En sista höjning!

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

En sista höjning!

Inlägg av YesBox »

Hej!

Efter att ha läst ett antal dagböcker och fått en hel massa inspiration så fick jag ett infall av att göra min egna.
Har tidigare skrivit provet och fått 0.9 och 1.45. Nu siktar jag på 2.0 för att förhoppningsvis landa på 1.65 och över, för att ta mig in på mitt drömprogram: psykologprogrammet.

Skrev även provet nu i höst men har känslan att det inte resulterade i en höjning, så därför går jag nu all in till vårens prov 2022.

Denna dagbok kommer bestå av just en dagbok kring vad jag studerat och även felanalys på allt ifrån ord som behöver repeteras till matte-förklaringar.

Nu kör vi!!
Senast redigerad av YesBox den lör 05 feb, 2022 13:29, redigerad totalt 2 gång.
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning till Psykologprogrammet!

Inlägg av YesBox »

30 oktober



Memrise prioriterades idag (8500-ord listan), några av de ord jag behöver repetera är:
lytt (ålderdomligt ord) - funktionshindrad
klä skott för något - få skulden
bliga - stirra
förlupen - missriktad

Även gått igenom enstaka matte-uppgifter.
Imorgon är planen att gå igenom det senaste högskoleprovet, felanalysera etc.
Hörs då!
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning till Psykologprogrammet!

Inlägg av YesBox »

31 oktober

Har gått igenom provpass 1 Kva 2021 HT. Om jag kommer ihåg mina svar korrekt har jag fått ca 30/40 rätt. De flesta fel var på DTK men var också osäker på 3 st på XYZ.


En fråga som åt upp tid var fråga 6:
"Vilket svarsalternativ är lika med 3x(2-5y)"

Vad som gjorde mig osäker var just svarsalternativ D, dvs det rätta svaret: -(15y-6)x
Det som jag var osäker på var just att man hade två saker som skulle multipliceras in (- och x). Men ser nu att det bara är att börja med ena och sedan ta de andra, och jämföra med det utvecklade 6x-15xy.


Sedan hade vi fråga 10.
Rektangeln ABCD är sammansatt av 12 lika stora kvadrater, enligt figuren.
Rektangelns area är 300 cm^2. Hur lång är sidan AB?

Här låste det sig. Hur jag skulle ha tänkt var att ta 4x*3x = 300cm2
För att sedan utveckla och lösa för x. x2 = 25 och roten ur 25 = 5. (x)
Alltså blir sträckan 5*4 = 20 cm.


Fråga 11.
5x2 + 3x = 0
Vilket av svarsalternativen är ett möjligt värde på x?

Här tog det stopp. Hade helt glömt att man kan bryta ut x.
Så x(5x +3) och då se att antingen är x = 0 eller så är 5x+3 = 0.
x = 0 finns ej med i svaren så då måste 5x+3 = 0
Om man löser det får man att 5x = - 3
x = -3/5.
(Ah drygt när man får fel på saker man egentligen kan haha)


Fråga 12.
En rektangel är inritad i ett koordinatsystem som figuren visar. Vilket svarsalternativ
är en linje som delar rektangeln i två lika stora delar?

Här ritade jag vilket ändå gick smidigt, men blev osäker och spillde massa tid, blev också väldigt kladdigt. Ser att man också kan ha tänkt hälften av punkten (6, 4) dvs, (3, 2) och satt in i de olika svaralternativen för att se om det stämmer. Vet dock ej vad som går snabbast egentligen,.


Sedan var det ett NOG fel (den om cirkelns radie etc) och resten DTK-fel, lite svårt att skriva ut dom dock men ska gå igenom de felen närmare.

Planen är att idag även få gjort en felanalys på de andra proven. Tror verkligen att felanalys is key för att ej fortsätta göra samma slags fel.

Edit:
Lite DTK-grejer jag behöver öva på är det här med avrundningar, det behöver gå fortare.
Så t.ex vad är 45% av 49192.
Då börjar man tänka 10% = 4919 = 5000 avrundat.
Hälften av 10% = 5 % = 2500.

Så 40 % + 5% = 4 * 5000 + 2500 = 20000+2500 = 22500.

