Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp gräns?
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
Tycker inte att läkarprogrammet är översvämmat av smarta människor, så jag tror inte att en större logisk del kommer att höja gränsen speciellt mycket.
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
Håller med empezar och som det stod i uttalandet ifrån HSV så vet vi ännu inte hur normeringen blir så det känns inte helt lönt att spekulera än.
-
- Newbie-postare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tis 26 jul, 2011 17:02
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
dock är det lättare o lära sig logiken o höja sig på den delen, än den verbalad delen, så gränsen kankse höjs ändå. ja, vi får se.
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
Då bör rimligen även normeringen höjas, så det kanske inte blir någon förändring ändå. ORD-delen var för övrigt den lättaste delen att höja sig på förut, och den är betydligt mindre nu.medstudent skrev:dock är det lättare o lära sig logiken o höja sig på den delen, än den verbalad delen, så gränsen kankse höjs ändå. ja, vi får se.
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
Förstår inte vad det är för mening att ändra på utformningen av högskoleprovet, om man ändå justerar bort effekten med en normering som ändå kommer gynna de verbalt starka???
Det låter ju helt idiotiskt? Kan någon förklara detta för mig?!
Det låter ju helt idiotiskt? Kan någon förklara detta för mig?!
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
Hur gynnar nya normeringen de verbalt starka??segerman skrev:Förstår inte vad det är för mening att ändra på utformningen av högskoleprovet, om man ändå justerar bort effekten med en normering som ändå kommer gynna de verbalt starka???
Det låter ju helt idiotiskt? Kan någon förklara detta för mig?!
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
hur kan ni veta att den verbala delen kommer värderas högre för de som söker läkare? står det nånstans?
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
Normering
Normering av högskoleprovet görs för att det — oberoende av provtillfälle och oberoende av andra provdeltagare - ska var lika lätt eller svårt att få en viss normerad poäng vid olika provtillfällen.
Högskoleprovet består från hösten 2011 av 160 uppgifter fördelade i två lika stora delar, en kvantitativ och en verbal. För varje rätt svar får du en poäng, en så kallad råpoäng. Felaktiga eller utelämnade svar ger noll poäng. Du får alltså inget poängavdrag om du svarat fel.
Lika svårt eller lätt från provtillfälle till provtillfälle
Eftersom alla provresultat är giltiga i fem år måste denna råpoäng omvandlas till normerad poäng så att man kan jämföra resultat från olika provtillfällen. Det ska vara lika "lätt" eller "svårt" att få en viss poäng oavsett hur frågorna formulerats eller vilka som deltagit vid de enskilda provtillfällena.
De två delarna, den kvantitativa respektive den verbala, kommer att normeras var för sig. Det innebär att det kommer att bli två normeringstabeller, en för de kvantitativa delproven (XYZ, KVA, NOG och DTK) och en för de verbala delproven (ORD, LÄS, MEK och ELF). Det blir då två skilda normerade poäng och det är medelvärdet av dessa två poänger som är lika med ditt högskoleprovsresultat och som kommer att användas vid antagningen.
från studera.nu "Vad händer efter högskoleprovet"
Normering av högskoleprovet görs för att det — oberoende av provtillfälle och oberoende av andra provdeltagare - ska var lika lätt eller svårt att få en viss normerad poäng vid olika provtillfällen.
Högskoleprovet består från hösten 2011 av 160 uppgifter fördelade i två lika stora delar, en kvantitativ och en verbal. För varje rätt svar får du en poäng, en så kallad råpoäng. Felaktiga eller utelämnade svar ger noll poäng. Du får alltså inget poängavdrag om du svarat fel.
Lika svårt eller lätt från provtillfälle till provtillfälle
Eftersom alla provresultat är giltiga i fem år måste denna råpoäng omvandlas till normerad poäng så att man kan jämföra resultat från olika provtillfällen. Det ska vara lika "lätt" eller "svårt" att få en viss poäng oavsett hur frågorna formulerats eller vilka som deltagit vid de enskilda provtillfällena.
