Förutsäga normeringen.

Diskussioner kring rättning, normering, svårighetsgrad mm
revilo
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 04 aug, 2008 16:25

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av revilo »

isabellemaria skrev:Detta tycker jag också är helt absurt.. ahhh, hoppas de har kommit på en mer finurlig lösning...
Finns det ingen som kan bringa lite klarhet här? admins osv?

Rätt skumt att det inte finns en bättre förklaring på studera.nu. Jag slängde iväg ett mail iallafall, får förhoppningsvis svar i veckan.
zygomaticus
Stammis
Stammis
Inlägg: 212
Blev medlem: lör 09 apr, 2011 16:11

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av zygomaticus »

Jag tror själva förfarandet med att vikta två delar till ett värde är mer sofistikerat än vad vi tror, de lär ju ha (matematiska) statistiker anställda så. Jag tror inte man bara tar två normerade värden och sedan tar ett genomsnitt.
revilo
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 04 aug, 2008 16:25

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av revilo »

zygomaticus skrev:Jag tror själva förfarandet med att vikta två delar till ett värde är mer sofistikerat än vad vi tror, de lär ju ha (matematiska) statistiker anställda så. Jag tror inte man bara tar två normerade värden och sedan tar ett genomsnitt.
Å ena sidan känns det orimligt, men å andra sidan står det ju klart och tydligt på studera.nu att totalpoängen är medelvärdet av de två delpoängen.
iamruby
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 15 jul, 2011 12:07

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av iamruby »

tror ni då att en kommer kunna få resultat med två decimaler? säg till exempel att resultatet på en del är 1.8 och på den andra 1.9, kommer det landa på 1.85, eller avrundar de uppåt? neråt?
Clazze
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 03 sep, 2011 20:14

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av Clazze »

revilo skrev: Jag fick 146 poäng. Förmodligen får jag 1.9 på den verbala delen och 2.0 på den kvantitativa delen, då jag hade de flesta av mina fel på de verbala delarna. Betyder detta att jag får 1,95??? Eller avrundas femman uppåt och det blir ändå 2.0?

Om jag förstår det här med medelvärdet rätt så är det rätt konstigt. Någon med 145 poäng, som har sina fel jämnt fördelade, får säkert 2.0 på båda delarna och således 2.0 på hela provet, medan jag med 146 poäng och ojämnt fördelade fel, 2.0+1.9 vilket ger totalscoren 1.95??
Fick precis samma poäng fast 10 fel på matte och 4 fel på verbal. Räknar man med 89% som gräns för 2.0 blir det som du säger 2.0 och 1.9.

Håller verkligen tummarna för att folk haft tidsbrist på mattedelen och att 2.0-gränsen ligger under 89%. 87.5% räcker för mig. :|
isabellemaria
Stammis
Stammis
Inlägg: 180
Blev medlem: tis 18 aug, 2009 8:41

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av isabellemaria »

Någon mer som känner sig lite frustrerad över situationen?

Jag menar alla verkar tycka det är svårare. Allt känns så dåligt genomtänkt.. förstår inte hur de kan ändra sättet att räkna ut resultatet så mycket. Känns som om det är svårare att uppnå bra resultat nu, trots att man känner sig nöjd efteråt. Fick säkert max 8 fel på Kvantitativa totalt + satte alla ord utom 4, men fick inte alls så bra på Verbala delen som på Kvantitativa (vet ej exakt, har ej fyllt i orangea ordentligt). Har räknat ihop till minst 22 fel utan att har rättat sista (där jag vet 18 rätt på ord). Hade det varit normal % beräkning hade jag förmodlingen fått ganska bra. Men nu tappar jag hoppet. Kändes verkligen bra efter provet och som en enorm vinst jämfört med tidigare prov jag gjort (1,4).
hazelcoconut
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 17:18

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av hazelcoconut »

Resultat + normering borde väl komma om 4 veckor, när får man besked för urval 1 inför vt12?
Lotten242
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 29 okt, 2011 18:01

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av Lotten242 »

8 dec tror jag urval 1 ska vara klart!!
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av empezar »

Låter konstigt att alla rätt på den kvantitativa delen men "bara" 88 procent rätt på den verbala skulle ge <2,0.

Edit: tydligen så avrundar man.
revilo
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 04 aug, 2008 16:25

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av revilo »

Clazze skrev:Fick precis samma poäng fast 10 fel på matte och 4 fel på verbal. Räknar man med 89% som gräns för 2.0 blir det som du säger 2.0 och 1.9.

Håller verkligen tummarna för att folk haft tidsbrist på mattedelen och att 2.0-gränsen ligger under 89%. 87.5% räcker för mig. :|
Jag hade 10 fel på verb delen. Nu är det klart att 1.9+2.0 ger 2.0 totalt. Men nu har jag börjat noja över att 70 rätt på verb bara ska räcka till 1.8. Aja, den som lever får se.

När kommer normeringen??
Användarens profilbild
Wavy_Crockett
Stammis
Stammis
Inlägg: 119
Blev medlem: ons 31 aug, 2011 11:40
Ort: Göteborg

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av Wavy_Crockett »

21:a
hazelcoconut
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 17:18

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av hazelcoconut »

Wavy_Crockett skrev:21:a
källa?
revilo
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 04 aug, 2008 16:25

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av revilo »

hazelcoconut skrev:
Wavy_Crockett skrev:21:a
källa?
http://www.studera.nu/facit
Arbetet med rättning och normering pågår under fyra veckor. De nya normeringstabellerna efter högskoleprovet hösten 2011 kommer att publiceras måndagen den 21 november.
iamruby
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 15 jul, 2011 12:07

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av iamruby »

alltså jag börjar svettas här borta i väntan på normeringstabellen. fick 66/80 på matten och 69/80 på verbala. har försökt uppskatta och tänker att 66/80 borde bli 1.8 och 69/80 1.9, alltså 1.85, vilket i sin tur då enligt studera avrundas till 1.9.
vad tror ni? hur stora är chanserna att det blir som jag förutspått?
ack, nerverna.
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Förutsäga normeringen.

Inlägg av empezar »

iamruby skrev:alltså jag börjar svettas här borta i väntan på normeringstabellen. fick 66/80 på matten och 69/80 på verbala. har försökt uppskatta och tänker att 66/80 borde bli 1.8 och 69/80 1.9, alltså 1.85, vilket i sin tur då enligt studera avrundas till 1.9.
vad tror ni? hur stora är chanserna att det blir som jag förutspått?
ack, nerverna.
Helt omöjligt att säga hur stora chanserna är. 66 kanske blir 2,0 eller 1,4 eller 1,6. Vi vet ju absolut ingenting om hur normeringsgränserna på dessa prov brukar hamna. Men om man utgår från gamla högskoleprov (vilket jag antar att du gjort) så är väl sannolikheten rätt stor? Men då gör man ett vågat antagande att det nya högskoleprovet kommer få samma normeringsgränser som det gamla (som evolverat under många många år). Vem vet hur folket presterat på XYZ och KVANT-delarna? Det har nog inte varit lika lätt att plugga till dessa som till NOG och DTK, och de har fått en ganska stor del av provet. Därför kan ju normeringsgränserna kanske tendera att gå ner lite på just mattedelen. Men de kanske höjs på den verbala delen, som jag uppfattat verkade lite lättare.
Skriv svar