Kul att höra!
Jag har skrivit många prövningar, och de skiljer sig mycket från varandra. Allt ligger egentligen på prövningsläraren och hur denna väljer att göra sina bedömningar.
Att få höga betyg på prövningen vid första tillfället kan vara väldigt lurigt. De flesta lärare delar inte med sig sådär värst mycket när det gäller gamla prov eller att svara på specifika frågor - utan brukar hänvisa till kunskapskraven i ämnet.
I många fall har jag behövt se det som att jag "testar" prövningen den första gången. I Göteborg verkar det vara ett vanligt återkommande fenomen att den som vill skriva högsta betyg på en prövning behöver boka ett möte med läraren vid försök 2. (Men läraren brukar inte ge mycket för att ses innan försök 1).
Vissa prövningslärare kan vara oerhört specifika och exempelvis bedöma varje provuppgift beroende på hur många exempel en lärobok ger och hur många exempel eleven svarar. Andra värderar nyanserade resonemang kring färre exempel.
Det "enklaste" är väl att identifiera de olika kunskapskraven i din kurslitteratur och lära dig så mycket som möjligt.
Det fixar du!