De två delarna, den kvantitativa respektive den verbala, kommer att normeras var för sig. Det innebär att det kommer att bli två normeringstabeller, en för de kvantitativa delproven (XYZ, KVA, NOG och DTK) och en för de verbala delproven (ORD, LÄS, MEK och ELF). Det blir då två skilda normerade poäng och det är medelvärdet av dessa två poänger som är lika med ditt högskoleprovsresultat och som kommer att användas vid antagningen.
från studera.nu "Vad händer efter högskoleprovet"
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
Gynnar är väl fel ord kanske, men man tar ju bort effekten av att ha alla rätt på den kvantitativa delen...
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
Precis som den tar bort effekten av att ha alla rätt på den verbala?segerman skrev:Gynnar är väl fel ord kanske, men man tar ju bort effekten av att ha alla rätt på den kvantitativa delen...
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
jo det är ju sant
när jag först skrev "gynna de verbalt starka" byggde jag detta på vad som har stått i tidigare inlägg. hittade infon om normeringen senare...
Själv trodde jag att jag skulle få 1,9 nu på nya, (utifrån tidigare normeringar), men om mitt resultat delas upp innebär det ju att jag får 2,0 på kvant och kanske 1,5 på verbala... medel blir ju då 1,75.... frågan är om det blir 1,8 eller 1,7 då...? Hur har det varit tidigare år, har snittet hp-skrivare lika många fel på NOG och DKT som på LÄS, ELF och ORD. Alltså kan man misstänka att 20 fel är lika mycket värt på båda delarna?
när jag först skrev "gynna de verbalt starka" byggde jag detta på vad som har stått i tidigare inlägg. hittade infon om normeringen senare...
Själv trodde jag att jag skulle få 1,9 nu på nya, (utifrån tidigare normeringar), men om mitt resultat delas upp innebär det ju att jag får 2,0 på kvant och kanske 1,5 på verbala... medel blir ju då 1,75.... frågan är om det blir 1,8 eller 1,7 då...? Hur har det varit tidigare år, har snittet hp-skrivare lika många fel på NOG och DKT som på LÄS, ELF och ORD. Alltså kan man misstänka att 20 fel är lika mycket värt på båda delarna?
- Tamaramonkith
- Newbie-postare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör 30 jul, 2011 15:10
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
Det avrundas uppåt. Enligt: http://www.hpguiden.se/forumet/topic?p=98369#98369segerman skrev:jo det är ju sant
när jag först skrev "gynna de verbalt starka" byggde jag detta på vad som har stått i tidigare inlägg. hittade infon om normeringen senare...
Själv trodde jag att jag skulle få 1,9 nu på nya, (utifrån tidigare normeringar), men om mitt resultat delas upp innebär det ju att jag får 2,0 på kvant och kanske 1,5 på verbala... medel blir ju då 1,75.... frågan är om det blir 1,8 eller 1,7 då...? Hur har det varit tidigare år, har snittet hp-skrivare lika många fel på NOG och DKT som på LÄS, ELF och ORD. Alltså kan man misstänka att 20 fel är lika mycket värt på båda delarna?
Re: Gynnar nya provet blivande läkarstudenter? ->höjd hp g
En avrundning uppåt hjälper dock föga för någon som får 1,6 på verbala delen och 2,0 (med alla rätt) på den kvantitativa.Tamaramonkith skrev:Det avrundas uppåt. Enligt: http://www.hpguiden.se/forumet/topic?p=98369#98369segerman skrev:jo det är ju sant
när jag först skrev "gynna de verbalt starka" byggde jag detta på vad som har stått i tidigare inlägg. hittade infon om normeringen senare...
Själv trodde jag att jag skulle få 1,9 nu på nya, (utifrån tidigare normeringar), men om mitt resultat delas upp innebär det ju att jag får 2,0 på kvant och kanske 1,5 på verbala... medel blir ju då 1,75.... frågan är om det blir 1,8 eller 1,7 då...? Hur har det varit tidigare år, har snittet hp-skrivare lika många fel på NOG och DKT som på LÄS, ELF och ORD. Alltså kan man misstänka att 20 fel är lika mycket värt på båda delarna?
Högskoleprovet gynnar alltså snarare de som är duktiga på både den verbala delen och den kvantitativa delen.