Plus ett annat slarv var att jag fick fram 4/17 och istället för att göra om det till 4/16 = 1/4 så gjorde jag om det till 4/20 = 1/5..
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning till Psykologprogrammet!

Inlägg av YesBox »

1 november

Gått igenom HT 2021 provpass 4 nu. Här hade jag fler fel än det första kvantitativa.
Några av de fel jag hade:

"Grafen till funktionen f är en rät linje som går genom origo, och f(8) = -6.
Vilket svarsalternativ anger f(x)?"


Här måste man tänka att eftersom punkten går genom origo (0,0) så är m-värdet (alltså där den skär y-axeln) 0. Därför blir funktionen f(x) = kx + 0.
Sedan får vi veta att f(8) = -6. Alltså när x är 8 är y -6.

-6 = k*8
k = -6/8
k = -3/4

så f(x) = -3/4x. alt D.


Ida målar ett plank med konstant hastighet. Efter 4,5 timmar har hon målat 3/7 av
planket. Hur lång tid tar det för Ida att måla resten av planket?

Fick rätt på denna men skriver ut ändå för att befästa det mer.
Så man delar 4,5/3 = 1,5 h per del av ett plank. Detta för att ta reda på just hur lång tid 1/7 är. Hon har redan målat 3/7 så det är 4/7 delar kvar.
Så då multiplicerar man 1,5 med 4 = 6h.

8*2m = 40
Vad är m?

Här var jag inne på rätt väg men slarvade i ett steg så blev fel.
Så istället skriv allt som potens av 2 (utan slarv haha):
23 + 2m = 22(0)
Så att man får 3+m = 0
m = -3.

Fråga 16) Jämföra roten ur 23 med roten ur 9 + roten ur 5.
Roten ur 23 kan man tänka är lite mindre än 5 (5*5=25)
och den andra kvantiteten kan man skriva som 3+roten ur 5. Och roten ur 5 är strax över 2 (2.23), vilket gör att 3+2 är större än kvantitet 1 som ä lite mindre än 5.

I Minnas smyckeskrin finns det halsband, armband och ringar. Armbanden är dubbelt
så många som ringarna. Halsbanden är 3 fler än ringarna och 2 färre än armbanden.
Kvantitet I: Antalet halsband i Minnas smyckeskrin
Kvantitet II: 8

Här tog jag D eftersom jag tänkte att vi inte hade något värde t,ex hur många armbanden är så kunde det ej gå att räkna ut då vi endast hade ett förhållande. Men det ska alltså gå genom att skriva ett ekvationssystem.

Sen på DTK var det något fel men där har jag också svårt att minnas mina svar. Vad jag hoppas nu i efterhand är att jag läste av rätt tabell, t.ex i frågan där det fanns två stycken "elevens val".




Fyller ev snart på med resterande fel här.

Nu memrise!
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning till Psykologprogrammet!

Inlägg av YesBox »

3 november


Uff, rättandet av DTK-frågorna på det sista passet (HT 2021) var tufft. Inser att hela 7 frågor var nästintill gissningar. AJ. Detta beror på tidsbrist och att jag hade mindre bra strategier. T.ex borde jag vid jämförelser ha mätt i cm/mm istället för att få stora siffror som jag utläst ur diagrammet = går snabbare och är säkrare.
Aja, ska ej hänga upp mig för mycket på det utan sikta framåt, lägga mer krut på DTK och egentligen provet i övrigt så att en har mer tid till det. Var även ett av diagrammen jag ej förstod, plus misstolkade två frågor..


Lite ord:
ogin - ohjälpsam, ovillig, snål, girig
griller - underliga idéer
ohemul - obefogad
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning till Psykologprogrammet!

Inlägg av YesBox »

31 januari

Ett genererat kvantpass:

XYZ: 12/12
KVA: 7/10
NOG: 3/6
DTK: 9/12

Norm: 1.5.
Mål är att lyckas höja upp till 2.0 på kvant för att väga upp för verbala fel (LÄS - jag tittar på dig).



