PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
är det nån här som vet hur man ska tänka på dom där koordinatsystemen på begåvningstestet? jag fattade ingenting på dom..hjälp..nån?
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
Man måste tänka att det är som en kub, i tre dimensioner liksom. Och sen måste man veta från vilket håll man tittar och hur de andra riktningarna blir när man tittar från just det hållet.
När jag gjorde PIL så ritade jag upp den här kuben inför varje uppgift från just det hållet som uppgiften uppgav. Då blev det lättast att tänka. Svårt att hålla mer i huvudet alltså...
Hoppas att du förstår lite mer nu..
Lycka till
När jag gjorde PIL så ritade jag upp den här kuben inför varje uppgift från just det hållet som uppgiften uppgav. Då blev det lättast att tänka. Svårt att hålla mer i huvudet alltså...
Hoppas att du förstår lite mer nu..
Lycka till
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
EDEN,
Du minns dem sen du skrev PIL innan?
Eller har du hittat exempel på internet?
Du minns dem sen du skrev PIL innan?
Eller har du hittat exempel på internet?
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
erimån, ja jag har gjort PIL förut.tilda_mej skrev:Man måste tänka att det är som en kub, i tre dimensioner liksom. Och sen måste man veta från vilket håll man tittar och hur de andra riktningarna blir när man tittar från just det hållet.
När jag gjorde PIL så ritade jag upp den här kuben inför varje uppgift från just det hållet som uppgiften uppgav. Då blev det lättast att tänka. Svårt att hålla mer i huvudet alltså...
Hoppas att du förstår lite mer nu..
Lycka till
Tildamej.. kommer du ihåg hur frågorna var, jag vet bara att jag inte fattade dom. Men av det lilla jag minns så var det att man fick ett koordinatsystem (fanns ett blad i slutet som man kunde riva ut)..och sen skulle man typ säga vart olika koortdinater skulle hamna beroende på från vilket håll man kollade..men det jag tänkte på var att man inte får ändra hur de olika väderstrecken ligger i förhållande till varandra? man kan alltså bara vrida och vända på den här tredimensionella kuben?
hoppas du förstår vad jag menar för det är jättesvårt att förklara...det var dom här uppgifterna som satte käppen i hjulet för mig förra gången.=(
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
Så man kunde alltså riva ut det bladet, jag blev stressed av att bläddra fram och tillbaka.eden skrev:erimån, ja jag har gjort PIL förut.tilda_mej skrev:Man måste tänka att det är som en kub, i tre dimensioner liksom. Och sen måste man veta från vilket håll man tittar och hur de andra riktningarna blir när man tittar från just det hållet.
När jag gjorde PIL så ritade jag upp den här kuben inför varje uppgift från just det hållet som uppgiften uppgav. Då blev det lättast att tänka. Svårt att hålla mer i huvudet alltså...
Hoppas att du förstår lite mer nu..
Lycka till
Tildamej.. kommer du ihåg hur frågorna var, jag vet bara att jag inte fattade dom. Men av det lilla jag minns så var det att man fick ett koordinatsystem (fanns ett blad i slutet som man kunde riva ut)..och sen skulle man typ säga vart olika koortdinater skulle hamna beroende på från vilket håll man kollade..men det jag tänkte på var att man inte får ändra hur de olika väderstrecken ligger i förhållande till varandra? man kan alltså bara vrida och vända på den här tredimensionella kuben?
hoppas du förstår vad jag menar för det är jättesvårt att förklara...det var dom här uppgifterna som satte käppen i hjulet för mig förra gången.=(
Jag vet inte om detta hjälper...men man kan tänka på det som ett kartesiskt koordinatsystem som man omvandlar från att vara tredimensionellt till att vara tvådimensionellt.
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
Ja men jag tror att du har fattat rätt.
Uppgiften var ungefär så här tror jag:
Om kubens längd var 60 (kommer inte ihåg om det var exakt så men vi kan säga det) så kan man gå 30 åt syd och 30 åt nord om man befinner sig i mitten från början. Och i uppgiften står det kanske 15N, 30V och 10Ö. Och sen beroende från vilket håll du tittar kommer du att hamna på olika ställen och då får du fem olika alternativ och du ska välja det rätta. I detta exemplet så kommer alltså de 30 åt V ta ut de 10 åt Ö och man kommer på totalt 20 åt V.
