HT-06 uppg. 10
HT-06 uppg. 10
Jag behöver verkligen hjälp med att förstå denna, det står helt stilla.
Två ensiffriga positiva tal är olika stora. Vilka är talen?
(1) Kvadraten på det större talet är dubbelt så stor som produkten av de två talen.
(2) Differensen mellan talen är fyra.
Två ensiffriga positiva tal är olika stora. Vilka är talen?
(1) Kvadraten på det större talet är dubbelt så stor som produkten av de två talen.
(2) Differensen mellan talen är fyra.
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Re: HT-06 uppg. 10
Det blir ett ekvationssystem:
(1) säger att:
x = större talet
y = mindre talet
x^2 = 2xy
(2) säger att:
x - y = 4
Ekvationssystemet blir:
x^2 (kvadraten på det större talet) = 2xy (den dubbla produkten av de två talen)
x - y = 4
Lös sen ekvationssystemet.
(1) säger att:
x = större talet
y = mindre talet
x^2 = 2xy
(2) säger att:
x - y = 4
Ekvationssystemet blir:
x^2 (kvadraten på det större talet) = 2xy (den dubbla produkten av de två talen)
x - y = 4
Lös sen ekvationssystemet.
Re: HT-06 uppg. 10
(1) x^2 = 2xy
(2) x-y = 4 --> y = x-4
Lägg ihop båda påståendena och får en andragradare:
x^2 = 2x(x-4)
Och sen fortsätter du tills x har lösts ut.
x = 0 / 8
Men det ska vara positivt --> x = 8, y = 4
(2) x-y = 4 --> y = x-4
Lägg ihop båda påståendena och får en andragradare:
x^2 = 2x(x-4)
Och sen fortsätter du tills x har lösts ut.
x = 0 / 8
Men det ska vara positivt --> x = 8, y = 4
Re: HT-06 uppg. 10
Tack så mycket:) Tror det är lite matematikkunskaper som fattas mig, inte min starka sida!
Re: HT-06 uppg. 10
man vet att man genom de två påståendena får två ekvationer med två okända varibler,
den informationen räcker väl för att veta att uppgiften går att lösa och således behöver man inte lägga tid på att lösa ut värdet på x och y?
den informationen räcker väl för att veta att uppgiften går att lösa och således behöver man inte lägga tid på att lösa ut värdet på x och y?
Re: HT-06 uppg. 10
Ja, men när man redogör uppgifter här på forumet brukar man vilja ha fullständiga lösningar för att förstå uppgiften till hundra procent.otemachi skrev:man vet att man genom de två påståendena får två ekvationer med två okända varibler,
den informationen räcker väl för att veta att uppgiften går att lösa och således behöver man inte lägga tid på att lösa ut värdet på x och y?
Re: HT-06 uppg. 10
Jag vill gärna förstå uppgiften till 100.
Kan inte det här med andragradare.
Kan någon vänlig själ redogöra för hur man slutligen löser ut x?
x^2 = 2x(x-4)
x^2 = 2x^2-8x
x^2 = 8x
Har jag rätt så långt? Kommer iallafall inte längre...
Efter att ha tittat en extra gång på ekvationen ser jag att x blir 8. Men hur avslutar jag ekvationen?
Kan inte det här med andragradare.
Kan någon vänlig själ redogöra för hur man slutligen löser ut x?
x^2 = 2x(x-4)
x^2 = 2x^2-8x
x^2 = 8x
Har jag rätt så långt? Kommer iallafall inte längre...
Efter att ha tittat en extra gång på ekvationen ser jag att x blir 8. Men hur avslutar jag ekvationen?
- victorekdahl
- Newbie-postare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön 01 aug, 2010 20:32
- Ort: Lidköping
Re: HT-06 uppg. 10
x^2=2x^2 - 8xemilt skrev:Jag vill gärna förstå uppgiften till 100.
Kan inte det här med andragradare.
Kan någon vänlig själ redogöra för hur man slutligen löser ut x?
x^2 = 2x(x-4)
x^2 = 2x^2-8x
x^2 = 8x
Har jag rätt så långt? Kommer iallafall inte längre...
Efter att ha tittat en extra gång på ekvationen ser jag att x blir 8. Men hur avslutar jag ekvationen?
x^2-8x=0
x(x-8)=0 Faktorisera x.
x=8
x1= 0
x2=8
Vicke
Re: HT-06 uppg. 10
Tack för snabbt svar, men kan du inte förklara en gång till lite mer utförligt?
Du tappar bort mej vid
x(x-8) = 0
x = 8 Vad hände med x:et i parentesen?
Hur får du fram x1 och x2?
Saknar en del grunder, var länge sen jag läste matte så det uppskattas om du kan dra den lite mer pedagogiskt.
Du tappar bort mej vid
x(x-8) = 0
x = 8 Vad hände med x:et i parentesen?
Hur får du fram x1 och x2?
Saknar en del grunder, var länge sen jag läste matte så det uppskattas om du kan dra den lite mer pedagogiskt.
Re: HT-06 uppg. 10
x_1(X_2 - 8= 0emilt skrev:Tack för snabbt svar, men kan du inte förklara en gång till lite mer utförligt?
Du tappar bort mej vid
x(x-8) = 0
x = 8 Vad hände med x:et i parentesen?
Hur får du fram x1 och x2?
Saknar en del grunder, var länge sen jag läste matte så det uppskattas om du kan dra den lite mer pedagogiskt.
x_1 blir lika med noll och x_2:
x_2 - 8 = 0
x_2 = 8
- victorekdahl
- Newbie-postare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: sön 01 aug, 2010 20:32
- Ort: Lidköping
Re: HT-06 uppg. 10
Hej! Jag tror det är lättare för dig att förstå om du ser ekvationen i ett kordinatsystem.emilt skrev:Tack för snabbt svar, men kan du inte förklara en gång till lite mer utförligt?
Du tappar bort mej vid
x(x-8) = 0
x = 8 Vad hände med x:et i parentesen?
Hur får du fram x1 och x2?
Saknar en del grunder, var länge sen jag läste matte så det uppskattas om du kan dra den lite mer pedagogiskt.
När man faktoriserar x i en ekvation vet man att en av rötterna är = 0 (som du ser på bilden). Den andra roten (x2) är 8 som du också ser på bilden.
Hoppas det hjälpte!
Vicke
Re: HT-06 uppg. 10
Tack Vicke och Flow,
Visst ser jag att x kan bli både 0 och 8 nu. Men saknar baskunskaper och mattetänket för att verkligen förstå vad det är som händer. Blir att damma av matteböckerna.
Visst ser jag att x kan bli både 0 och 8 nu. Men saknar baskunskaper och mattetänket för att verkligen förstå vad det är som händer. Blir att damma av matteböckerna.