Felanalys:


Kvantitet I: Den sammanlagda arean av sidoytorna på en kub med volymen 125 cm^3
Kvantitet II: 125 cm^2


Kubs sida = 3 roten ur volym. Då sida*sida*sida = volym för kub.
Sidan är därmed 5 (5*5*5) och eftersom en kub har 6 sidor blir det =
kva 1 = 5*5*6 = 25 * 6 = 150 cm2 dvs större än kvantitet 2.
Jag gjorde felet att istället tänka omkrets..



Vid en kaj ligger en röd, en blå, en vit och en grön båt. I vilken ordning längs kajen ligger båtarna?

(1) Den första båten är röd och den sista båten är varken vit eller grön.

(2) Den första båten är varken grön eller blå. Den vita båten ligger intill en röd och en grön båt.


Här är rätt svar B. Jag tog C, men efter att ha ritat upp så inser jag att B är rätt.




I en låda finns det 20 papperslappar som är lika stora och märkta med någon av siffrorna 1, 2 eller 3. Hur många papperslappar är märkta med siffran 3?

(1) Om man slumpmässigt tar en papperslapp ur lådan är sannolikheten 0,6 att papperslappen är märkt med 1 eller 3.

(2) Det finns 12 papperslappar som är märkta med 1 eller 2.



Rätt svar B. Behöver klura på denna...

________________


L1 och L2 är två räta linjer. Vilken av linjerna har det högsta y-värdet då x=2x=2?

(1) Linjerna har samma y-värde då x=4x=4.

(2) Då x=1x=1 har L2 ett högre y-värde än L1.

Rätt svar C.

lösning: (rita)
Båda linjerna är räta, dvs dom har formen y=kx+m.

(1) Att linjerna har samma y-värde vid x=4 säger inte mer än att punkten där dom skär varandra är vid x=4. Man kan inte enbart med denna information få ut vilken linje som har högst y-värde vid x=2.

(2) Att L2>L1 vid x=1 säger inget om hur förhållandet är vid x=2 så länge man inte vet för vilket x-värde skärningspunkten är mellan linjerna. Information om skärningspunkten finner man i (1) och då kan man lösa uppgiften.
lösning hittat här: https://hpguiden.se/forumet/topic/2006- ... ft-15-1571


_________________

I en skål finns det kulor som är antingen blå, röda eller gröna. 75 kulor är röda. Hur många kulor finns det i skålen?

(1) 50 procent av kulorna i skålen är antingen röda eller blå.
(2) 175 kulor i skålen är antingen röda eller gröna.

Rätt svar C.

hittade lösning här: https://hpguiden.se/forumet/topic/ht-20001-nr-11-6962
(1) säger att 75 röda + x är 50%, men du vet inte hur många de blåa är och inget nämns om de gröna.

(2) Det finns 175 röda och gröna. Ta bort 75 och du får 100 gröna. Men du vet inget om de blåa.

Tillsammans säger påståendena att 50% är 75 röda och x blåa. De övriga 50%:en är gröna (100 st.) Alltså ligger det 200 kulor i potten.



_____________
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning till Psykologprogrammet!

Inlägg av YesBox »

4 februari

Kort uppdatering:
Memrise ca 50 min. Snart 'endast' ca 1000 ord kvar!

Läs VT-98. 15/20 rätt.

Även gjort enstaka uppgifter från "Högskoleprovet - matematiken" - ej så djuplodande men bra repetitionsbok!
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning till Psykologprogrammet!

Inlägg av YesBox »

5 februari

Mattelördag och satte ett rekord!! Genererat kvantpass. 1.9!
Nu kände jag igen flera av uppgifterna men fortfarande "yaaaas-känsla"!

XYZ: 11/12
KVA: 10/10
NOG: 5/6
DTK: 11/12


Felanalys

Hur gammal är Kalle?

(1) Om Kalle lever till dess han blir 100 år, så är hans nuvarande ålder 4/3 av hälften av hans återstående tid.

(2) Om Kalle skulle vara dubbelt så gammal, så skulle 1/4 av hans ålder då motsvara den tid som skulle återstå till dess han blir 100 år.