Det är jättesvårt att förklara men hoppas att du förstår...
Uppgiften var ungefär så här tror jag:
Om kubens längd var 60 (kommer inte ihåg om det var exakt så men vi kan säga det) så kan man gå 30 åt syd och 30 åt nord om man befinner sig i mitten från början. Och i uppgiften står det kanske 15N, 30V och 10Ö. Och sen beroende från vilket håll du tittar kommer du att hamna på olika ställen och då får du fem olika alternativ och du ska välja det rätta. I detta exemplet så kommer alltså de 30 åt V ta ut de 10 åt Ö och man kommer på totalt 20 åt V.
Det är jättesvårt att förklara men hoppas att du förstår...
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
ok tack tjejen! tror att jag börjar fatta lite..så man ska typ kolla vart "tyngdpunkten" hamnar?..så om 30 V tar ut 10 Ö så hamnar man på 20 V som du säger..men hur får man in dom där 15 N i beräkningen? om vi e på 20 V och 15 N (eftersom det är 0 Syd så är vi väl kvar på 15 N?) ..vart hamnar koordinaterna då?tilda_mej skrev:Ja men jag tror att du har fattat rätt.
Uppgiften var ungefär så här tror jag:
Om kubens längd var 60 (kommer inte ihåg om det var exakt så men vi kan säga det) så kan man gå 30 åt syd och 30 åt nord om man befinner sig i mitten från början. Och i uppgiften står det kanske 15N, 30V och 10Ö. Och sen beroende från vilket håll du tittar kommer du att hamna på olika ställen och då får du fem olika alternativ och du ska välja det rätta. I detta exemplet så kommer alltså de 30 åt V ta ut de 10 åt Ö och man kommer på totalt 20 åt V.
Det är jättesvårt att förklara men hoppas att du förstår...
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
Jo, nu är vi på 20 V och då ska man 15 N också och då kommer vi hamna någonstans ovanför mittplanet men fortfarande så långt ut att vi är vid 20 V. Ungefär som om koordinaterna är (20,15) eftersom vi inte hade någon ändring fram eller bak...eden skrev:ok tack tjejen! tror att jag börjar fatta lite..så man ska typ kolla vart "tyngdpunkten" hamnar?..så om 30 V tar ut 10 Ö så hamnar man på 20 V som du säger..men hur får man in dom där 15 N i beräkningen? om vi e på 20 V och 15 N (eftersom det är 0 Syd så är vi väl kvar på 15 N?) ..vart hamnar koordinaterna då?tilda_mej skrev:Ja men jag tror att du har fattat rätt.
Uppgiften var ungefär så här tror jag:
Om kubens längd var 60 (kommer inte ihåg om det var exakt så men vi kan säga det) så kan man gå 30 åt syd och 30 åt nord om man befinner sig i mitten från början. Och i uppgiften står det kanske 15N, 30V och 10Ö. Och sen beroende från vilket håll du tittar kommer du att hamna på olika ställen och då får du fem olika alternativ och du ska välja det rätta. I detta exemplet så kommer alltså de 30 åt V ta ut de 10 åt Ö och man kommer på totalt 20 åt V.
Det är jättesvårt att förklara men hoppas att du förstår...
På denna sidan hittade jag en bild som visar lite hur man ska tänka...
http://www.fardigbetong.se/produkter-tj ... ovning.asp
- DonThomaso
- Silverpostare
- Inlägg: 1795
- Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
Men vad i ***. Är det för att jag inte har sett uppgiften eller är jag KÖRD nästa lördag?? Hur får man ett koordinatsystem till en kub för det första? Ska man vika den? Men det går ju inte då koordinatsystemet innehåller 4 ytor och en kub 6! Usch jag som hade stärkt självförtroendet med lite diverse IQ-test.. har man någon fördel av att ha gjort ett antal IQ-test tror ni?
