I en skola måste alla elever läsa minst ett av språken tyska eller franska. Hur många procent av skolans elever läser enbart franska?
(1) 60 procent av skolans elever är flickor och resten pojkar.
(2) 150 elever läser franska och 120 elever läser tyska.
Tillräcklig information för lösningen erhålles
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
I första infon får vi ju inte veta någonting om hur många som läser respektive språk, bara andelen flickor/pojkar.
I information två får vi veta hur många som läser franska och hur många som läser tyska, men det säger oss ingenting om hur många som enbart läser franska! Av de 150 eleverna som läser franska kanske 50 stycken även läser tyska, det vet vi ingenting om.
Men elevera i skolan får enbart läsa franska rspkt tyska, så det betyder att om 150 elever läser franska så borde ju man kunna räkna ut pga man vet helheten! dvs hur många elever som läser tyska ock hur många elever som läser franska-vilket man sedan kan bara plusar ihop de två och få en helhet, och sedan få reda på hur mkt % som utgör franska.Så min fråga är kan man räkna ut med (2) i info.
eleverna i skolan får enbart läsa franska rspkt tyska, så det betyder om man vet helheten så kan man få del av de hela och göra det i procentform.
Eller är det bara ett typisk "minde fuck" som provkonstruerarna skrivit.
Eller ligger felet i att man inte vet hur mycket elever skolan har så man faller på info(2) och tror att de två termer ihop= antal elever i skolan?
Logi skrev:Men elevera i skolan får enbart läsa franska rspkt tyska, så det betyder att om 150 elever läser franska så borde ju man kunna räkna ut pga man vet helheten! dvs hur många elever som läser tyska ock hur många elever som läser franska-vilket man sedan kan bara plusar ihop de två och få en helhet, och sedan få reda på hur mkt % som utgör franska.Så min fråga är kan man räkna ut med (2) i info.
eleverna i skolan får enbart läsa franska rspkt tyska, så det betyder om man vet helheten så kan man få del av de hela och göra det i procentform.
Eller är det bara ett typisk "minde fuck" som provkonstruerarna skrivit.
Eller ligger felet i att man inte vet hur mycket elever skolan har så man faller på info(2) och tror att de två termer ihop= antal elever i skolan?
Läsa minst ett av språken. Där i ligger lösningen till hela frågan. Du vet inte hur många som kanske läser dubbelt.
Det vi kan veta är att minst 30 elever läser enbart franska, mer än så kan vi inte veta. Övriga 120 skulle lika gärna kunna läsa både franska och tyska, eller så kunde övriga 119 läst enbart franska och bara en läst tyska (vilket hade gett att även 119 elever enbart läste tyska).