Tog E här, rätt svar D.

lösning hittad här (https://hpguiden.se/forumet/topic/ht201 ... ft-10-7861)

X = nuvarande ålder

Påstående 1

X = 4/3 * (100-X)/2

6X = 400-4X (flyttar över 3*2 från nämnaren, och multiplicerar 4:an med parentesen)

10X = 400

X = 40

Påstående 2

2X/4 = (100-2X)

2X = (100-2X)*4

2X = 400-8x

10X = 400

X = 40

Så här ska man bara kunna se att det går att ställa upp en ekvation (ej behöva lösa), något jag måste öva på.
PsychoNalle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 525
Blev medlem: ons 04 dec, 2019 12:37

Re: En sista höjning till Psykologprogrammet!

Inlägg av PsychoNalle »

YesBox skrev: lör 30 okt, 2021 18:38 Hej!

Efter att ha läst ett antal dagböcker och fått en hel massa inspiration så fick jag ett infall av att göra min egna.
Har tidigare skrivit provet och fått 0.9 och 1.45. Nu siktar jag på 2.0 för att förhoppningsvis landa på 1.65 och över, för att ta mig in på mitt drömprogram: psykologprogrammet.

Skrev även provet nu i höst men har känslan att det inte resulterade i en höjning, så därför går jag nu all in till vårens prov 2022.

Denna dagbok kommer bestå av just en dagbok kring vad jag studerat och även felanalys på allt ifrån ord som behöver repeteras till matte-förklaringar.

Nu kör vi!!
Jag gillar din inställning! Jag satsade på liknande sätt i grundskolan, satsade på MVG men blev glad om jag fick VG. Har kört delvis så nu till HP genom åren med, satsade på 1.8 med en förhoppning om att nå minst 1.4, vilket jag ännu inte uppnått. Men men, allting har sin tid. :)

YesBox skrev: fre 04 feb, 2022 14:00 4 februari

Kort uppdatering:
Memrise ca 50 min. Snart 'endast' ca 1000 ord kvar!

Läs VT-98. 15/20 rätt.

Även gjort enstaka uppgifter från "Högskoleprovet - matematiken" - ej så djuplodande men bra repetitionsbok!
Jag har läst att många använder sig av Memrise, men jag lyckas inte förstå vad det är? Används det för att lära sig svenska ord? :) :?:
”Så en tanke, skörda ett beteende. Så ett beteende, skörda en vana.
Så en vana, skörda en karaktär. Så en karaktär, skörda en framtid.”
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning till Psykologprogrammet!

Inlägg av YesBox »

PsychoNalle skrev: lör 05 feb, 2022 14:50
YesBox skrev: lör 30 okt, 2021 18:38 Hej!

Efter att ha läst ett antal dagböcker och fått en hel massa inspiration så fick jag ett infall av att göra min egna.
Har tidigare skrivit provet och fått 0.9 och 1.45. Nu siktar jag på 2.0 för att förhoppningsvis landa på 1.65 och över, för att ta mig in på mitt drömprogram: psykologprogrammet.

Skrev även provet nu i höst men har känslan att det inte resulterade i en höjning, så därför går jag nu all in till vårens prov 2022.

Denna dagbok kommer bestå av just en dagbok kring vad jag studerat och även felanalys på allt ifrån ord som behöver repeteras till matte-förklaringar.

Nu kör vi!!
Jag gillar din inställning! Jag satsade på liknande sätt i grundskolan, satsade på MVG men blev glad om jag fick VG. Har kört delvis så nu till HP genom åren med, satsade på 1.8 med en förhoppning om att nå minst 1.4, vilket jag ännu inte uppnått. Men men, allting har sin tid. :)

YesBox skrev: fre 04 feb, 2022 14:00 4 februari

Kort uppdatering:
Memrise ca 50 min. Snart 'endast' ca 1000 ord kvar!

Läs VT-98. 15/20 rätt.

Även gjort enstaka uppgifter från "Högskoleprovet - matematiken" - ej så djuplodande men bra repetitionsbok!
Jag har läst att många använder sig av Memrise, men jag lyckas inte förstå vad det är? Används det för att lära sig svenska ord? :) :?:

Hej!! Ja, "”Sikta mot stjärnorna, och du når trädtopparna. Sikta mot trädtopparna, och du stannar på marken" haha. Ja, tids nog kommer vi nå dit vi vill!

