Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som möjligt?
-
- Stammis
- Inlägg: 107
- Blev medlem: ons 08 okt, 2014 14:58
Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som möjligt?
5060/4158
hur ska man göra för att förkorta så långt som möjligt? utan miniräknare då såklart!
Finns det fö en förkortning för "så långt som möjligt?" asap = as soon as possible, ingen som vet ngn bra förkortning? hehehehe
hur ska man göra för att förkorta så långt som möjligt? utan miniräknare då såklart!
Finns det fö en förkortning för "så långt som möjligt?" asap = as soon as possible, ingen som vet ngn bra förkortning? hehehehe
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
Försöker avrunda siffrorna för att sedan förkorta.
5060/4158 --> 5200/4200 --> 52/42 --> 50/40 --> 5/4 ~1.25 (det riktiga svaret är väl ungefär 1.22)
5060/4158 --> 5200/4200 --> 52/42 --> 50/40 --> 5/4 ~1.25 (det riktiga svaret är väl ungefär 1.22)
-
- Stammis
- Inlägg: 107
- Blev medlem: ons 08 okt, 2014 14:58
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
Vill ha ett reellt tal (TYVÄÄRR) :SS
-
- Stammis
- Inlägg: 107
- Blev medlem: ons 08 okt, 2014 14:58
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
Jag har tänkt att man kan köra dividerat med 2 tills typ det bara blir ett ental till på nämnaren, men det känns hopplöst att göra det när det är så stora tal..
jag har försökt med liggande stolen, som ja f-ö inte kan när de tär så stora tal.
Ngn som har tips att ge?
Rätt svar ska iaf bli: 40 & 33... det känns som att prövning inte är så aktuellt i det här fallet, aah blir galen ibland! ps. miniräknare EJ tillåtet.
jag har försökt med liggande stolen, som ja f-ö inte kan när de tär så stora tal.
Ngn som har tips att ge?
Rätt svar ska iaf bli: 40 & 33... det känns som att prövning inte är så aktuellt i det här fallet, aah blir galen ibland! ps. miniräknare EJ tillåtet.
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
Försök primtalsfaktorisera. Du ser att båda talen är jämna varför det ska gå att dela dom med två. Annars kan jag rekommendera att du lär dig deriveringsreglerna för talen 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 och 9 som har en separat del i mattekursen här på hpguiden. Där har du stor hjälp att snabbt kunna se vad du kan dela talen med, även om det är jättestora tal.
MadridistaN
-
- Stammis
- Inlägg: 107
- Blev medlem: ons 08 okt, 2014 14:58
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
du menar dividering va? ;p derivata känns lite oft;PEndiv2014 skrev:Försök primtalsfaktorisera. Du ser att båda talen är jämna varför det ska gå att dela dom med två. Annars kan jag rekommendera att du lär dig deriveringsreglerna för talen 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 och 9 som har en separat del i mattekursen här på hpguiden. Där har du stor hjälp att snabbt kunna se vad du kan dela talen med, även om det är jättestora tal.
så jag ska tänka att ngt 5040 ska primtalsfaktriseras så långt som möjligtt? & man börjar alltid med de minsta primtalet, och så eller? 2*2*3*5 (nu råkar jag ju veta det eftersom jag har sett svaret).. ååh sånt som är så svårt (& jobbigt) det känns ändå som att man måste ha ett öga för det?
sitter man då å delar 5040/2 = tänker "aa men det här kan jag ju fortsätta med" delar med 2 ytligare. "känner att nää nu e det stopp för de tkommer inte gå jämt upp" - delar med 3 och ser att aa men det kanske går att dela med tre igen, ooops, nej det gick inte, tar tillbaka 3an, går vidare i nästa primtal," det känns ju sjuuukt jobbigt?
Alltså jag tvivlar inte på att det är så, men hehe, finns de ingen annat sätt ^^
-
- Stammis
- Inlägg: 107
- Blev medlem: ons 08 okt, 2014 14:58
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
Men annars då , hur dividerar man stora tal som
4158/892?
jag har inte rikigt bra koll på trappan, så jag kör den gamla går 8 i 4? Nej, går 41 då i 8? ja.. det går 5 gånger, med en rest 1. sätter den då ovanför 1 så jag har 15 att jobba med.. går den i 8a? ja osv.. men sen så vad händer med tiotalet & entalet i nämnaren? kör man samma visa igen då å adderar? elle rhur gör man., hehehe.
4158/892?
jag har inte rikigt bra koll på trappan, så jag kör den gamla går 8 i 4? Nej, går 41 då i 8? ja.. det går 5 gånger, med en rest 1. sätter den då ovanför 1 så jag har 15 att jobba med.. går den i 8a? ja osv.. men sen så vad händer med tiotalet & entalet i nämnaren? kör man samma visa igen då å adderar? elle rhur gör man., hehehe.
