Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Inlägg av oscar_bakhouch »
Nu för tiden skriver de väl alltid "X är ett heltal", skulle tro att "X är ett tal" är något som endast förekommer i tidigare prov, innan 2000 eller så.EmmaN skrev:Hej! Jag blev lite fundersam över olika tolkningar av den här frågan:
X är ett tal. Vilket är talet X?
(1) Produkten av X och 2 är lika med kvoten mellan 168 och 14
(2) Om man dividerar 25,5 med 17 får man ett tal som är 1/4 så stort som X
Svaret är D - tillräcklig information erhålls i (1) och (2) var för sig, men jag tolkade så här:
I (1) kan man inte veta vilket av talen 168 och 14 som är täljare respektive nämnare, därför kan X vara antingen 12/2=6 eller ett decimaltal (som inte går att räkna ut utan miniräknare). Det står ingenting om huruvida X är ett heltal eller ej. Därför räcker inte informationen i (1).
I (2) kan man räkna ut X, alltså svarade jag B - i (2) men ej i (1).
Jag blir alltid lite orolig över sådana här frågor där man kan tolka olika, för ibland känns det som om de försöker luras och det känns ju dumt att förlora poäng över sådana saker. Har ni några tips för hur man ska tänka när det uppstår problem av den här typen? Tack!
Ja, det har du nog rätt i. Kan inte komma ihåg att problemet har uppstått på något av de senare proven. Tackoscar_bakhouch skrev: Nu för tiden skriver de väl alltid "X är ett heltal", skulle tro att "X är ett tal" är något som endast förekommer i tidigare prov, innan 2000 eller så.
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59