Meritpoäng, bra eller dåligt?
-
- Före detta VIP-Medlem
Meritpoäng, bra eller dåligt?
Vad tycker ni? Själv tycker jag det är utmärkt eftersom jag inte anser att det krävs samma insats för att få ett MVG i matlagning och filmkunskap som i matte b-e.
Tror ni snitten kommer höjas avsevärt när meritpoängen införs? För om alla har 2,5 lär det ju knappast spela någon roll i så fall.
Tror ni snitten kommer höjas avsevärt när meritpoängen införs? För om alla har 2,5 lär det ju knappast spela någon roll i så fall.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Sen så krävs det mindre ansträngning att få G i meritkurserna än det krävs för att få MVG i en icke meritgivande kurs, men ändå ger G i meritkursen en större höjning av snittet.
Jag tycker meritpoäng är bra, men meritpoängen som ges bör vara betygsberoende, eller så bör meritpoängen helt enkelt minskas i storlek.
Jag tycker meritpoäng är bra, men meritpoängen som ges bör vara betygsberoende, eller så bör meritpoängen helt enkelt minskas i storlek.
- Bladspenat
- Newbie-postare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tis 30 sep, 2008 19:02
- Ort: Västerås
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Jag tycker meritpoängen är bland det sämsta som Björklund & Co har infört. Det enda som meritpoängen gör är att tvinga folk att läsa kurser de egentligen inte har nytta utav i stället för att få välja själv kurser man tycker är intressanta. Jag tror inte man har någon nytta av att ha läst några extra poäng språk eller en kemibreddnings-kurs när man väl kommer till högskolan. Dessutom är det så lätt att få full meritpoäng att det inte heller kommer fungera som någon bra skiljelinje heller.
Men vad vet jag, jag kanske bara är bitter. Jag har nämligen bara 2.0 i meritpoäng eftersom jag valde att läsa en musikkurs i stället för en meriterande kurs. För mig var musiken bland det viktigaste på hela gymnasiet. Det motiverade mig att komma till skolan även de dagar då studiemotiveringen inte var på topp. Jag tycker alla borde ha rätt att kunna välja själv vad de vill göra med sina individuella poäng vare sig de vill bli läkare eller ej. Lite kul ska man väl få ha.
Men vad vet jag, jag kanske bara är bitter. Jag har nämligen bara 2.0 i meritpoäng eftersom jag valde att läsa en musikkurs i stället för en meriterande kurs. För mig var musiken bland det viktigaste på hela gymnasiet. Det motiverade mig att komma till skolan även de dagar då studiemotiveringen inte var på topp. Jag tycker alla borde ha rätt att kunna välja själv vad de vill göra med sina individuella poäng vare sig de vill bli läkare eller ej. Lite kul ska man väl få ha.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
+1 till Bladspenat. Alla kanske inte är mästare i språk eller matematik utan vill välja andra kurser. Dessa får tyvärr inte de önskevärda meritpoängen.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Vad skall personer göra som har varit psykiskt nerbrutna under gymnasietiden och inte har kunnat tillgodose den kunskapen som lärts ut och därmed går ut med undermåliga betyg?
Eller en person med lässvårigheter som har behov av en lärare för att kunna till sig informationen lättare.
Jag tycker människor förtjänar en till chans. Betygsinflationen är lärarnas fel, allt för många som inte förtjänar det går ut med 20,0. Oavsett komvux eller gymnasiet.
När jag valde individuella kurser i gymnasiet valde jag efter de jag trodde jag behövde i arbetslivet. Hade jag istället valt kurser efter vad jag tyckte hade varit kul och hade lätt för hade jag haft ett bättre BG. Att körkortsteori 50p i betygspoäng är ekvivalent med matematik E 50p är för mig en gåta.
Eller en person med lässvårigheter som har behov av en lärare för att kunna till sig informationen lättare.
Jag tycker människor förtjänar en till chans. Betygsinflationen är lärarnas fel, allt för många som inte förtjänar det går ut med 20,0. Oavsett komvux eller gymnasiet.
När jag valde individuella kurser i gymnasiet valde jag efter de jag trodde jag behövde i arbetslivet. Hade jag istället valt kurser efter vad jag tyckte hade varit kul och hade lätt för hade jag haft ett bättre BG. Att körkortsteori 50p i betygspoäng är ekvivalent med matematik E 50p är för mig en gåta.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Det finns i nuläget inget som hindrar en att göra just detta. Du hamnar till och med i samma kvot som alla duktiga gymnasister som får 22,5 på första försöket, trots att du får mer tid att läsa klart alla kurser (du kan till och med få ett par mindre bra betyg och ändå få 22,5) och kan välja kurser efter behag.danspo skrev:annars kan man väl lika väl skippa gymnasiet och låta alla börja på komvux direkt? Då kan man välja och vraka kurser som man vill:=)
Alla kan väl inte gå ut med toppbetyg? Det behövs även folk som sopar gator och serverar burgare för att samhället ska fungera.Niveus skrev:Eller en person med lässvårigheter som har behov av en lärare för att kunna till sig informationen lättare.
