Först och främst; ursäkta om den här tråden hamnar i fel forumavdelning.
Högskoleprovguiden har verkligen hjälpt mig och genererat förbättringar. I dagsläget känner jag mig väldigt säker på den verbala delen, däremot finns det rum för förbättring beträffande den kvantitativa delen.
Rent kunskapsmässigt när det gäller matematik har jag inte direkta problem, dock måste jag öka hastigheten för vilket jag tar mig igenom uppgifterna.
Till NOG-delen håller jag oftast den rekommenderade tiden, men sedan beroende vilka NOG-uppgifter det är kan det gå något långsammare – detta, sin tur; leder till att jag känner mig stressad under DTK (p.g.a. tidsbristen). Dessutom är jag väl inte så pass snabb som jag borde vara på den delen.
Lite vad jag har gjort so far (berör DTK & NOG):
NOG
Jag har gått igenom alla uppgifterna på HPG, dock har jag ännu inte betat av delen med de 579-forumuppgifterna.
DTK
Jag har gått igenom alla DTK-uppgifter på HPG. Jag har även gått igenom DTK-delen på samtliga högskoleprov fram till vårens prov 2006
---
Jag har väl inte tränat så mycket på DTK och NOG nu när jag radar upp det sådär, men jag har ett hyfsat ”matematiskt tänk”. Jag måste bara känna mig mer hemma i DTK:s alla diagram samt bygga upp någon form av intuitionsförmåga, och när det gäller NOG är det väl att lära sig bra lösningsstrategier.
Finns det några bra böcker eller hemsidor som tar upp liknande uppgifter som på högskoleprovets NOG- och DTK del? Jag känner framförallt att jag behöver mer DTK-material att öva på utöver HPGs uppgifter.
Borde jag kanske börja med DTK först? Eller är det för ”risky” med tanke på att jag inte är så pass snabb som jag borde vara på den delen?
Just nu känner jag väl att det smartaste egentligen vore att gå igenom alla gamla högskoleprov och fokusera extra mycket på DTK och NOG, därefter göra de resterande 579 forumuppgifterna och slutligen försöka hitta extra material från andra källor.
Vet att det finns många kunniga och erfarna individer här så lite input vore väldigt uppskattat : )
Det vore ju helt underbart att känna sig sådär härligt säker på den kvantitativa-delen också, men det är väl som allt annat – övning och återigen övning.
gaffelformig tudelning; flods förbindelse med annan flod genom sidoflöde
Tack skall ni ha för ett jättebra pluggprogram, det underlättade verkligen "nötandet" av ord ;) Jag höjde mig från 1,55 till 1,9 och kom in på läkarprogrammet! Tack så mycket!