100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Alla övriga diskussioner
Skriv svar
Altruist
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 12 feb, 2008 17:22

100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av Altruist »

Upptäckte till min stora fasa att jag faktiskt har 100p för lite för att kunna erhålla ett slutbetyg. Vad sjutton ska jag ta mig till. Sista kompletteringsdagen är visserligen i mitten av juni men betygen måste skickas in nån vecka innan. Dessa 100p får vara i vilken kurs som helst så där finns inga hinder. Men tydligen är det för sent, i allafall vad jag vet, att anmäla sig till särskild prövning på komvux i Linköping där jag bor. Finns det något jag kan göra? Oerhört tacksam för all hjälp!
shan
Stammis
Stammis
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 15:56
Ort: Stockholm

Re: 100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av shan »

Tror anmälningstiden för prövningar har gått ut för den här terminen, nästa prövningstillfälle är i HT, så är det i STHLM iaf men borde även vara detsamma för de övriga orterna...

Jag vet inte men du kanske kan få tenta av någon kurs lokalt på din skola.. t.ex engelska C eller liknande..

Annars vet jag inte.. taskigt läge måste jag säga hellt klart :/
Altruist
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 12 feb, 2008 17:22

Re: 100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av Altruist »

Hur menar du då med lokalt? Jag tog studenten 2004..
shan
Stammis
Stammis
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 15:56
Ort: Stockholm

Re: 100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av shan »

Nu när jag precis såg din ålder antar jag att du inte är på gymnasiet.. utan pluggar alt kompletterar på komvux. Då ser det inte alls bra ut... hehe vill inte slänga in en flaska tändvätska på en redan brinnande grej men... som sagt det är verkligen synd. Om inte någon annan har något förslag?

Men annars, hur många poäng har du läst? Du vet väl att för att få ut ett slutbetyg på komvux räcker det med 2350 poäng jämfört med gymnasiet där du behöver 2500.. rätta mig andra om jag har fel?
Altruist
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 12 feb, 2008 17:22

Re: 100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av Altruist »

Ligger på 2250 poäng nu, men skulle definitivt kunna läsa upp en kurs på en vecka bara jag fick chansen!
Användarens profilbild
Solen08
Stammis
Stammis
Inlägg: 476
Blev medlem: mån 07 apr, 2008 16:57

Re: 100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av Solen08 »

Altruist,
jag skulle direkt vända mig (helst personligen; telefon som ett sista alternativ) till rektor och förklara situationen. Det spelar ingen roll att ansökningstiden för prövningarna har gått ut. De kan hjälpa om de vill. Det finns säkert en del tentor kvar under maj- början av juni och varför egentligen skulle inte du få sitta och skriva din tenta vid ett av de tillfällen.
De flesta lärare tar på sig 1 vecka med rättning + 1 vecka för administrationen att skriva ut betyget. Så det borde gå!
Annars skulle jag vända mig till andra gymnasieskolor (i samma kommun att börja med).
(Jag satt i samma sits för några år sedan dock vad gäller särskild behörighet...men jag fick hjälp. Skickade in mina kompletteringar typ 1-2 dagar innan sista kompletteringsdag).
Hoppas det fixar sig för dig!
Senast redigerad av Solen08 den tor 15 maj, 2008 19:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Wallraffer
Stammis
Stammis
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 1:00

Re: 100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av Wallraffer »

På komvux i Örebro är det prövningstillfälle den 17e och 24 maj härnäst.. Nästa gång är typ i September, har inte koll på sista anmälningsdatum, men det kanske går att lösa ändå..
"The world stands aside to let anyone pass who knows where he is going."
Altruist
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 12 feb, 2008 17:22

Re: 100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av Altruist »

problemet löst..tack för hjälpen alla
shan
Stammis
Stammis
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 15:56
Ort: Stockholm

Re: 100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av shan »

Fick du skriva prövning? Hur gick du tillväga? Är det bara att gå till skolan och fråga?
Användarens profilbild
Solen08
Stammis
Stammis
Inlägg: 476
Blev medlem: mån 07 apr, 2008 16:57

Re: 100 gymnasiepoäng för lite! katastrof!

Inlägg av Solen08 »

Vad kul Altruist! Grattis!
Skriv svar