Dagens mattefråga!
Re: Dagens mattefråga!
Jag svarar på A!
Varför?
Jo.
i KVA 1 får vi = 1
i KVA 2 har vi = x + x^2 + x^3 + x^4 där x^2 är (-1) och x^4 är x^2 * x^2 vilket ger (-1) * (-1) som ger oss 1. Så x^2 + x^4 = -1 + 1 vilket ger 0.
X + x^3 = x + x * x^2 = x + x *(-1) = x - x = 0 och vi visste sedan tidigare att x^2 + x^4 också ger 0. Så KVA 2 är 0 och KVA 1 är 1.
Så Kva 1 > KVA 2.
Rätt svar A)
Ska dock sägas att jag första svarade på D. Så jag inte kom på hur vi skulle få fram X(eftersom det inte går att dra ruten ur negativa tal på högskoleprovet) för att räkna vad x är och vad x^3 är i KVA 2.
MadridistaN
Re: Dagens mattefråga!
mango80: Rätt svar, felaktig uträkning. Kolla den gärna igen.
Kimara & Endiv2014: Korrekt.
carwal: Förstår inte vad du har gjort. Vad är ditt slutsvar?
Kimara & Endiv2014: Korrekt.
carwal: Förstår inte vad du har gjort. Vad är ditt slutsvar?
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Fråga 16:
Om f(x) = x + ax, och a = 7/2, vad är f(3/2)?
A) 1/3
B) 3/2
C) 7/2
D) 21/4
E) 27/4
Svar senast 24 januari.
Om f(x) = x + ax, och a = 7/2, vad är f(3/2)?
A) 1/3
B) 3/2
C) 7/2
D) 21/4
E) 27/4
Svar senast 24 januari.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Yes, jag råkade skriva ett minustecken framför (-1*-1).
y= 3/2 + 3/2*7/2
y= 3/2 + 21/4
y= 6/4 + 21/4
y= 27/4
E)
y= 3/2 + 3/2*7/2
y= 3/2 + 21/4
y= 6/4 + 21/4
y= 27/4
E)
Re: Dagens mattefråga!
Då A=7/2 blir f(3/2)= 3/2+7/2*3/2 --> 3/2+21/4 --> 6/4 +21/4 --> 27/4.
Går ej att förkorta.
Svar:E
Går ej att förkorta.
Svar:E
Re: Dagens mattefråga!
Om f(x)=x+ax och a=(7/2) så är f(3/2)=(3/2)+(7/2*3/2)=(3/2)+(21/4)=(6/4)+(21/4)=27/4
Alltså svar: e)
Alltså svar: e)
Re: Dagens mattefråga!
Ingen hade problem med förra frågan.
Fråga 17:
Låt m och n vara positiva heltal sådana att en tredjedel av m är n mindre än halva m. Vilket av följande är ett möjligt värde på m?
A) 15
B) 21
C) 24
D) 26
E) 28
Svar senast 26 januari.
Fråga 17:
Låt m och n vara positiva heltal sådana att en tredjedel av m är n mindre än halva m. Vilket av följande är ett möjligt värde på m?
A) 15
B) 21
C) 24
D) 26
E) 28
Svar senast 26 januari.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Fråga 17:
(1/3)m=(1/2)m-n --> n=(1/2)m-(1/3)m=(3/6)m-(2/6)m=(1/6)m
Alltså är m=6n och det enda alternativet som är jämnt delbart med 6 är 24.
Svar: c)
(1/3)m=(1/2)m-n --> n=(1/2)m-(1/3)m=(3/6)m-(2/6)m=(1/6)m
Alltså är m=6n och det enda alternativet som är jämnt delbart med 6 är 24.
Svar: c)
Re: Dagens mattefråga!
Hej Hej, har inte varit så aktiv i denna tråd men nu ska jag iallafall försöka delta:
Vi vet att:
(m/3) + n = (m/2)
Vi använder då denna ekvation för att lösa för m:
(m/3) + n = (m/2)
n = (m/2) - (m/3)
n = ((1/2) - (1/3))m
n = ((3/6) - (2/6))m
n = (1/6)m
6n = m
Vi får därav veta att m är delbart med 6 eftersom n alltid kommer att vara ett positivt heltal. Nästa steg bli att endast hitta ett alternativ som är helt delbart med 6.
Alternativ C är således korrekt.
Vi vet att:
(m/3) + n = (m/2)
Vi använder då denna ekvation för att lösa för m:
(m/3) + n = (m/2)
n = (m/2) - (m/3)
n = ((1/2) - (1/3))m
n = ((3/6) - (2/6))m
n = (1/6)m
6n = m
Vi får därav veta att m är delbart med 6 eftersom n alltid kommer att vara ett positivt heltal. Nästa steg bli att endast hitta ett alternativ som är helt delbart med 6.
Alternativ C är således korrekt.
Senast redigerad av araz95 den lör 24 jan, 2015 13:30, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Dagens mattefråga!
Michster:
Vad gäller fråga 16:
f(x)= x + ax där a = 7/2 och det som efter frågas är f(3/2)
f(x)= x + (7/2)x
f(x)= (9/2)x
f(3/2) = 3/2 * 9/2 = 27/4
Svar: E)!
