Instämmer i vad "Emmison A" skrev.
Identifiera svagheterna i din taktik och arbeta på att förvandla dem till dina styrkor. Att öva med online-högskoleproven (på studera.nu) underlättar mycket med den delen.
Vana vid högskoleprovet ger i sig också bättre prestation i framtiden; det är helt normalt att det går mindre bra första gången (t.ex. lyckades jag missa hela sista ORD-sidan första gången jag skrev det
) när man inte är van vid HP-provens upplägg.
En grej som jag gjorde bättre denna gång, och som jag kommer att använda mig av nästa gång, är att äta rätt mat (havregrynsgröt, rågbröd+keso och frukt på rasterna för min del). De två tidigare gånger jag har skrivit högskoleprovet har jag alltid varit trött, trögtänkt och frysande i slutet av dagen; denna gång uteblev de problemen och jag klarade mig bra på delar jag brukar vara svag på (att jag gjorde bort mig på ORD-delen är dock en annan femma). Pasta ger inte jämn energi under dagen och socker är en inbjudan till katastrof. Betydelsen av rätt mat och tillräcklig sömn får inte underskattas. Skillnaden [b:cc8ca7b8f2]är[/b:cc8ca7b8f2] [u:cc8ca7b8f2]enorm[/u:cc8ca7b8f2].
Några allmänna tips för själva provskrivandet:
* NOG: var noga med att dubbelkolla frågan och de fakta som ges så att du löser rätt problem med rätt fakta; det händer också att man ges fakta som man redan har, fast formulerad annorlunda, i 1- och 2-punkterna - på det här provet fanns det t.ex. en fråga om en boll som skulle rulla en sträcka och man fick veta bollens radie och sträckans längd, samtidigt som faktabit 2 angav hur många varv bollen behövde rulla för att rulla sträckan - vilket vi redan kunde räkna ut utifrån informationen vi fick tillsammans med frågan...
* DTK: dubbelkolla att det inte finns någon bättre/exaktare kolumn att avläsa informationen från.
* ELF: frågorna för de större texterna är snällare än LÄS-frågorna, eftersom de (nästan?) alltid kommer i samma turordning som deras svar i texten.