Ja precis, memrise används för å memorisera nya ord där man likt på provet får olika svarsalternativ! Finns en ordlista "HP Ultimat 8500 ord" som jag rekommenderar. Finns även att ha som app på mobilen, bra om man sitter i köer/transport osv!
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning!

Inlägg av YesBox »

6 februari

50 min ord/memrise.

Ett genererat kvantpass, lite lägre denna gång. Kluriga KVA och NOG.

XYZ: 11/12
KVA: 6/10
NOG: 3/6
DTK: 10/12
(1.4 norm)

Felanalys

Vilket svarsförslag motsvarar bäst "produkten av tre x och fem y är lika mycket som kvoten mellan trettio z och två w"?

A xyz=w
B xyw=z
C xy=zw
D xy=wz

Slarvade här och tog C. (Rätt svar B)


På ett prov i en gymnasieklass blev 80% av eleverna godkända. Hur många flickor i klassen blev inte godkända på provet?

(1) Det var fyra flickor färre än pojkar som blev godkända.

(2) I klassen finns 30 elever.


Rätt svar E. Tog C pga tänkte att det gick att skriva upp en ekvation på något sätt.


En vattentunna har formen som en rak cirkulär cylinder. Birgitta fyller tunnan med vatten från en trädgårdsslang. Hur många cm per timme stiger vattnet när Birgitta fyller tunnan med 1000 liter vatten per timme?

(1) Om man fyller med 2 kubikmeter vatten per timme, så är den tomma tunnan helt fylld på 15 minuter.

(2) Vattentunnan är dubbelt så hög som bred.


Slarv och tog A. Rätt svar C. Bra löst här: https://hpguiden.se/forumet/topic/2003ht-uppg-18-2854

(1) Om man fyller med 2 kubikmeter vatten per timme, så är den tomma tunnan helt fylld på 15 minuter.

Här vet du att tunnan rymmer 0,5 m3

Men..tunnan kan ju lika gärna vara 1 cm bred och 100 meter hög, och då stiger det ganska mycket/cm, eller tvärtom, otroligt bred, och bara en cm hög. Alltså måste du få reda på måtten för att veta hur mycket den stiger/cm

(2) Vattentunnan är dubbelt så hög som bred.

Bas*höjd=volym

Bas*höjd=50m3

bas=diameter*pi

X=bredd

2X=höjd (dubbelt så hög som bred)

(X*pi)*(2X)=50m3



Resterande fel var pga behöver öva mer på alternatvinklar (denna uppgift:
https://www.matteboken.se/lektioner/hog ... uppgift-22)

Samt repetera att 1000 cm^3 = 1 dm^3 = 1 liter.
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning!

Inlägg av YesBox »

8 februari

Läs VT 1997: 13/20
Haha, vet ej varför men just 13/20 är vad jag får på de flesta gamla LÄS.
Har nyligen börjat med strategin att först läsa frågorna och sedan texten för att ha frågorna någonstans i bakhuvudet. Tror funkar rätt bra, dock ej höjt mig nämnvärt med denna metod - än.
Irriterande är det när jag väger mellan två alternativ och det är det jag ändrar till som är fel haha.
Gått igenom och försökt hitta varför de rätta svaret är rätt.


Genererade ett kvantpass:
XYZ: 12/12
KVA: 8/10
NOG: 4/6
DTK: 10/12
Norm: 1.7
Kändes bra!

Felanalys:



Kvantitet I: 7,56/7
Kvantitet II: 98,1/90


Slarvade och fick det till att 1) var större än 2) på denna. (Tvärtom)



x, y och z är positiva tal.
x procent av y är lika med 73.
x procent av z är lika med 37.

Kvantitet I: y
Kvantitet II: z


Tänkte fel på denna. Y är större då en viss procent (x) genererat ett större tal hos y än hos z.


Kalle och Erik begav sig till skolan. Kalle körde moped och Erik cyklade. De startade samtidigt från samma plats och färdades samma väg. Hur långt var det till skolan från den plats där de startade?

