Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
du menar säkert 1/40 ..eller?Katharina skrev:Vad det gäller bråk avrundar man både täljare och nämnare åt samma håll. 21/238 skulle jag tex avrunda till 2/20. Det blir ioförsig lite svårare med 17/609 men jag avrundar det till 1/30 samtidig som jag inser att det blir mer än vad som är det exakta svaret. Du kan också prova att först förlänga bråket följt av en förkortning. 17/609 kan tex förlängas till 30/1200 vilket enkelt förkortas till 1/4, det svaret blir då lite mindre än vad 17/609 exakt är. Att tänka på det viset brukar fungera om svaralternativen inte är väldigt snarlika.
Jag förstår inte riktigt hur du förlänger 17/609 till 30/1200? Skulle du kunna förklara det?Katharina skrev:Vad det gäller bråk avrundar man både täljare och nämnare åt samma håll. 21/238 skulle jag tex avrunda till 2/20. Det blir ioförsig lite svårare med 17/609 men jag avrundar det till 1/30 samtidig som jag inser att det blir mer än vad som är det exakta svaret. Du kan också prova att först förlänga bråket följt av en förkortning. 17/609 kan tex förlängas till 30/1200 vilket enkelt förkortas till 1/4, det svaret blir då lite mindre än vad 17/609 exakt är. Att tänka på det viset brukar fungera om svaralternativen inte är väldigt snarlika.
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59