5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Diskussioner kring ORD-delen samt ORD-uppgifter
Akerlind
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 14:50

5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Akerlind »

Ok, gjorde högskoleprovet nu och fick 1,7. Hade inte mer än 2 fel på någon del förutom orddelen där jag sabbade allt och bara fick 24 av 40.

Vill verkligen få minst 1,9 till vårens prov och känns som att orddelen är den enda del jag egentligen behöver plugga på. Givetvis ska jag "underhålla" de andra delarna också och se till att jag inte försämras, men det är ju som sagt orddelen som är det stora bekymret.

Så till frågan. Är ju 5 månader kvar nu tills det är dags för provet och för en gångs skull tänkte jag vara ute i god tid och börja plugga redan nu. Pluggar jag en halvtimme om dagen med start nu borde jag ju kunna lära mig tillräckligt mycket för att få runt 35 på orddelen, eller?

Men hur ska jag plugga, vad är det mest effektiva? Att börja med de ord som finns här på hpguiden? Eller köra gamla HP-prov? Plöja igenom en hel ordlista? Läsa tidningar/böcker och stryka under ord? Vad rekommenderar ni?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av empezar »

En halvtimme om dagen är nog lite väl optimistiskt. Du kan börja nu med en halvtimme om dagen för att sedan öka till fyra+ timmar om dagen när det är två till tre månader kvar.

Du bör gå igenom alla ordlistorna (inkl gamla hp-ord) här på hpguiden och välja ut alla orden du är osäker på. Få sedan upp ett flyt i ordplugget så att du hinner gå igenom alla ordlistor på en vecka. Sedan allt eftersom du lär dig mer ord kan du plocka bort ord ur "min ordlista" tills den är liten nog för att köras igenom ensam ett par gånger per vecka. Sedan skriver du 30-35 på ORD.
Nihilist
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 23 sep, 2008 6:32
Ort: Uppsala

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Nihilist »

Fick 101 poäng i lördags och är i typ samma sits som dig. Missade helt på orddelen och tänkte försöka få kläm på det under vintern för att skriva 2,0 till våren.

Inte riktigt bestämt mig för tillvägsgångssätt. Blir förmodligen mycket nöta de anpassade ordlistor som finns där ute. Hur hpguidens upplägg ser ut vet jag inte, men är mycket möjligt att det blir VIP-medlemskap inom en snar framtid och en liten koll på det. Kommer nog även klämma någon svensk skönlitterär bok, dels tror jag det ger en ökad känsla för språket och dessutom är LÄS den del jag har näst svårast för, trots att jag lyckades trycka dit 19/20 på högskoleprovet.´

Sist men inte minst blir det att nöta in så många väsentliga prefix jag orkar med.
Nihilist
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 23 sep, 2008 6:32
Ort: Uppsala

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Nihilist »

Snittar förresten runt 25 på orddelen nu, siktar på 35 om ett halvår.
Akerlind
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 07 okt, 2008 14:50

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Akerlind »

Då är vi som sagt i nästan exakt samma sits Nihilist. =)

Vad säger ni, ger det mycket att lära sig prefix/sufix?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av empezar »

Akerlind skrev:Då är vi som sagt i nästan exakt samma sits Nihilist. =)

Vad säger ni, ger det mycket att lära sig prefix/sufix?
Absolut! Du lär dig 100 morfem och kan då gissa betydelsen till flera tusen ord. Däremot tycker jag det är svårt att hitta listor med morfem :)
Användarens profilbild
jonber
Stammis
Stammis
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 29 jun, 2008 15:11

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av jonber »

Akerlind skrev:Vad säger ni, ger det mycket att lära sig prefix/sufix?
Det ger väldigt mycket att lära sig ordens beståendsdelar:
basmorfem, prefix och sufix från latinet och grekiskan!

ex:
dic- säga diktator
duc- leda/föra inducera
pon- ställa/lägga postponera
spir- andas transpirera

Låna hem någon bok i latinsk översikt, typ en "Latin A"-bok av något slag.
"Lär som om du skulle leva för evigt. Lev som om du skulle dö i morgon."
­ Mahatma Gandhi
Användarens profilbild
Millepille
Stammis
Stammis
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Millepille »

En fråga bara: Kan man, istället för att gå igenom massa ordlistor, träna på ordets uppbyggnad? Kommer det att ge resultat?

Själv fick jag 19/40 på senaste hp. Har många poäng att plocka här... men jag tycker det är så tråkigt att gå igenom flera hundra ord om dagen eller till och med 40 bara..
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av empezar »

Jag tror inte man ska förvänta sig att det ska vara kul att hp-plugga.
Användarens profilbild
Millepille
Stammis
Stammis
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Millepille »

empezar skrev:Jag tror inte man ska förvänta sig att det ska vara kul att hp-plugga.
Jag menar det finns ju kanske flera vägar till ett bra ordförråd eller ordförståelse. Man kan ju välja en annan.
Nihilist
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 23 sep, 2008 6:32
Ort: Uppsala

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Nihilist »

Vet inte vad som klassas som "bra" listor med suffix o liknande, men förutsatt att det inte är otillåten reklam så innehåller boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet" ganska omfattande listor över bl.a. grekiska och latinska suffix.
Användarens profilbild
Millepille
Stammis
Stammis
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Millepille »

Tack så mycket Nihilist. =)
Nihilist
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 23 sep, 2008 6:32
Ort: Uppsala

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Nihilist »

Sådär, då har man nött in 200 ord och Ordlista 1 från vip-utbildningen! :)
eidan1
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 18 jul, 2008 15:01

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av eidan1 »

Nihilist skrev:Sådär, då har man nött in 200 ord och Ordlista 1 från vip-utbildningen! :)
Med "nött in", menar du gått igenom en gång och svarat rätt på alla i ordprogrammet eller kan du alla ords betydelse? Jag har funderat lite på hur väl man måste kunna varje ord för att kunna koppla till rätt svarsalternativ?
Nilz
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 01 dec, 2007 22:02

Re: 5 månader kvar, hur ska jag plugga?

Inlägg av Nilz »

eidan1 skrev:
Nihilist skrev:Sådär, då har man nött in 200 ord och Ordlista 1 från vip-utbildningen! :)
Med "nött in", menar du gått igenom en gång och svarat rätt på alla i ordprogrammet eller kan du alla ords betydelse? Jag har funderat lite på hur väl man måste kunna varje ord för att kunna koppla till rätt svarsalternativ?
Fick idag VIP-medlemskap här. Och undrar exakt samma sak.

Hur gör ni alla?
Skriv svar