Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Diskussioner kring antagning, prövning, urval mm
Skriv svar
MCity
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 06 nov, 2010 16:29

Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av MCity »

Hej! Kan först börja med och säga att detta blir ett långt inlägg. Har varit inne och tittat ganska intensivt den senaste perioden även om jag aldrig skrivit ett inlägg, så här kommer det första och förmodligen inte det sista!

Jag började på gymnasiet nu i höstas (ja, jag är bara 16 år!), men tankarna kring framtiden, och då menar jag livet efter gymnasiet, började redan förra året. Jag valde NV och kommer således att fortsätta studera efter gymnasiet. När det gäller framtida jobb har läkare alltid varit i tankarna och växt fram de senaste månaderna. Det kan självklart ändras under gymnasiets gång men jag är ändå ganska säker på att det är de jag vill bli. (Fick en allvarlig skada i samband med en fotbollsmatch för några år sedan och ortopeden som jag träffade var fantastisk, därav mitt intresse.)

Redan innan gymnasiet visste jag att 22.5 inte var möjligt pga. estetisk verksamhet...har aldrig varit särskilt estetisk av mig och vad jag än skulle välja så skulle de bli högst ett VG. Nu fick jag ett VG...bättre än G men ändå bittert.

Det är därför jag har vänt mig hit. Högskoleprovet är en fantastisk möjlighet och jag är glad att jag tidigt fått mycket information om HP. Gud vad skönt det skulle vara att få 2.0 under gymnasiets gång. Det nya högskoleprovet 2011 innehåller mer matematik och är därför till min fördel, det är en av mina styrkor. Den lite mindre bra delen är ORD, borde ju inte vara så konstigt pga. åldern. Ordförrådet är inte fullt utvecklat även om jag tycker att jag har ett bra ordförråd.

Nu skriver jag kanske för mycket...men min första fråga är om ni tycker att jag ska göra högskoleprovet våren 2011, blott 16 år gammal? Förväntar mig inte full pott såklart, tänkte mer att det skulle vara bra att få mer kött på benen, men samtidigt kommer det som sagt ett nytt högskoleprov hösten 2011 med nya delar...vet inte riktigt.

Sen undrar jag också om ni tror att det är möjligt att få 2.0 när man 17 år ? Har sett att det hänt...hur svårt är det? Matte är som jag skrivit ovan min starka del så jag välkomnar mer matematik i det nya provet. ORD-delen kommer att sänkas (jippi?) och jag ser att HP-guiden har bra övningar inför provet, och jag har inga problem med att plugga, kan lägga otroligt mycket tid på detta (säger jag nu :P).

Tack på förhand...
lovja133
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 21:44

Re: Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av lovja133 »

tycker att du ska göra det nu, men utan förutsättningar/krav att du måste prestera ngt visst poäng, se det som en testomgång
(tror att det absolut bästa sättet att höja sig är att göra provet om och om igen). tänk på att du har tid att förbättra dig tills du ska söka in till högskolan.
Klart du kan greja ett tillräckligt resultat till läkare, övaövaöva provets olika delar och träna också på "tidspress"

lycka till
MCity
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 06 nov, 2010 16:29

Re: Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av MCity »

Tack för svaret lovja!

Ja, jag kommer nog att göra provet den kommande våren, finns ju inga nackdelar...kommer säkert bli besviken om resultaten inte blir som förväntat, men måste intala mig själv att jag har massor av tid kvar!

Skulle uppskatta om någon annan kunde svara på mina frågor som finns längre ner på mitt första inlägg!
Jahaa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 11 okt, 2010 16:20

Re: Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av Jahaa »

Klart du ska skriva högskoleprovet hurvida du är 16 eller 17 spelar ingen roll, desto tidigare desto bättre. Du säger att du "vet" vad du vill bli, det kanske du gör, men det trodde jag också i ettan på gymnasiet kan säga att för min del blev det en hel omvändning.

Om du kan få 2.0 när du är 17 så är svaret ja, ja det har hänt men är välldigt ovanligt. Ett par jag känner som hade 22.5 i betyg fick mellan 1.1-1,4 på hp i slutet på gymnasiet. Så enkelt är det inte. Om du gör ett prov idag och får runt 1 så kan du nog inte få 2.0 om ett år, detta är givetvis bara vad jag tror och lärt mig av empriska erfaranheter. Däremot om 2-3 år är det ju mer realitiskt.Sen är väll av trivial betydelse om du har 2.0 när du går i tvåan på gymnasiet också? Om det inte är i något försök att impa på kompisarna :-D Sikta istället på att få det på längre sikt

lycka till :)
MCity
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 06 nov, 2010 16:29

Re: Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av MCity »

Jahaa skrev:Klart du ska skriva högskoleprovet hurvida du är 16 eller 17 spelar ingen roll, desto tidigare desto bättre. Du säger att du "vet" vad du vill bli, det kanske du gör, men det trodde jag också i ettan på gymnasiet kan säga att för min del blev det en hel omvändning.