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
Hehe DT. Koordinatsystem kan innehålla upp till 7 dimensioner.
Själv har jag bara lärt mig använda 3, vilket bör räcka för att skapa en kub. Uppgiften går nog bra ska du se. Träna på spatialt tänkande!
Själv har jag bara lärt mig använda 3, vilket bör räcka för att skapa en kub. Uppgiften går nog bra ska du se. Träna på spatialt tänkande!
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
är det inte bara att lägga till en z-axel i ett vanligt koordinatsystem så får man en 3D-kub?
- Guldbollen
- Platinapostare
- Inlägg: 5049
- Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
- Ort: Stockholm
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
tildamej..en liten fråga till..måste man tänka 3D? typ som i denna figur http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Anato ... ngaroo.jpg
när jag kollar på ditt exempel så känns det som att det räcker med att tänka 2D för N och S representerar ju förflyttningar i Y-led och V och Ö förflyttningar i x-led..jag får det till ett helt vanligt koordinatsystem..=S..
en till grej..om dom säger t.ex 15 S..menar dom då 15 steg ut från mitten i sydlig riktning..eller 15 steg in mot mitten från den yttersta sydligaste punkten? för på den figuren som du länkat så är det ju pilar in mot kubens mitt..hoppas du fattar vad jag menar..
men det kanske beror på utgångspunkten? om man startar på S, så kan man väl inte gå mer i sydlig rikting, utan bara nordlig? och hur ska man tänka i X-led då? från mitten eller?
skulle du kunna ge ett exempel på en uppgift där man inte startar från mitten? (förlåt om jag är tjatig!!!hoppas det inte blir alltför jobbigt!!)
när jag kollar på ditt exempel så känns det som att det räcker med att tänka 2D för N och S representerar ju förflyttningar i Y-led och V och Ö förflyttningar i x-led..jag får det till ett helt vanligt koordinatsystem..=S..
en till grej..om dom säger t.ex 15 S..menar dom då 15 steg ut från mitten i sydlig riktning..eller 15 steg in mot mitten från den yttersta sydligaste punkten? för på den figuren som du länkat så är det ju pilar in mot kubens mitt..hoppas du fattar vad jag menar..
men det kanske beror på utgångspunkten? om man startar på S, så kan man väl inte gå mer i sydlig rikting, utan bara nordlig? och hur ska man tänka i X-led då? från mitten eller?
skulle du kunna ge ett exempel på en uppgift där man inte startar från mitten? (förlåt om jag är tjatig!!!hoppas det inte blir alltför jobbigt!!)
Re: PIL..begåvningstest: väderstrecken! hjälp
Hjälp, mitt minne sviker mig, jag kommer inte ihåg riktigt..
Men bilden funkar absolut...
I mitt förra exempel fanns det som sagt bara anvisningar åt två håll men det kan finnas fler. Som empezar säger så ska man lägga till en axel till i sitt koordinatsystem för att få kuben. Och startar man i S så kan man ju inte gå mer åt S såklart..
Den här bilden kan nog vara till hjälp
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:3D_Ca ... inates.PNG
enligt den bilden skulle en uppgift vara såhär
(Vi säger att Z1 och Z2, Y1 och Y2, X1 och X2 står i motsats till varandra för enkelhetens skull, precis som N och S)
Du står längst ut i Z1 och går två steg Y2 och fyra steg X1
Vart hamnar du då?
Lycka till!
Men bilden funkar absolut...
I mitt förra exempel fanns det som sagt bara anvisningar åt två håll men det kan finnas fler. Som empezar säger så ska man lägga till en axel till i sitt koordinatsystem för att få kuben. Och startar man i S så kan man ju inte gå mer åt S såklart..
Den här bilden kan nog vara till hjälp
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:3D_Ca ... inates.PNG
enligt den bilden skulle en uppgift vara såhär
(Vi säger att Z1 och Z2, Y1 och Y2, X1 och X2 står i motsats till varandra för enkelhetens skull, precis som N och S)
Du står längst ut i Z1 och går två steg Y2 och fyra steg X1
Vart hamnar du då?
Lycka till!