1. Kalle höll en medelhastighet av 30 km/h och var framme vid skolan 10 minuter före Erik.

2. Erik cyklade 2/3 så snabbt som Kalle körde moped och kom fram till skolan 10 minuter efter Kalle.


lösning hittad här: https://hpguiden.se/forumet/topic/hjalp-256

Sträckan = Kalles tid * Kalles hastighet

Vi vet även att:

Sträckan = Eriks tid * Eriks hastighet

Vi vet ur påstående 1 att Kalles hastighet är 30 km/h och ur påstående 2 att Eriks hastighet är 20 km/h (2/3 * 30). Vi vet även ur påståendena att Eriks tid i timmar är lika med Kalles tid + 1/6 (samma sak som Kalles tid + 10 minuter). Vi kan således skriva om ovanstående två ekvationer till:

Sträckan = Kalles tid * 30

respektive

Sträckan = (Kalles tid + 1/6) * 20

Vi löser sedan ut Kalles tid ur översta ekvationen och kompleterar in den i ekvation två.

Kalles tid = Sträckan/30

Sträckan = (Sträckan/30 + 1/6) * 20
Sträckan = 20 * Sträckan/30 + 20/6
30 * Sträckan = 20 * Sträckan + 600/6
10 * Sträckan = 100
Sträckan = 10

Svar: Sträckan är 10 km.
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning!

Inlägg av YesBox »

9 februari

Genererat verbpass:
ORD 10/10
LÄS 6/10
MEK 10/10
ELF 7/10
Norm 1.5


Ord jag fick rätt på men var osäker på
lidelse - passion
förlösa - befria
körsnär - pälshandlare


Eng:
Threnody - trenodi (jammerod, sång, psalm eller sorgedikt som komponerats eller framförts som ett minnesmärke för en död person)

howler - groda, vrålapa, tabbe

egregious - oerhörd

jesting - skämt



Gjorde också två genererade kvantpass, varav ena krashade vid klickande på "rätta", så allt försvann. Hänt några gånger nu. Ej kul, har det hänt för någon av er med?

XYZ: 11/12
KVA: 9/10
NOG: 6/6
DTK: 10/12
1.8.

Hade tur på NOG-en, var några jag var osäker på där! Infogar.

Felanalys


I ovanstående cirkel är medelpunktsvinkeln v 225º till den markerade cirkelbågen AB. Hur lång är cirkelbågen AB?

(1) Cirkelns diameter är 4π cm.

(2) Cirkelns area är 4π^3 cm2

Svar D.

Familjen Fredriksson består av mamma, pappa, barn. Ett av barnen heter Ola. Alla i familjen drar varje dag lott om vem som ska gå ut med hunden den dagen. Hur stor är sannolikheten att Ola ska slippa gå ut med hunden fyra dagar i rad?

(1) Ola har lika många systrar som bröder.

(2) Olas syster, Carina, har dubbelt så många bröder som systrar.


Svar C.
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning!

Inlägg av YesBox »

10 feb

Ett rekord på verb-pass idag! Hade gjort de båda långa läs-texterna innan så det bidrog, men ändå!

ORD: 10/10
LÄS: 10/10
MEK: 9/10
ELF: 8/10
norm: 1.8


Lite osäkerheter kring:
projektera - planera
tvehågsen - villrådig


Alla delar av skelettet är ____, men styrketräning ökar bentätheten så att skelettet blir mer ____. Vad som sker rent konkret är att kroppen försvarar sig mot de belastningar som träningen ger genom att öka ____ av benmassa.

svar: porösa – massivt – produktionen


Sen ett mindre bra på kvantpass:
XYZ: 10/12
KVA: 8/10
NOG: 3/6
DTK: 6/12

DTKn tog stryk, ej fokus och att jag gjorde det på skärmen tror jag bidrog.
Jag måste även öva på att skriva ned ekvationer av texten.
Även några xyz/kva/nog som jag fastnade helt på?

