Dagens mattefråga!
Re: Dagens mattefråga!
Nja, inte rätt. Försök igenKimara skrev: Aha! Jag tror att jag nu förstår uppgiften.
Då 7 är ett primtal och 13 är ett primtal kommer inte samma heltal finnas i någon av S och T. Det vill säga 0.
Svar:A.
Så uppfattade jag den nu!
![Wink ;)](/phpbb/images/smilies/icon_wink.gif)
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Vänta! De har 7*0 och 13*0 gemensamt!Michster skrev:Nja, inte rätt. Försök igenKimara skrev: Aha! Jag tror att jag nu förstår uppgiften.
Då 7 är ett primtal och 13 är ett primtal kommer inte samma heltal finnas i någon av S och T. Det vill säga 0.
Svar:A.
Så uppfattade jag den nu!
Alltså svarsalternativ B.
Tänkte inte på nollan, utan nollan hade det blivit svarsalternativ A.
Hoppas att jag har rätt nu!
![Razz :P](/phpbb/images/smilies/icon_razz.gif)
Re: Dagens mattefråga!
NeppKimara skrev:Hoppas att jag har rätt nu!
![Razz :-P](/phpbb/images/smilies/icon_razz.gif)
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Attans också! Du får komma med en förklaring när tidsgränsen har gått ut!Michster skrev:NeppKimara skrev:Hoppas att jag har rätt nu!
![Razz :P](/phpbb/images/smilies/icon_razz.gif)
Intressant uppgift.
Re: Dagens mattefråga!
Lösningsförslag fråga 28:
Mängden S ges av alla multipler av 7 och mängden T ges av alla multipler av 13. Det är klart att både S och T någon gång kommer innehålla heltalet 7 * 13 och där har vi ett gemensamt tal för mängderna. Men S och T kommer även innehålla alla multipler av 7 * 13, t.ex. 7 * 13 * 2 = 7 * 26. Vi inser nu att S & T kommer ha oändligt många heltal gemensamt och rätt svar måste vara D.
Återkommer med ny fråga senare i kväll.
Mängden S ges av alla multipler av 7 och mängden T ges av alla multipler av 13. Det är klart att både S och T någon gång kommer innehålla heltalet 7 * 13 och där har vi ett gemensamt tal för mängderna. Men S och T kommer även innehålla alla multipler av 7 * 13, t.ex. 7 * 13 * 2 = 7 * 26. Vi inser nu att S & T kommer ha oändligt många heltal gemensamt och rätt svar måste vara D.
Återkommer med ny fråga senare i kväll.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Är alltså 7*13 ett tal, 14*13 två tal, 7*26 tre tal, 14*26, 21*39 etcetera? De två faktorerna måste alltså innehålla 7 och 13?
Uppfattade jag din lösning korrekt? En vag förklaring av mig men jag hoppas att jag har förstått den nu! :=)
Det var en intressant uppgift må jag säga!![Smile :)](/phpbb/images/smilies/icon_smile.gif)
Uppfattade jag din lösning korrekt? En vag förklaring av mig men jag hoppas att jag har förstått den nu! :=)
Det var en intressant uppgift må jag säga!
![Smile :)](/phpbb/images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Dagens mattefråga!
Verkar som att du har förstått det ja.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Du har väl inte givit upp den hör tråden? Det är verkligen inspirerande och till stor hjälp ????Michster skrev:Lösningsförslag fråga 28:
Mängden S ges av alla multipler av 7 och mängden T ges av alla multipler av 13. Det är klart att både S och T någon gång kommer innehålla heltalet 7 * 13 och där har vi ett gemensamt tal för mängderna. Men S och T kommer även innehålla alla multipler av 7 * 13, t.ex. 7 * 13 * 2 = 7 * 26. Vi inser nu att S & T kommer ha oändligt många heltal gemensamt och rätt svar måste vara D.
Återkommer med ny fråga senare i kväll.
Re: Dagens mattefråga!
Ber om ursäkt grabbar & tjejer (?), jag har varit ganska upptagen på sistone med diverse åtaganden. Läser mer än 100 % och det har således varit mycket skrivningar, inlämningar, tentor osv. och mer kommer. Det blir lugnare efter mitten av mars. Men nu kör vi en fråga!
Fråga 29:
Om x, y och z är tal sådana att x/y = 3 och y/z = 7, vad är då (x + y)/(y + z) lika med?
A) 7/2
B) 7/8
C) 3/7
D) 1/7
Svar senast 29 februari (anm. 1 mars
).
Fråga 29:
Om x, y och z är tal sådana att x/y = 3 och y/z = 7, vad är då (x + y)/(y + z) lika med?
A) 7/2
B) 7/8
C) 3/7
D) 1/7
Svar senast 29 februari (anm. 1 mars
![Smile :-)](/phpbb/images/smilies/icon_smile.gif)
Senast redigerad av Michster den lör 28 feb, 2015 0:33, redigerad totalt 1 gånger.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
x=3y
z=y/7
(x + y)/(y + z) = (3y+y)/(y+y/7) = 4y/((7y+y)/7) = 4y/(8y/7) = 28y/8y = 7/2
Svar: A)!
MadridistaN
Re: Dagens mattefråga!
Antar att du menar senast 1 mars XD?Michster skrev:Ber om ursäkt grabbar & tjejer (?), jag har varit ganska upptagen på sistone med diverse åtaganden. Läser mer än 100 % och det har således varit mycket skrivningar, inlämningar, tentor osv. och mer kommer. Det blir lugnare efter mitten av mars. Men nu kör vi en fråga!
Fråga 29:
Om x, y och z är tal sådana att x/y = 3 och y/z = 7, vad är då (x + y)/(y + z) lika med?
A) 7/2
B) 7/8
C) 3/7
D) 1/7
Svar senast 29 februari.
(x+y)/(y+z) = (3(7z)+7z)/7z+z = 28z/8z = 7z/2z.
Därför är svaret då 7/2 dvs A.
Re: Dagens mattefråga!
Korrekt båda två.
Fråga 30:
b - a = c - b = 2
Kvantitet I: a + b + c
Kvantitet II: 4a
A) I är större än II
B) II är större än I
C) I är lika med II
D) informationen är otillräcklig
Svar senast 3 mars.
Fråga 30:
b - a = c - b = 2
Kvantitet I: a + b + c
Kvantitet II: 4a
A) I är större än II
B) II är större än I
C) I är lika med II
D) informationen är otillräcklig
Svar senast 3 mars.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Kvant 1) a+b+c <--> a+2+a+2+b <--> a+2+a+2+2+a <--> 3a+6.
Kvant 2) 4a
Vad är a?
Vi vet inte vad de olika variablerna representerar ergo kan vi inte lösa uppgiften.
Är ganska osäker.
Re: Dagens mattefråga!
b-a=2 dvs. b=2+a
c-b=2 dvs. c=2+b men också c=2+2+a pga. ekvationen ovan
KVA 1: a+b+c = a+2+a+4+a = 3a+6
KVA 2: 4a
Om a=0,5 så är KVA1>KVA2
Om a=7 så är KVA2>KVA1
Sen kan a vara något negativt och där kommer vi också att få olika förhållanden mellan kvantiteterna.
Rätt svar är därför E!
MadridistaN