Konsekvenser ny normering?
Konsekvenser ny normering?
Jag är lite nyfiken på vad den nya normeringen kommer få för konsekvenser på antagningen. Hur tror ni att exempelvis 1,7 kommer stå sig? Har man fortfarande en chans att bli antagen till vt2013?
-
- Newbie-postare
- Inlägg: 18
- Blev medlem: fre 24 aug, 2012 9:23
Re: Konsekvenser ny normering?
Med lite tur så bör det räcka för att komma in i Umeå,Örebro och Linköping.Ceciliaw skrev:Jag är lite nyfiken på vad den nya normeringen kommer få för konsekvenser på antagningen. Hur tror ni att exempelvis 1,7 kommer stå sig? Har man fortfarande en chans att bli antagen till vt2013?
Re: Konsekvenser ny normering?
Vad jag är mer intresserad av är om högskolorna och universiteten kommer att börja använda sig av den extra decimalen. De borde ju göra det, för annars är det helt meningslöst att högskoleprovet mäts med en extra decimal.
Förhoppningsvis kommer vissa utbildningar landa på 1.75 i stället för 1.8, osv.
Förhoppningsvis kommer vissa utbildningar landa på 1.75 i stället för 1.8, osv.
Re: Konsekvenser ny normering?
Jag förutsätter att dom kommer använda den nya normeringen, annars känns det ju meningslöst. Men så kanske det inte är.
Jag undrar också om den där turen med 1,7 minskar till våren iom ny normering. Eller kanske rentav ökar...
Jag undrar också om den där turen med 1,7 minskar till våren iom ny normering. Eller kanske rentav ökar...
Re: Konsekvenser ny normering?
mmm, har inte hittat info trots försök. På mitt gamla resultat har 1.6 ändrats till 1.60. Det indikerar ju att man helt enkelt får sitt gamla prov med två decimalen också.
Fast innebär det att en person med 1.55 går från 1.6 till just 1.55?
Fast innebär det att en person med 1.55 går från 1.6 till just 1.55?
- Wavy_Crockett
- Stammis
- Inlägg: 119
- Blev medlem: ons 31 aug, 2011 11:40
- Ort: Göteborg
Re: Konsekvenser ny normering?
ditt 1.7 kommer varken vara mer eller mindre värt. själva normeringen fungerar ju så som att en viss andel av alla skrivande skall erhålla ett visst resultat.
Re: Konsekvenser ny normering?
Jag undrar lite över det där också. Nu kommer de som fick t ex 1.7 vara uppdelad, vissa som fick 1.7 och vissa som fick 1.75. Då kan jag inte förstå hur andelen med 1.7 skulle kunna vara lika stor som förut, när det finns 40 möjliga betyg (0.00-2.00) istället för 21 (0.0-2.0)Wavy_Crockett skrev:ditt 1.7 kommer varken vara mer eller mindre värt. själva normeringen fungerar ju så som att en viss andel av alla skrivande skall erhålla ett visst resultat.
- Wavy_Crockett
- Stammis
- Inlägg: 119
- Blev medlem: ons 31 aug, 2011 11:40
- Ort: Göteborg
Re: Konsekvenser ny normering?
men vid de två tidigare proven avrundades ju resultaten uppåt. ni ser det som att ni med 1.7 har nu 6 resultatssnäpp över er men det kommer fortfarande vara lika många personer statistiskt sett.Dovamova skrev:Jag undrar lite över det där också. Nu kommer de som fick t ex 1.7 vara uppdelad, vissa som fick 1.7 och vissa som fick 1.75. Då kan jag inte förstå hur andelen med 1.7 skulle kunna vara lika stor som förut, när det finns 40 möjliga betyg (0.00-2.00) istället för 21 (0.0-2.0)Wavy_Crockett skrev:ditt 1.7 kommer varken vara mer eller mindre värt. själva normeringen fungerar ju så som att en viss andel av alla skrivande skall erhålla ett visst resultat.