Vad gäller fråga 17:
M/3 = M/2 - N
N = M/2 - M/3 = 1/6
Alltså ska N vara ett tal som är 1/6 av det ursprungliga talet. Så vi ska ha ett tal som ger oss 1/3 av talet när vi utför subtraktionen talet - 1/6 av talet.
Vi börjar med 15.
15/2 - 15/6 = 15/5
7,5 - 2,5 = 5
Alltså är A rätt svar!
Denna uppgift var lite klurig då jag inte kom hur man snabbt skall kunna ta fram det rätta svaret ur alternativen, eller måste man gå genom alla alternativ här? Jag hade i och för sig lite tur då jag började med att testa alternativ A, vilket var också det rätta.
Vad gäller fråga 16:
f(x)= x + ax där a = 7/2 och det som efter frågas är f(3/2)
f(x)= x + (7/2)x
f(x)= (9/2)x
f(3/2) = 3/2 * 9/2 = 27/4
Svar: E)!
Vad gäller fråga 17:
M/3 = M/2 - N
N = M/2 - M/3 = 1/6
Alltså ska N vara ett tal som är 1/6 av det ursprungliga talet. Så vi ska ha ett tal som ger oss 1/3 av talet när vi utför subtraktionen talet - 1/6 av talet.
Vi börjar med 15.
15/2 - 15/6 = 15/5
7,5 - 2,5 = 5
Alltså är A rätt svar!
Denna uppgift var lite klurig då jag inte kom hur man snabbt skall kunna ta fram det rätta svaret ur alternativen, eller måste man gå genom alla alternativ här? Jag hade i och för sig lite tur då jag började med att testa alternativ A, vilket var också det rätta.
MadridistaN
Re: Dagens mattefråga!
m/3=m/2-n --> n=m/2-m/3-->n=3m/6-2m/6
n=m/6
m=6n
Det tal som är delbart mer 6 är rätt alternativ.
Svar: C
n=m/6
m=6n
Det tal som är delbart mer 6 är rätt alternativ.
Svar: C
Re: Dagens mattefråga!
Nyligen hemkommen. Lägger upp ny uppgift och svarar på era lösningar direkt efteråt!
Fråga 18:
Hur många elever fanns det ursprungligen i en skola om de i dagsläget har b stycken elever, och som förlorade c stycken elever och sedan fick 100 nya?
A) b + c + 100
B) b + c - 100
C) b - c + 100
D) b - c - 100
E) bc + 100
Svar 28 januari.
Fråga 18:
Hur många elever fanns det ursprungligen i en skola om de i dagsläget har b stycken elever, och som förlorade c stycken elever och sedan fick 100 nya?
A) b + c + 100
B) b + c - 100
C) b - c + 100
D) b - c - 100
E) bc + 100
Svar 28 januari.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
emsan87, araz95, Kimara: Korrekt.
Endiv2014: Korrekt på fråga 16. Ang fråga 17:
Bra början, men inte helt korrekt. Allt såg väldigt bra ut till och med "N = M/2 - M/3 = 1/6 * M
" (jag lade till * M eftersom det egentligen skall inkluderas i uttrycket). Hänger tyvärr inte riktigt med på resten av lösningen, kan nog vara tröttheten. Men A är inte rätt svar.
Men N = 1/6 * M. Du har då att N = M/6 som ger att M = 6N. M måste då vara en multipel av 6 och det enda alternativ som kan stämma in är alternativ C.
Endiv2014: Korrekt på fråga 16. Ang fråga 17:
Bra början, men inte helt korrekt. Allt såg väldigt bra ut till och med "N = M/2 - M/3 = 1/6 * M
" (jag lade till * M eftersom det egentligen skall inkluderas i uttrycket). Hänger tyvärr inte riktigt med på resten av lösningen, kan nog vara tröttheten. Men A är inte rätt svar.
Men N = 1/6 * M. Du har då att N = M/6 som ger att M = 6N. M måste då vara en multipel av 6 och det enda alternativ som kan stämma in är alternativ C.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Det finns b st elever.
Innan de förlorade c st elever fanns det b+c elever.
Nu har de även 100 fler elever än de hade ursprungligen.
om vi tar bort 100 elever från b+c får vi hur många de hade ursprungligen.
Svar: B) b+c-100
Innan de förlorade c st elever fanns det b+c elever.
Nu har de även 100 fler elever än de hade ursprungligen.
om vi tar bort 100 elever från b+c får vi hur många de hade ursprungligen.
Svar: B) b+c-100
Re: Dagens mattefråga!
De har idag: B elever.
Antalet elever från begynnelsen var B+C men det togs bort C elever samtidigt som 100 lades till och då får vi dagens elever. Alltså blir "dåtidens" elever dagens adderat med de elever som togs bort subtraherat från de 100 elever som lades till d.v.s B+C-100.
Svar:B
Antalet elever från begynnelsen var B+C men det togs bort C elever samtidigt som 100 lades till och då får vi dagens elever. Alltså blir "dåtidens" elever dagens adderat med de elever som togs bort subtraherat från de 100 elever som lades till d.v.s B+C-100.
Svar:B