Jag höjde mig 6 poäng på DTK i år. Hade inte tränat något hemma, inte heller kollat igenom utbildningsmaterialet här (då jag köpte det i torsdags).
Vad jag gjorde var att helt enkelt försöka behålla lugnet, i frågan uteslöt jag vissa delar som ej söktes, och ringade det som söktes, på så sätt kunde jag snabbt navigera mig. Linjalen kom även den till stor användning, försökte att undvika att ha till exempel 5 cm som 4.2<valfri enhet> utan gick istället ner till kanske 1 cm där det motsvarar en enhet, för att på ett snabbare sätt kunna få ut det, utan en onödig räkning där jag kunde misslyckats.
Behåll lugnet, arbeta dig fram metodiskt, läs igenom frågan; förstå den -> uteslut saker. Rita i diagrammen/tabellerna för att på så sätt snabbt kunna hitta tillbaka dit där du var, så du inte börjar läsa av fel tabellkolumn eller så.
Vad jag tänkt göra nu, är att gå igenom mina svar mot riktiga provet och kolla på varenda fråga där, och se vad jag gjort för fel och hur jag gör det bättre nästa gång, och således uppträder de misstagen förmodligen inte nästkommande prov, ka-ching ett par extra poäng!
Något jag märkte när jag gjorde provet igår var att överstrykningspennan kom väl till pass på DTK. Mycket lättare att läsa av tabeller etc. om man stryker över de aktuella raderna. Jag markerade även vägen på kartuppgiften med överstrykningspennan.
Mit tips är att inte lägga så mycket tid att analysera varje diagram innan man tittar på frågorna. Titta på frågorna direkt, stryk under det de vill veta och kolla på svars alternativen. Navigera sedan direkt.. till nyckelorden och böra utesluta varje svars alternativ. Finns det fler än 1 diagram på samma sida.. kolla vad de är ute efter i frågan.. oftast brukar det som de frågar efter, stå i titeln alternativt i det lilla förklarings texten. MYCKET tid att spara genom att köra på den här metoden. Öva på gamla prov i fler omgångar så går det lättare.
Egentligen är DTK delen enkel om man lyckas behålla lugnet och det blev lättare för mig genom att använda överstrykningspenna. Jag kan inte liggande stolen..hade aldrig hört talas om den förrens nån gång på gymnasiet..men jag måste ha missat den då jag tog två "sabbatsår" i årskurs 5 och 6..kör med metoden vad är 10 % av talet och liknande...det va d enda jag tänkte på och hann med alla frågor..höjde mig från 13 p till 19..jävla slarvfel på slutet uppgift 19.sen när är 130 gånger 4, nått en miljon..tragiskt fel..jag tycker metoden med hur många procent är lätt, går snabbt och är väldigt effektiv spec under press
Jag har nu höjt mig från 0.85 till 1.75, trodde aldrig att det skulle vara möjligt! Till våren börjar jag läkarprogramme, en dröm som slår in! Jag har hp-guiden att tacka massor, fantastiskt grym sida! Utan er hade jag nog inte klarat det!