Om det är många unga kan man väl hoppas att många skrev provet första gången och då inte skrev så bra. Sen skriver väl yngre generellt sämre än äldre kan man ju hoppas!
Jag hann för första gången igenom hela de KVA (dock stressad...), ifjol hade jag 8 xyz uppgifter kvar när det var 5 min kvar av provtiden. Men jag tror att det beror på att jag har lagt tid på att plugga och repetera matten den här gången. Jag måste vara ensam om att jubla efter första provpasset som jag tyckte gick riktigt bra(och lika besviken när jag insåg att det inte räknades...)
De verbala delarna höjde jag från 1,7 till troligtvis 1,8 utan att ha pluggat alls. De delarna har jag lätt för men det fanns klurigheter lite varstanns. Koldioxidtexten läste jag nog tre gånger och svarade trots det fel på en fråga :/
För varje gång man skriver så känns det lättare men jag håller tummarna för att den kva normeringstabellen överensstämmer med Vt 2012 för då når jag mitt mål på 1,7. Normeringen är en % fördelning av alla som skriver så det borde väl inte påverka normeringen så mycket att många har skrivit men däremot är det fler och fler som har giltiga hp resultat att söka med till högskolan vilket ökar konkurrensen om platserna? Rätta mig om jag har fel!
Annikakallse skrev:Jag hann för första gången igenom hela de KVA (dock stressad...), ifjol hade jag 8 xyz uppgifter kvar när det var 5 min kvar av provtiden. Men jag tror att det beror på att jag har lagt tid på att plugga och repetera matten den här gången. Jag måste vara ensam om att jubla efter första provpasset som jag tyckte gick riktigt bra(och lika besviken när jag insåg att det inte räknades...)
De verbala delarna höjde jag från 1,7 till troligtvis 1,8 utan att ha pluggat alls. De delarna har jag lätt för men det fanns klurigheter lite varstanns. Koldioxidtexten läste jag nog tre gånger och svarade trots det fel på en fråga :/
För varje gång man skriver så känns det lättare men jag håller tummarna för att den kva normeringstabellen överensstämmer med Vt 2012 för då når jag mitt mål på 1,7. Normeringen är en % fördelning av alla som skriver så det borde väl inte påverka normeringen så mycket att många har skrivit men däremot är det fler och fler som har giltiga hp resultat att söka med till högskolan vilket ökar konkurrensen om platserna? Rätta mig om jag har fel!
Nja jag håller inte med i resonemanget ovan!
Man får väl räkna med att ungefär lika många söker samt kommer in från år till år, och då inte längre är med och konkurrerar om platserna. Skulle många skriva ett lågt resultat ett visst år så kommer det alltså bli lättare att komma in.
Jag tyckte också första, utprövningsblocket tyvärr, gick riktigt bra. Var lätt och jag hann med allt utan att behöva släppa svåra frågor och gå vidare. Andra Verb gick sådär, men poängmässigt sett ok. Tredje och sista gick riktigt bra, satte alla på ENG och 9/10 på ORD så det är jag riktigt nöjd med!
Däremot har jag också pluggat nästan enbart kvant, och visst höjde jag mig, men inte så mycket som jag kanske hade önskat. Första kvant (block 2) tyckte jag var riktigt svårt och jag hann knappt med sista DTK uppgiften. Andra kvant var lättare, vilken teori mina poäng också styrker. Dock höjde jag mig med 0.3-0.4 steg beroende på hur normineringen blir detta år. Men jag tyckte faktiskt att dom kvantitativa blocken var svåra iår, och när jag tjuvlyssnade på rasterna var det det enda folk pratade om - hur svårt kvanten var. Jag hörde ingen som sa att dom skrev bra på det utav dom som pratade högt
tavi skrev:Är det någon som med säkerhet kan slå fast att verbala normeringen på VT12 inte bör vara en rimlig måttståck? Med tanke på de strukna orden det året..
Den kvantitativa delen går att använda separat, men den verbala delen är jag tveksam till. Prova att maila per-erik.lyren@edusci.umu.se, han har hand om normeringen. Fast jag ser inte riktigt vad det ska tjäna någonting till, du kan ändå aldrig sluta dig till hur den senaste normeringen kommer se ut.
Jag förstår förstås att "Jämfört med tidigare prov," innebär de senaste 3-4 åren men en jämförelse i ett längre perspektiv kan kanske också vara intressant? Jag är väl knappast den enda som upptäckt hur oerhört mycket lättare det verkar vara att få höga poäng idag än i början av 90-talet? Vad beror detta på? Är de som går ut gymnasiet nu sämre än vi som gjorde det för 20-25 år sen? Det kan väl knappast vara så att man blir mycket bättre på att skriva högskoleprovet bara för att man blivit 20 år äldre? Själv skrev jag nu provet för första gången på över 20 år och upplevde snarare att jag hade glömt väldigt mycket matematik t.ex och hamnade ofta i tidsnöd. Trots detta är mitt resultat nu väldigt mycket bättre än när jag var mitt i universitetsstudier och ganska nyligen hade tagit studenten. Bara en undran….
... Men det är ju helt olika prov... Tycker inte man kan jämföra så. De delarna som är oförändrade (DTK, ENG tex.) ligger på exakt samma svårighetsgrad som på 90-talet är min upplevelse. Proven som helheter är ju så väldigt olika och kräver helt olika saker från skrivarna.