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
Bara för att klara upp detta:
För det första, är 1.2 ett realt tal.
För det andra, kan du förenkla det genom följande:
= 5060/4158 (dela både täljaren och nämnaren med 2)
= 2530/2079 (avrunda 2079 till 2080)
= 2530/2080 (dela både täljaren och nämnaren med 2)
= 1265/1040 (dela både täljaren och nämnaren med 5)
= 253/208 (avrunda båda till närmaste tiotal)
= 250/210 (dela både täljaren och nämnaren med 10)
= 25/21
= 1 + 4/21 (nu kan du gå ännu längre OM det behövs genom att avrunda 21 till 20)
= 1 + 1/5
= 1 + 0,2
= 1,2
EDIT: Hade råkat dela fel, men nu ska det vara rätt
För det första, är 1.2 ett realt tal.
För det andra, kan du förenkla det genom följande:
= 5060/4158 (dela både täljaren och nämnaren med 2)
= 2530/2079 (avrunda 2079 till 2080)
= 2530/2080 (dela både täljaren och nämnaren med 2)
= 1265/1040 (dela både täljaren och nämnaren med 5)
= 253/208 (avrunda båda till närmaste tiotal)
= 250/210 (dela både täljaren och nämnaren med 10)
= 25/21
= 1 + 4/21 (nu kan du gå ännu längre OM det behövs genom att avrunda 21 till 20)
= 1 + 1/5
= 1 + 0,2
= 1,2
EDIT: Hade råkat dela fel, men nu ska det vara rätt
Senast redigerad av araz95 den tis 24 feb, 2015 12:05, redigerad totalt 2 gång.
-
- Stammis
- Inlägg: 107
- Blev medlem: ons 08 okt, 2014 14:58
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
Jjag förkorta det så långt som möjligt, inte lösa bråket. Men jag frågade iofs hur man dividerade stora tal m varann, så det där ska jag kika igenom= )=tack!araz95 skrev:Bara för att klara upp detta:
För det första, är 1.2 ett realt tal men jag tror att Kimara har avrundat lite för tidigt.
För det andra, kan du förenkla det genom:
= 5060/4158 (dela både täljaren och nämnaren med 2)
= 2280/2079 (avrunda 2079 till 2080)
= 2280/2080 (dela både täljaren och nämnaren med 2)
= 1140/1040 (dela både täljaren och nämnaren med 2)
= 570/520 (dela både täljaren och nämnaren med 10)
= 57/52 (detta går inte att förenkla längre)
= 1 + 5/52 (nu kan du gå ännu längre OM det behövs genom att avrunda 52 till 50)
= 1 + 1/10
= 1 + 0,1
= 1,1
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
Jag skulle kolla om förenklingen, hade råkat göra fel första gången. Men nu ska det vara rätt.
Re: Tips på hur man lär sig att förkorta så långt som
Jag skrev fel. såklart är det divideringsregler och inte deriveringsregler som ligger på matematik 3 kursen och uppåt.jabberwocky skrev:du menar dividering va? ;p derivata känns lite oft;PEndiv2014 skrev:Försök primtalsfaktorisera. Du ser att båda talen är jämna varför det ska gå att dela dom med två. Annars kan jag rekommendera att du lär dig deriveringsreglerna för talen 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 och 9 som har en separat del i mattekursen här på hpguiden. Där har du stor hjälp att snabbt kunna se vad du kan dela talen med, även om det är jättestora tal.
så jag ska tänka att ngt 5040 ska primtalsfaktriseras så långt som möjligtt? & man börjar alltid med de minsta primtalet, och så eller? 2*2*3*5 (nu råkar jag ju veta det eftersom jag har sett svaret).. ååh sånt som är så svårt (& jobbigt) det känns ändå som att man måste ha ett öga för det?
sitter man då å delar 5040/2 = tänker "aa men det här kan jag ju fortsätta med" delar med 2 ytligare. "känner att nää nu e det stopp för de tkommer inte gå jämt upp" - delar med 3 och ser att aa men det kanske går att dela med tre igen, ooops, nej det gick inte, tar tillbaka 3an, går vidare i nästa primtal," det känns ju sjuuukt jobbigt?
Alltså jag tvivlar inte på att det är så, men hehe, finns de ingen annat sätt ^^
Jag menar inte att du ska gå genom varje primtal.Eftersom du har VIP så föreslår jag att du tittar här så förstår du vad jag menar:
http://www.hpguiden.se/vip/kvantitativa ... /delbarhet
MadridistaN