Om du kan få 2.0 när du är 17 så är svaret ja, ja det har hänt men är välldigt ovanligt. Ett par jag känner som hade 22.5 i betyg fick mellan 1.1-1,4 på hp i slutet på gymnasiet. Så enkelt är det inte. Om du gör ett prov idag och får runt 1 så kan du nog inte få 2.0 om ett år, detta är givetvis bara vad jag tror och lärt mig av empriska erfaranheter. Däremot om 2-3 år är det ju mer realitiskt.Sen är väll av trivial betydelse om du har 2.0 när du går i tvåan på gymnasiet också? Om det inte är i något försök att impa på kompisarna :-D Sikta istället på att få det på längre sikt

lycka till :)
Tack! Jag skrev i första inlägget att jag vet att ens intresse kan ändras, jag är medveten om det, men på något sätt är jag ändå säker på att det är de jag vill bli. Det jag ändå kan konstatera är att jag kommer att plugga vidare och då behövs det 2.0 för att vara helt säker, vad jag än vill bli.

När det gäller 2.0 om ett år...visst är det svårt men guuuuuuud vad skönt det skulle ha varit. Mitt mål är att få 2.0 någon gång under gymnasiet men jag kommer helt klart att satsa inom ett år. Försöker inte att skaffa 2.0 för att impa på några, utan jag vill ha det snabbt och klart :P. Det skulle ärligt talat varit lite skönt med mindre press på sig under 2:an och 3:an, kan tänka mig att det är stressigt (klarar absolut av att plugga mycket men det är ju bättre att vara mindre pressad :))
Jahaa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 11 okt, 2010 16:20

Re: Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av Jahaa »

MCity skrev:
Jahaa skrev:Klart du ska skriva högskoleprovet hurvida du är 16 eller 17 spelar ingen roll, desto tidigare desto bättre. Du säger att du "vet" vad du vill bli, det kanske du gör, men det trodde jag också i ettan på gymnasiet kan säga att för min del blev det en hel omvändning.

Om du kan få 2.0 när du är 17 så är svaret ja, ja det har hänt men är välldigt ovanligt. Ett par jag känner som hade 22.5 i betyg fick mellan 1.1-1,4 på hp i slutet på gymnasiet. Så enkelt är det inte. Om du gör ett prov idag och får runt 1 så kan du nog inte få 2.0 om ett år, detta är givetvis bara vad jag tror och lärt mig av empriska erfaranheter. Däremot om 2-3 år är det ju mer realitiskt.Sen är väll av trivial betydelse om du har 2.0 när du går i tvåan på gymnasiet också? Om det inte är i något försök att impa på kompisarna :-D Sikta istället på att få det på längre sikt

lycka till :)
Tack! Jag skrev i första inlägget att jag vet att ens intresse kan ändras, jag är medveten om det, men på något sätt är jag ändå säker på att det är de jag vill bli. Det jag ändå kan konstatera är att jag kommer att plugga vidare och då behövs det 2.0 för att vara helt säker, vad jag än vill bli.

När det gäller 2.0 om ett år...visst är det svårt men guuuuuuud vad skönt det skulle ha varit. Mitt mål är att få 2.0 någon gång under gymnasiet men jag kommer helt klart att satsa inom ett år. Försöker inte att skaffa 2.0 för att impa på några, utan jag vill ha det snabbt och klart :P. Det skulle ärligt talat varit lite skönt med mindre press på sig under 2:an och 3:an, kan tänka mig att det är stressigt (klarar absolut av att plugga mycket men det är ju bättre att vara mindre pressad :))
Jo det är klokt av dig att börja göra hp tidigt, önskar att jag varit lika smart där. För gemene man så krävs nog det ett x antal timmar om dagen för nå 2.0 första provet, om ni ponerar att du ligger nånstans mellan 1.0.1-4. De jag vet som fick 2.0 i 17-18 års ålder är dels de som är mycket begåvade med högsta betyg i allt, men även de som fick "Röda rummet" i present när de fyllde sju. Även hårt plugg på ord behöver nog alla i den åldern skulle jag tro. Men får man fråga om du gjort något prov, och vad du fått hitintills?
MCity
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 06 nov, 2010 16:29

