3,50 kr för att skriva HP?

Övriga högskoleprovrelaterade diskussioner
Skriv svar
Användarens profilbild
johcor
Stammis
Stammis
Inlägg: 434
Blev medlem: lör 23 okt, 2010 20:14
Ort: Sthlm

3,50 kr för att skriva HP?

Inlägg av johcor »

Hejsan.

Anmält just mig själv och min flickvän. Fick mejl om att dom mottagit anmälningsavgifterna och att båda är anmälda.

Dock har dom bara reserverat/dragit (eller vad man nu kallar det) 3kr, 50 öre x2 på mitt konto. Detta verkar ha drabbat flera andra.

Jag vet inte huruvida dom kommer kräva mer sen eller om det är lagligt.

Jag säger inte man ska anmäla sig och jag säger heller inte att man kommer undan billigt. Jag bara poängterar vad som hände mig.

Frågeställning och diskussionsunderlag: Måste jag betala resterande belopp sen?
Användarens profilbild
joofn
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 03 mar, 2011 20:53

Re: 3,50 kr för att skriva HP?

Inlägg av joofn »

Självklart har de rätt att kräva resterande belopp av dig, då ni juridiskt ingått ett avtal med varandra, och då spelar det ingen roll om de råkar dra för lite. Har för mig att lagen säger att företag har rätt att inom rimlig tid (~ 5år) kräva in sina pengar.

Detta är jag säker på eftersom jag lyssnade på ett radioprogram för ett tag sen angående elbolag som råkat dra för lite och sedan skickar en stor faktura på (typ 20k). Juristen i programmet sa att allt var i sin ordning och att de hade laglig rätt att göra så, hon nämnde dock att de även bör vara snälla och hjälpa till med avbetalningsplan...

anyways - you got to pay!
Användarens profilbild
johcor
Stammis
Stammis
Inlägg: 434
Blev medlem: lör 23 okt, 2010 20:14
Ort: Sthlm

Re: 3,50 kr för att skriva HP?

Inlägg av johcor »

joofn skrev:Självklart har de rätt att kräva resterande belopp av dig, då ni juridiskt ingått ett avtal med varandra, och då spelar det ingen roll om de råkar dra för lite. Har för mig att lagen säger att företag har rätt att inom rimlig tid (~ 5år) kräva in sina pengar.

Detta är jag säker på eftersom jag lyssnade på ett radioprogram för ett tag sen angående elbolag som råkat dra för lite och sedan skickar en stor faktura på (typ 20k). Juristen i programmet sa att allt var i sin ordning och att de hade laglig rätt att göra så, hon nämnde dock att de även bör vara snälla och hjälpa till med avbetalningsplan...

anyways - you got to pay!
Lagen om 5 år handlar om att om någon för över pengar till fel konto är pengarna fortfarande ägarens.

Annars får jag ta och lita på dig. Lite trist. Trodde jag kunde spara några hundralappar.
annekv1
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 19:24

Re: 3,50 kr för att skriva HP?

Inlägg av annekv1 »

Ja, det är precis samma för min anmälan, betalade också bara 3,50. Har mejlat dem å fragat. Ska man kanske skicka in en betalninga på pg också?
haniff
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 mar, 2011 19:41

Re: 3,50 kr för att skriva HP?

Inlägg av haniff »

Hände samma sak med mig. Fick mail av de där det står att jag måste överföra resterande 346,50kr för att min anmälan ska bli godkänd.
Skriv svar