20.00 vs 2.0

Alla övriga diskussioner
ysse
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 26 jun, 2006 2:00
Ort: Norra Uppland

20.00 vs 2.0

Inlägg av ysse »

Vilket är bäst? :wink:

Hur stor procent är det som har 20.00 i gymnasiebetyg? Gärna med resp utan kompletteringar, om det är någon som vet.

2.0 på högskoleprov ser ju 0.8 % ut att ha enligt normeringstabellerna.

Min egen (väldigt gamla) erfarenhet är att det är lättare att få 2.0 på HP än det var att prestera 5.0 i gamla, relativa, sifferbetygen.
Användarens profilbild
Kalle
Stammis
Stammis
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 11 apr, 2005 2:00

Inlägg av Kalle »

Tyvärr så kan jag inte ge dig några exakta uppgifter men det är större sannolikhet att komma in med 2.0 jämfört med 20.0. Denna skillnad ökar också för varje år eftersom fler och fler går ut med 20.0 samt att fler och fler komvuxkompletterar till 20.0. Samtidigt minskar antalet högskoleprovsskrivare, vilket gör att färre och färre får 2.0 (detta då det är en fast procent av antalet skrivare som får varje resultat).
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

Med 20,0 måste man ha tur för att komma in, med 2,0 måste man ha otur för att inte göra det. Det händer att folk kommer in med 1,9 men (så gott som) aldrig att flk kommer in med 19,9. Man kan ha 20,0 och få tresiffrig reservplacering i Lund och Stockholm; med 1,9 hamnade jag på 26:e plats i Stockholms HP-kvot, i Uppsala och Linköping ungefär likadant (dock högre i Lund och Göteborg).

Såvitt jag vet, d.v.s.
ysse
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 26 jun, 2006 2:00
Ort: Norra Uppland

Verkar stämma

Inlägg av ysse »

Jo, det var väl ungefär vad jag hade på känn.

Man kan ju också fundera över hur rätt det är att räkna om betyg i femgradiga skalan till 20-gradig. En 4.9 då (när antalet femmor var "begränsat") kanske skulle ha haft 20.0 idag. För några år sen var det skilda urvalsgrupper för 1-5 och G/VG/MVG-betyg. Men å andra sidan, hur skulle man kunna säga om det var rätt fördelning mellan antalet platser i ena eller andra gruppen?

Det där problemet med nya respektive gamla gymnasiebetyg kommer väl dessutom att lösa sig själv med tiden, i takt med att vi som har de gamla betygen dör undan, eller får för oss att vi är för gamla för högskolan.

Fast det sista har jag inte fattat själv än. Har sökt läkarprogrammet i höst med Uppsala i första hand. Ska bli kul att se om det blir fler från detta forum, som (vid första genomläsningen i alla fall) verkar både vettigt och trevligt.
Användarens profilbild
Paula18
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1152
Blev medlem: ons 03 aug, 2005 2:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Paula18 »

Nisse: Tresiffrig placering i Sthlm och Lund säger du. Låter väldigt otäckt. Vet du hur det är med Uppsala?

Man kan komma in på PIL om man har mindre än 20,0, träffade en tjej på PIL-provet som hade 19,2 i betyg och hon blev ju kallad. Så ödets ironi kan ju betyda att hon kom in och inte jag som har 20,0. Så kan det gå!
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:a2cc4e43b4="Paula18"]Nisse: Tresiffrig placering i Sthlm och Lund säger du. Låter väldigt otäckt. Vet du hur det är med Uppsala?[/quote:a2cc4e43b4]Nej, det är bara andrahandsinformation jag hade om Lund (och antog därifrån att detsamma torde gälla även Stockholm).

Det borde dock inte alls vara lika farligt för Uppsala eftersom det ändå är en av de "inte lika populära" läkarstudieorterna (Linköping, Uppsala och Umeå kontra Stockholm, Lund och Göteborg); det är färre som söker sig dit och utav dem är det säkert flera som har högre rankade alternativ de väljer att stå kvar som sökande till.

För att du ska få helt säker info måste du nog fråga den lokala studievägledaren.
ysse
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 26 jun, 2006 2:00
Ort: Norra Uppland

Inlägg av ysse »

[quote:872734369c]Man kan komma in på PIL om man har mindre än 20,0, träffade en tjej på PIL-provet som hade 19,2 i betyg och hon blev ju kallad. Så ödets ironi kan ju betyda att hon kom in och inte jag som har 20,0. Så kan det gå![/quote:872734369c]
Ursäkta min okunnighet, men är det bara Karolinska som har PIL?
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:2e91ad38cc="ysse"][quote:2e91ad38cc]Man kan komma in på PIL om man har mindre än 20,0, träffade en tjej på PIL-provet som hade 19,2 i betyg och hon blev ju kallad. Så ödets ironi kan ju betyda att hon kom in och inte jag som har 20,0. Så kan det gå![/quote:2e91ad38cc]
Ursäkta min okunnighet, men är det bara Karolinska som har PIL?[/quote:2e91ad38cc]Det är bara Karolinska som har PIL.

Umeå har särskild antagning, baserad på HP och några specifika betyg, med antagningsintervju. I övrigt är det "vanlig antagning" som gäller.
bb
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 08 jul, 2006 2:00

Inlägg av bb »

Hej!
Jag har mailat lite med en på VHS och fått lite statistik på antal sökanden, antagna samt reserver med 2.0 eller 20.0. (gäller endast läkarlinjen VT 2006)

Lite förenklat såg det ut enligt följande:

BG
Totalt.....: 582
Antagna.: 268
Reserver: 403

HP
Totalt.....: 74
Antagna.: 63
Reserver: 17

Umeå ej inräknat i HP eftersom de har sitt speciella intervjuvsystem.

Har även statistik för antal sökanden i första hand, totalt antal sökanden, antal antagna samt antal reserver för respektive skola. (endast folk med full poäng i varje kvot d.v.s. 20.0, 2.0, 2.5, 5.0 som sökte HT 2005)

Har även könsfördelningen bland de sökande om det skulle vara av intresse.

/b
Användarens profilbild
Paula18
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1152
Blev medlem: ons 03 aug, 2005 2:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Paula18 »

Är det alltså alla sökanden totalt på alla orter utom Umeå som har 20,0 respektive 2,0? Intressant!

Könsfördelningen skulle definitivt också vara intressant att veta!
Användarens profilbild
Paula18
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1152
Blev medlem: ons 03 aug, 2005 2:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Paula18 »

Förresten all den informationen du har skulle vara bra att veta. Publicera rubbet!
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

Medhålles - kan vara intressanta siffror för min läkarantagningssida!
bb
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 08 jul, 2006 2:00

Inlägg av bb »

Hej!
Misstänkte att allt jag hade skulle vara av intresse. Så fort jag fixat ett shell med tillgång till webbserver lägger jag upp det jag fått.

/b
Användarens profilbild
Paula18
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1152
Blev medlem: ons 03 aug, 2005 2:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Paula18 »

Man kan ju också fundera över hur rätt det är att räkna om betyg i femgradiga skalan till 20-gradig. En 4.9 då (när antalet femmor var "begränsat") kanske skulle ha haft 20.0 idag.

En 4.9 då [i:b943eb76c9]har[/i:b943eb76c9] 20.0 idag. Det räcker att ha 4.82 eller något sånt för att det ska räknas om till 20.0.
Användarens profilbild
Paula18
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1152
Blev medlem: ons 03 aug, 2005 2:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Paula18 »

Det går inte så bra för mig att citera. Det första ur ovanstående inlägg var alltså ett gammalt inlägg från Ysse tror jag.
Skriv svar