Re: Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av MCity »

MCity skrev:Jo det är klokt av dig att börja göra hp tidigt, önskar att jag varit lika smart där. För gemene man så krävs nog det ett x antal timmar om dagen för nå 2.0 första provet, om ni ponerar att du ligger nånstans mellan 1.0.1-4. De jag vet som fick 2.0 i 17-18 års ålder är dels de som är mycket begåvade med högsta betyg i allt, men även de som fick "Röda rummet" i present när de fyllde sju. Även hårt plugg på ord behöver nog alla i den åldern skulle jag tro. Men får man fråga om du gjort något prov, och vad du fått hitintills?
Jag har kikat in på främst NOG, men också DTK och ORD-delarna. Har inte gjort ett helt prov utan jag har testat några delar. På NOG har jag fått 17/22...hade några otroliga slarvfel som jag skrattade åt efter. På DTK är det ungefär likadant, 15-17/20. Satsar full pott på dessa. Min svagaste del är som sagt ORD. 20-25/40. Har gjort det flera gånger och det brukar hamna där någonstans. Jag har sett att om man tränar på HPguidens ordprogram, alla ord, så hamnar man med enkelhet över 30...någon som kan bekräfta detta?[/quote]
MCity
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 06 nov, 2010 16:29

Re: Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av MCity »

MCity skrev:Jo det är klokt av dig att börja göra hp tidigt, önskar att jag varit lika smart där. För gemene man så krävs nog det ett x antal timmar om dagen för nå 2.0 första provet, om ni ponerar att du ligger nånstans mellan 1.0.1-4. De jag vet som fick 2.0 i 17-18 års ålder är dels de som är mycket begåvade med högsta betyg i allt, men även de som fick "Röda rummet" i present när de fyllde sju. Även hårt plugg på ord behöver nog alla i den åldern skulle jag tro. Men får man fråga om du gjort något prov, och vad du fått hitintills?
Jag har kikat in på främst NOG, men också DTK och ORD-delarna. Har inte gjort ett helt prov utan jag har testat några delar. På NOG har jag fått 17/22...hade några otroliga slarvfel som jag skrattade åt efter. På DTK är det ungefär likadant, 15-17/20. Satsar full pott på dessa. Min svagaste del är som sagt ORD. 20-25/40. Har gjort det flera gånger och det brukar hamna där någonstans. Jag har sett att om man tränar på HPguidens ordprogram, alla ord, så hamnar man med enkelhet över 30...någon som kan bekräfta detta?
Jahaa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 11 okt, 2010 16:20

Re: Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av Jahaa »

MCity skrev:
MCity skrev:Jo det är klokt av dig att börja göra hp tidigt, önskar att jag varit lika smart där. För gemene man så krävs nog det ett x antal timmar om dagen för nå 2.0 första provet, om ni ponerar att du ligger nånstans mellan 1.0.1-4. De jag vet som fick 2.0 i 17-18 års ålder är dels de som är mycket begåvade med högsta betyg i allt, men även de som fick "Röda rummet" i present när de fyllde sju. Även hårt plugg på ord behöver nog alla i den åldern skulle jag tro. Men får man fråga om du gjort något prov, och vad du fått hitintills?
Jag har kikat in på främst NOG, men också DTK och ORD-delarna. Har inte gjort ett helt prov utan jag har testat några delar. På NOG har jag fått 17/22...hade några otroliga slarvfel som jag skrattade åt efter. På DTK är det ungefär likadant, 15-17/20. Satsar full pott på dessa. Min svagaste del är som sagt ORD. 20-25/40. Har gjort det flera gånger och det brukar hamna där någonstans. Jag har sett att om man tränar på HPguidens ordprogram, alla ord, så hamnar man med enkelhet över 30...någon som kan bekräfta detta?
[/quote]

Bra resultat på Nog/dtk. Vad brukar du få på läs/elf? Jag själv övade endast på ordprovs ord nu i höstast, de hade 32/40 själv fick jag 38 på själva provet. Så jag är övertygad om du kan alla ord till 100% samt sätta in dem i sammanhang att du får över 30 ja.
MCity
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 06 nov, 2010 16:29

Re: Tankar och frågor kring betyg, HP, antagning.

Inlägg av MCity »

Har inte gjort läs/elf. Ska testa att göra delarna imorgon, men de verkar så otroligt tråkiga. Roligare att lösa NOG och DTK frågorna. Har en god läsförståelse men kan inte sia om något resultat.
Skriv svar