- Wavy_Crockett
- Stammis
- Inlägg: 119
- Blev medlem: ons 31 aug, 2011 11:40
- Ort: Göteborg
Re: Konsekvenser ny normering?
era 1.7 borde faktiskt vara MER värda när jag tänker efter, då ni tidigare klumpats ihop med de som innan fått 1.65
vinnarna är ju de som vid förra två tillfällena fått ett X.X5 resultat
vinnarna är ju de som vid förra två tillfällena fått ett X.X5 resultat
Re: Konsekvenser ny normering?
Hur tror ni normeringstabellen kommer se ut på det här provet om vi jämför med förra provet (våren 2012 ) ? Kommer den se lika ut så att det som gav ett viss resultat på förra är samma resultat på det här:)
Re: Konsekvenser ny normering?
Wavy_Crockett skrev:men vid de två tidigare proven avrundades ju resultaten uppåt. ni ser det som att ni med 1.7 har nu 6 resultatssnäpp över er men det kommer fortfarande vara lika många personer statistiskt sett.Dovamova skrev:Jag undrar lite över det där också. Nu kommer de som fick t ex 1.7 vara uppdelad, vissa som fick 1.7 och vissa som fick 1.75. Då kan jag inte förstå hur andelen med 1.7 skulle kunna vara lika stor som förut, när det finns 40 möjliga betyg (0.00-2.00) istället för 21 (0.0-2.0)Wavy_Crockett skrev:ditt 1.7 kommer varken vara mer eller mindre värt. själva normeringen fungerar ju så som att en viss andel av alla skrivande skall erhålla ett visst resultat.
Bra svar! Jag misstänker att mitt resultat från igår kommer hämna på 1.75, och jag vet inte hur jag ska tänka då jag behöver 1.8 för att komma in på det programmet jag sökte till. Det känns som jag lyckades, men ändå inte.
Re: Konsekvenser ny normering?
Nej, dom är förlorarna, då man tidigare avrundat det uppåt. Vinnarna där de som fått x.x0, då de inte har lika många i sin kvot att tävla med.Wavy_Crockett skrev:era 1.7 borde faktiskt vara MER värda när jag tänker efter, då ni tidigare klumpats ihop med de som innan fått 1.65
vinnarna är ju de som vid förra två tillfällena fått ett X.X5 resultat
/Jos
Re: Konsekvenser ny normering?
Det är det jag också funderat över, att det borde vara mer värt. De med 1,65 försvinner ju så att säga som konkurrenter. Spännande ska det bli iaf!Wavy_Crockett skrev:era 1.7 borde faktiskt vara MER värda när jag tänker efter, då ni tidigare klumpats ihop med de som innan fått 1.65
vinnarna är ju de som vid förra två tillfällena fått ett X.X5 resultat
Re: Konsekvenser ny normering?
Men om det fungerar på det sättet, då är det mindre antal människor som kommer att få (för att fortsätta med vårt exempel) 1.7. Mindre folk kommer att få 2.0 för att 1.95-isar kommer inte längre vara med, mindre får 1.9 eftersom de med 1.85 når inte upp osv. Hur blir det då med att 'det ska vara lika svårt/lika lätt att få ett visst betyg mellan olika provtillfälle'? Fattar verkligen inte hur jag ska tänka på det här.
Re: Konsekvenser ny normering?
Innan vi vet hur pass stor skillnad det kommer att innebära måste vi veta hur universitet och högskolor har tänkt göra.
Edit:
Edit:
Såg detta.En decimal för proven hösten 2011 och våren 2012 Medelvärdet avrundades vid dessa provtillfällen till en decimal, eftersom antagningssystemet inte kunde hantera två decimaler. Avrundningen skedde uppåt, vilket innebar att den normerade poängen blev 1.1. Den normerade poäng som gäller vid antagningen blir alltså 1.10 för den tid som provet fortfarande är giltigt.