Jag gick igenom en ordlista per dag och repeterade tidigare ordlistor den sjunde dagen. (Tror detta är samma eller en liknande metod som Guldbollen har skrivit om). Ord som inte ville fastna direkt skrev jag ner i Vokabel och plöjde igenom ett par gånger. Skrev även lappar med svåra ord och satte vid datorn men vet inte om det hjälpte så mycket.

Efter HPguidens ordlistor gick jag igenom orden som förekom i följande tråd http://www.hpguiden.se/forumet/topic/2094/

Sedan kollade jag igenom lite här:
http://www.braord.se/
http://hotpot.se/ordbok-ord-a.htm
(var en användare här på forumet som tipsade om sidan. Dessvärre glömt bort vem det var).

I övrigt slog jag upp alla ord jag var det minsta osäker på och använde http://dagens-ord.se som startsida.


NOG
Jag satte igång med NOG-kursen här i början av augusti om jag minns rätt. Efter att ha gått igenom NOG-kursen började jag med autentiska uppgifter, alla tidigare diskuterade uppgifter finns ju lagrade här som man kan träna på.

Jag gick igenom 20 uppgifter/dag. Jag hann gå igenom alla uppgifter två gånger. Dessutom försökte jag svara på NOG-uppgifter här på forumet för att kontrollera att jag själv förstod uppgifterna/metoderna.

Om man har koll på procent, bråk, sannolikhet, algebra osv så gäller det bara (tror jag) att nöta uppgifter för att lära sig systemet. Här är en sida om man är osäker på matematiken http://khanacademy.org

DTK
Började i september med att träna lite lätt på liggande stolen och multiplikation av stora och jobbiga tal samtidigt som jag kollade igenom alla diagramtyper som tas upp här på HPguiden. I november/oktober började jag gå igenom autentiska DTK-prov på tid. Efter varje prov analyserade jag mina fel och dagen efter gjorde om uppgifter som jag svarat fel på.

Trots att jag gick igenom alla tillgängliga DTK-prov och trimmade huvudräkning/räkning med uppställning sänkte jag mig ändå ett poäng på denna del. Jag skyller på att jag blev för nervös på det riktiga provet. :roll:

ELF
Jag har haft det hyfsat lätt för engelska hela tiden så jag la inte ner så mycket tid på detta. I början försökte jag dock läsa lite artiklar på the economist men i ärlighetens namn blev det lite för trist (jag kände att engelskan låg på rimlig nivå ändå). Jag exponerades dock för rätt mycket engelska på internet i övrigt. Hänger bland annat på engelska forum regelbundet.

LÄS
Läste under strecket en hel del samtidigt som jag läste skönlitterära böcker regelbundet. La inte så mycket krut på denna del då LÄS och ELF var mina starkaste delar.

I korthet såg mitt dagliga schema ut såhär

Förmiddag:
1. Artikel från Under strecket
2. 30 ord (eller ordlista från hpguiden) i Vokabel
3. 20 NOG-uppgifter
4. (Försöka svara på nog-uppgifter på forumet)

(På eftermiddagarna läste jag kemi och fysik b).

Kväll:
1. 30 ord (eller ordlista från hpguiden) i Vokabel
2 (DTK-prov)

Lycka till med ditt mål Sorbazz, det är bara till att kötta på.
julapp
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 05 sep, 2009 13:20

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av julapp »

Jag blir så peppad av att se hur mycket ni har höjt er! Jag känner att vårens prov är lite som en sista chans att få ett bra hp-resultat innan provet ändras. Jag har skrivit HP 5 ggr 2006: 1.0, 2009: 1.0, 2009: 1.2, 2010: 1.3.


Nu i oktober skrev jag 1.4 och delresultaten ser ut så här

ORD 29
NOG 10
LÄS 16
DTK 14
ELF 17

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga mest krut. Provet nu i oktober var det första som jag pluggade till och då lite grann på NOG, då jag uppenbarligen har stora problem med den delen, det är som att det inte riktigt går in (!!??) Orden har jag börjat gå igenom och skriver listor. LÄS och ELF känns helt ok som att det går att höja och känns bäst att göra på papper (jobbigt att läsa på skärmen) och NOG och DTK gör jag helst också på utskrivna blad. Det som känns riktigt motigt är just NOG.

Jag jobbar ca. 75% och kan då plugga HP ungefär 2 hela dagar per vecka (lite mer de veckor jag jobbar kortare pass), vad tror ni finns det hopp även för mig?
carmal
Stammis
Stammis
Inlägg: 168
Blev medlem: fre 20 aug, 2010 13:19

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av carmal »

Bra jobbat Ricin.....I like it =)......kämparglöden bara sprutar kring alla hpeare....

Själv höjde jag mig från 0,7 till 1,5. Jag har kämpat som tusan och det har helt enkelt varit ett heltidsjobb X).

Jag är nöjd med höjningen men tänker absolut forts. kämpa om jag inte kommer in i vår.

Under väntan så ägnar jag tid åt att plugga ord här på hpg som jag inte faktiskt har arbetat med + att jag förbereder mig inför intervjun i Umeå....

Bra att ni skrivit ner planeringar så att man kan inspireras.

Ciao så länge!
Ricin
Stammis
Stammis
Inlägg: 233
Blev medlem: tis 04 maj, 2010 11:50

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av Ricin »

julapp skrev: (...)
Jag jobbar ca. 75% och kan då plugga HP ungefär 2 hela dagar per vecka (lite mer de veckor jag jobbar kortare pass), vad tror ni finns det hopp även för mig?
Du har många poäng att hämta inom NOG, ORD och DTK. Fortsätt med orden här och på ordprov.se om du får tid. Kanske kan du plugga lite på jobbet via exempelvis mp3 (om du inte kan smyga med lite pappersark)?

Mitt tips är att gå igenom NOG-kursen här och sedan nöta autentiska uppgifter (som också finns här). Själv läste jag frågorna på datorn men hade ett anteckningsblock som jag skrev/räknade i. Skönt att slippa skriva ut massa papper. Har du koll på den grundläggande matematiken, dvs matematik A så är det bara till att köra på med riktiga nog-uppgifter. Om matematiken haltar så får du slipa på den (exempelvis via http://khanacademy.org).

DTK ska jag nog inte tipsa något om då jag själv sänkte mig där. Men att gå igenom autentiska prov är aldrig fel.

Lycka till!

@carmal Fin höjning, förhoppningsvis går det bra på intervjun (har du blivit kallad?), annars är det bara till att fortsätta i samma anda så är du snart i hamn. :)
julapp
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 05 sep, 2009 13:20

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av julapp »

Tack för tipsen Ricin! :)
mylittlepony
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 20 nov, 2009 9:19

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av mylittlepony »

hade en polare som fick 0,9..hoppade till 1,8 sen :)
bersan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 19 aug, 2010 22:45

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av bersan »

Vet du hur han gjorde för att höja sig så mycket?
Användarens profilbild
simwes
Stammis
Stammis
Inlägg: 103
Blev medlem: tor 22 apr, 2010 17:06

Re: Ni som gjort exceptionella höjningar

Inlägg av simwes »

Förmodligen tränade han/hon väldigt hårt och la ner mkt tid på de delar som han/hon behövde förbättra.
Skriv svar