Niveus skrev:Vad skall personer göra som har varit psykiskt nerbrutna under gymnasietiden och inte har kunnat tillgodose den kunskapen som lärts ut och därmed går ut med undermåliga betyg?
Den andra chansen stavas högskoleprovet (och särskilda prövningar).Niveus skrev:Jag tycker människor förtjänar en till chans. Betygsinflationen är lärarnas fel, allt för många som inte förtjänar det går ut med 20,0. Oavsett komvux eller gymnasiet.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Värdelöst, håller med bladspenat För mig är det inte kanske för att jag är bitter utan för att jag är bitter. Som om matte ger mycket meritpoäng, MaD behövs ju för behörighet så man får ju bara 0,5 ynka poäng för MaE. Plus att ska man införa något nytt system ska man gå ut och varna ordentligt många år i förtid. Den enda varningen jag hörde var att komvux ska läggas ned år 2010 och nu är väl den förändringen den enda som inte inträffar år 2010..?
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Det man missar är den lärarhandledda pedagogiken, och det är den jag tycker folk i behov skall få.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Om du snackar om betyg så får du ju redan det genom prövning.. du får ju tentera och tentera tills du får det betyget du vill. Men...jag snackade inte förut om betygsuppläsning utan om lärarledd pedagogik. Sedan så skrev jag tidigare om att lärarna borde isf generellt ha hårdare krav än vad de har nu. Om man når upp till betyget som krävs enligt kursmålen så skall man definitivt få det oavsett om man läser samhäll, teknik, gör prövning, läser på gymnasiet eller på komvux.danspo skrev:Fast om alla skall få läsa om och läsa om till dem når det betyg dem satsar på så kan man väl lika väl skippa betygen helt?
Det vore ju det bästa och bedömma alla efter hur dem är eller något..
Ytterligare så är det helt onödigt att inleda en komvuxkurs om det inte finns tillräckligt många elever till kursen (detta tillämpas dock redan, iaf där jag läste på komvux).
Jag är jätteglad att jag fick möjligheten att läsa om vissa kurser från gymnasiet, genom det har jag ökat min förståelse i en rad olika ämnen som jag inte hade förmåga att tillhandahålla i gymnasiet (pga saknad förkunskap).
"Det vore ju det bästa och bedömma alla efter hur dem är eller något.."
Vad menar du här?
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Livet är orättvist. Vissa drabbas av köttätande mördarbakterier och måste amputera bägge benen. Andra drabbas av personliga incidenter i gymnasiet och måste därmed plugga högskoleprovet lite extra för att komma in på sin utbildning. Eller läsa in kurser utan lärarledd undervisning. Och om man nu trots det inte skulle komma in på sin drömutbildning så får man väl hitta på något annat att göra? Livet kan ju inte bli perfekt för alla. Man får vara glad för det man har i stället för det man inte har.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Empezar: En person som inte klarar gymnasiet bra pga som du sa, personlig tragedi eller dylikt, kommer inte tillgodose sig kunskapen från gymnasietid och i många fall därför ha det svårare på sin högskoleutbildning då denne inte kan tillämpa förkunskaper som personen troligen saknar.
Högskoleprovet hjälper en inte med biologin, kemin eller teknik eller flera andra kurser. Högskoleprovet är just nu speciellt bra för personer som gick samhällsvetenskap.
Högskoleprovet hjälper en inte med biologin, kemin eller teknik eller flera andra kurser. Högskoleprovet är just nu speciellt bra för personer som gick samhällsvetenskap.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Om man inte kan läsa in kurser på egen hand förtjänar man inte MVG tycker jag. Hur ska man klara av universitetsstudier om man inte kan plugga på egen hand?
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Hur menar du? De som presterar bäst på högskoleprovet är de som går/gått det Naturvetenskapliga programmet.Niveus skrev: Högskoleprovet hjälper en inte med biologin, kemin eller teknik eller flera andra kurser. Högskoleprovet är just nu speciellt bra för personer som gick samhällsvetenskap.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Jag menar att lejonparten som prövas är gynnande för de med samhällsvetenskaplig bakgrund:
LÄS 20p, ELF 20p, ORD 40p (alla dessa är språkorienterade vilket matchar generellt med den samhällsvetenskapliga utbildning.)
Skulle det vara så att naturare har generellt bättre på HP vill jag gärna se en källhänvisning.
LÄS 20p, ELF 20p, ORD 40p (alla dessa är språkorienterade vilket matchar generellt med den samhällsvetenskapliga utbildning.)
Skulle det vara så att naturare har generellt bättre på HP vill jag gärna se en källhänvisning.
Re: Meritpoäng, bra eller dåligt?
Det kanske man kan tänka sig men på provet är det naturare som presterar bäst på samtliga delar: http://www8.umu.se/edmeas/publikationer ... ilagor.pdf
Se sidan 17 av 46. Läsvärd publikation i övrigt också ...
Se sidan 17 av 46. Läsvärd publikation i övrigt också ...