Felanalys

x och y är positiva tal sådana att x/y=z
Vilket av följande svarsalternativ är med säkerhet korrekt?


svar: Om x är större än y så är z större än 1.

skrev x = z * y och kom ej längre.
Ser nu att jag borde testat sätta in olika värden för de olika påståendena.

y(x)=ax^2-3/2 vad är konstanten a? (plus bild på frågan)




P och Q är två olika ensiffriga positiva heltal.
R är ett tvåsiffrigt tal med tiotalssiffran Q och entalssiffran P.
P*P=R

Kvantitet I: P
Kvantitet II: Q


missuppfattade texten denna gång. bra löst här: https://hpguiden.se/forumet/topic/vt15- ... g-22-14387
Tänk såhär: Vilket ensiffrigt tal upphöjt i två blir ett tvåsiffrigt tal som slutar på ursprungstalet? P*P = QP (inte Q*P, viktigt). Prova dig fram.

1*1, 2*2 och 3*3 blir alla ensiffriga tal, så dem tar vi bort.

4*4 blir 16, det slutar inte på 4.
5*5 blir 25, slutar på 5, passar in på påståendet.
6*6 blir 36, slutar på 6, passar också in.
7*7, 8*8 och 9*9 slutar på andra siffror och passar inte in.
Sen tog det slut på ensiffriga positiva tal.

Alltså: P är antingen 5 eller 6, och oavsett vilket kan vi se att tiotalssiffran Q blir mindre än entalssiffran P, eftersom 2 är mindre än 5 och 3 är mindre än 6. Kvantitet 1, P, är alltså störst.
YesBox
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 17 jan, 2018 14:27

Re: En sista höjning!

Inlägg av YesBox »

11 feb

Lite mer felanalys från igår:

x/400=y/300

Vilket värde har x?

(1) y=300
(2) x+y=700

Ser att den går att lösa i (1) men var osäker över (2)
Ser nu att det går även i 2 (svar D), det jag kunde ha gjort var att skriva
x + y = 700
y = 700 - x
Och sedan sätta in detta nya y värde ( 700-x) i ekvationen, dvs ej lösa men se att det går att skriva upp en lösbar ekvation.



Anders skriver n stycken tal på en lapp. Är produkten av de n talen negativ?

(1) Alla talen är negativa och n är ett udda tal.

(2) Om två tal vars produkt är positiv stryks, så är produkten av de övriga talen negativ.


Såg att det går att lösa i (1) men blev osäker i (2).
Men det går i 2), talen som stryks kan vara antingen två positiva elr två negativa. Och positivt * negativt = negativt, går att lösa.


Syskonen Agnes, Alice, Ida och Oscar är födda olika år. Det skiljer tre år mellan varje syskon. Hur gammalt är vart och ett av syskonen?

1) Agnes är lika gammal som Oscar och Alice tillsammans.

2) Ida är näst äldst av syskonen och Alice är yngst.


C.
Alice = A
Oskar = A + 3
Agnes = A + 3 + 3

Agnes = alice + oskar =
Agnes = A + A + 3

A + 6 = 2A + 3
3 = A
Alice är 3 år och då går det att räkna ut resterande.
(Denna uppgift kändes långt ifrån självklar, fick hjälp av min studybuddy. S/o M!)


En syskonskara har varje pojke lika många systrar som bröder. Varje flicka har dubbelt så många bröder som systrar. Hur många pojkar och flickor finns det i syskonskaran?

Löste denna genom att rita men behöver bli bättre på att formulera ekvationer:

Pojke - 1 bror = antalet systrar.

P - 1 = f

p = 2(f-1) "Varje flicka har dubbelt så många bröder som systrar" p = bröder


Då kan man sätta in p-1 i andra ekvationen och lösa ut.
Så p = 2(p-1-1)
p = 2p -2 -2
4 = p

och hur många flickor = 4 - 1 = 3





Även gjort ett genererat verb:
ORD: 8/10
LÄS: 7/10
MEK: 10/10
ELF: 10/10
1.6 norm. Nöjd men kände igen läs-texterna.


Orden:
mankera - svika men också krångla, klicka, trassla, gå fel, fattas; utebli, försumma
kavat - orädd (tog envis)
applicera - anbringa


Fick även ett ryck med memrise, körde nära 2h igår :o Tror är pga att jag är så nära att avsluta listan. Kanske idag??
Senast redigerad av YesBox den fre 11 feb, 2022 14:42, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar