Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Tolkade på samma vis!Rockfella skrev:Hej! se om jag kan vara till någon hjälp här.
I texten står det att barnen inte sitter i en bubbla i ensamhet. Att även dataspelande tillhör en gemensam
erfarenhetsvärld. Att de till exempel pratar om det i skolan osv. De har alltså sin egen referensram. Och det förblir ingen individuell och enskild angelägenhet.
I första stycket (ovan citerad text) så beskrivs dataspel som en "utpräglad ensamsysselsättning" men möjligheten finns till att man spelar flera, dock i sista meningen framgår det att vanligen kör man sitt eget race. Troligen detta du har läst då just alternativ A ger mest stöd. Men i andra stycket så beskrivs det att barnet även fast hon sitter och spelar med datorn inte är avskild från världen i sin "bubbla" utan delar detta intresse med fler barn och på så vis samma referensram! En ensamhetssyssla men intresse finns hos många fler barn som socialiserar och diskuterar sina speläventyr med andra. Därför stämmer alt. B bäst överrens med texten.Vid första påseendet är dataspel en utpräglad ensamsysselsättning,
även om det också finns spel där man är
två, och möjligheterna till samspel är stora för dem som
använder Internet. Vanligast är dock att man sitter vid skärmen
och ”kör sitt eget race”.
Men barnet vid datorn sitter inte i en bubbla avskild från
omvärlden. Spelet hon använder finns också hos andra,
kanske har hon kopierat det från någon kompis. När ett
barn spelar står ofta andra bredvid, lever med och ger råd
och synpunkter. Dataspelen ingår, liksom mycket annat, som
leksaker, TV-program och fritidsaktiviteter, i en gemensam
erfarenhetsvärld, som håller barngruppen samman.
Dataspelen är, i motsats till det tryckta ordet, uppbyggda
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59