Det behövs inte. Det sköter sig självt. När du inverterar talet så är det du gör i praktiken att faktiskt byta tecken på exponenten (d.v.s. att multiplicera den med (-1)). Som bekant så är ett bråk upphöjt i n samma sak som täljaren upphöjt i n delat på nämnaren upphöjt i n:
(a/b)^n = (a^n)/(b^n)
Om vi inverterar talet får vi som bekant talet men tvärtom:
(b^n)/(a^n)
Om vi tänker oss att vi byter tecken på exponenten från början så ser vi hur vi får fram det inverterade talet steg för steg:
Det som sker ovan i efter tredje likhetstecknet är att 1 skrivs som 1/1 för att enkelt kunna göra som man gör när man dividerar bråk med varandra, alltså att multiplicera täljaren (1/1) med nämnaren inverterad ((b^n)/(a^n)). Det är alltså så vi får fram det inverterade talet i praktiken.
Att invertera ett tal är samma sak som att byta tecken på exponenten (att multiplicera den med (-1)).
Exempel med siffror:
(25/5)^2 = (25^2)/(5^2) = 625/25 = 25
Talet inverterat:
(5^2)/(25^2) = 25/625 = 0.04
Hur vi faktiskt inverterar talet, genom att byta tecken på exponenten:
För de andra som läser det här så gjorde du ett litet räknefel, men principen var självklart rätt.
(25/5)^2 = (25^2)/(5^2) = 625/25 = 25
(5^2)/(25^2) = 25/625 = 0.2
Oj då! Det är såna obegripliga slarvfel som riskerar att sänka mig på provet. 25^2 är givetvis inte 125. Jag tänker på 5^3. Ändå skriver jag 25^2 = 125 gång på gång. Min hjärna vill ta genvägar men det är fallgropar snarare än genvägar. Nåja. Jag ändrade mitt inlägg nu i alla fall.
Ville bara tacka för hjälp! Ett fantastiskt lättillgängligt sätt att närma sig Högskoleprovet. Ni gör ett fantastiskt jobb! Ska rekommendera er vidare!