Dagens mattefråga!
Re: Dagens mattefråga!
p= tex 3
3^2 = 9
9-3=6
5^2 = 25
25-5= 20
A) ger udda tal
B) ger udda tal
C) ger udda tal (udda - jämn = udda)
D)udda tal
3^2 = 9
9-3=6
5^2 = 25
25-5= 20
A) ger udda tal
B) ger udda tal
C) ger udda tal (udda - jämn = udda)
D)udda tal
Re: Dagens mattefråga!
araz95 (ang. fråga 6): Bra!
Endiv2014: Korrekt svar!
araz95 (ang. fråga 7): Fint bevis! Det var ett sådant bevis jag förväntade mig (dock tänkte jag att man bara skulle bevisa det korrekta svaret, men du får en guldstjärna). Det finns ett litet fel dock:
På e) skall det stå (2m + 1)^2 - (2m + 1) = (2m + 1)^2 - 2m - 1. Du har alltså gjort ett litet slarvfel där.
mango80:
Så ditt svar är e?
Endiv2014: Korrekt svar!
araz95 (ang. fråga 7): Fint bevis! Det var ett sådant bevis jag förväntade mig (dock tänkte jag att man bara skulle bevisa det korrekta svaret, men du får en guldstjärna). Det finns ett litet fel dock:
På e) skall det stå (2m + 1)^2 - (2m + 1) = (2m + 1)^2 - 2m - 1. Du har alltså gjort ett litet slarvfel där.
mango80:
Så ditt svar är e?
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Ojdå, haha.. vilket slarvfel! Det var precis det jag menade när jag sa att jag måste komma i form.Michster skrev:
araz95 (ang. fråga 7): Fint bevis! Det var ett sådant bevis jag förväntade mig (dock tänkte jag att man bara skulle bevisa det korrekta svaret, men du får en guldstjärna). Det finns ett litet fel dock:
På e) skall det stå (2m + 1)^2 - (2m + 1) = (2m + 1)^2 - 2m - 1. Du har alltså gjort ett litet slarvfel där.
EDIT: Fortsätt med detta Michster, även om det mesta är rudimentärt så det är ju jättebra för att detektera slarvfel vilket oftast leder till de där förlorade poängen på HP!
Re: Dagens mattefråga!
oj glömde skriva det, men ja
Re: Dagens mattefråga!
Michster:
Kom med lite NOG och KVA uppgifter också är du snäll så vi får lite variation
Kom med lite NOG och KVA uppgifter också är du snäll så vi får lite variation
MadridistaN
Re: Dagens mattefråga!
Jag har försökt att någorlunda matcha nivån på dessa frågor till riktiga HP frågor och skall vi vara ärliga mot oss själva så är uppgifterna på HP ganska enkla. Svårigheterna på det riktiga provet när det kommer till matten handlar mest om tidsdistribution och stress. Jag är övertygad om att alla här hade kunnat sätta alla rätt på KVANT om man hade fritt med tid.araz95 skrev: EDIT: Fortsätt med detta Michster, även om det mesta är rudimentärt så det är ju jättebra för att detektera slarvfel vilket oftast leder till de där förlorade poängen på HP!
Hade jag på något sätt kunnat implementera ett script t.ex. som bara lät en få se uppgifterna här i 1 min innan de försvann så hade det varit svårare. Men jag kan absolut ge er svårare frågor om det efterfrågas.
Det kan jag nog göra. Det kräver lite mer tid från min sida men jag skall se vad jag kan göra.Endiv2014 skrev: Kom med lite NOG och KVA uppgifter också är du snäll så vi får lite variation
Uppskattar er feedback, detta är ju trots allt för er. Jag har redan turen att få studera det jag vill.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Michster
Varför kan du inte fixa scripten då? Kanske för mycket att kräva från dig då du redan göra detta frivilligt för oss vilket är mycket tacksamt.
Du kanske kan be de ansvariga på sida att kunna titta på det och fixa de till oss om de nu vill att sidan ska vara fortsatt attraktiv och att vi användare ska vara nöjda osv.
Varför kan du inte fixa scripten då? Kanske för mycket att kräva från dig då du redan göra detta frivilligt för oss vilket är mycket tacksamt.
Du kanske kan be de ansvariga på sida att kunna titta på det och fixa de till oss om de nu vill att sidan ska vara fortsatt attraktiv och att vi användare ska vara nöjda osv.
MadridistaN
Re: Dagens mattefråga!
Jag skulle kunna skriva ett Javascript som gör jobbet men jag är osäker på om jag ens har behörighet att implementera det här eller hur det i praktiken skulle genomföras på forumet. Enklast helt klart och som definitivt fungerar är att ni sätter en tidsbegränsning på er själva. Med det sagt vill jag att ni fortsätter försöka lösa uppgiften och posta er lösning fastän ni överskrider tidsgränsen.Endiv2014 skrev:Michster
Varför kan du inte fixa scripten då? Kanske för mycket att kräva från dig då du redan göra detta frivilligt för oss vilket är mycket tacksamt.
Du kanske kan be de ansvariga på sida att kunna titta på det och fixa de till oss om de nu vill att sidan ska vara fortsatt attraktiv och att vi användare ska vara nöjda osv.
För övrigt kommer forumet uppdateras i framtiden och vi får se vilka funktioner som då kommer att finnas.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Vi gör ett försök med en KVA fråga.
Fråga 8:
Kvantitet I: (90 * 56)/(45 * 28 * 4)
Kvantitet II: 1
a) I är större än II
b) II är större än I
c) I är lika med II
d) Informationen är otillräcklig
Svar senast 7 januari.
Fråga 8:
Kvantitet I: (90 * 56)/(45 * 28 * 4)
Kvantitet II: 1
a) I är större än II
b) II är större än I
c) I är lika med II
d) Informationen är otillräcklig
Svar senast 7 januari.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
(90*56)/(45*28*4) --> (45*56)/(45*28*2) --> 56/(28*2) <--> 56/56 = 1.
Kvantitet I = Kvantitet II.
Svar: C.
Kvantitet I = Kvantitet II.
Svar: C.
Re: Dagens mattefråga!
Min lösning
Kvantitet I:
= (90 * 56)/(45 * 28 * 4)
= (45 * 2 * 28 * 2)/(45 * 28 * 2 * 2)
= 1/1
= 1
Kvantitet I = Kvantitet II
Alternativ C är således korrekt.
Kvantitet I:
= (90 * 56)/(45 * 28 * 4)
= (45 * 2 * 28 * 2)/(45 * 28 * 2 * 2)
= 1/1
= 1
Kvantitet I = Kvantitet II
Alternativ C är således korrekt.
Re: Dagens mattefråga!
Ja delar upp talet i dess minsta beståndsdelar o stryker de tal som finns gemensamt i nämnaren o täljaren.
90*56= 2*3*5*3 * 2*7*2*2
45*28*4= 3*3*5 * 7*2*2 *2*2
2*3*5*3*2*7*2*2/3*3*5*7*2*2*2*2
Det finns två treor, fyra tvåor en sjua och en femma på båda sidor, dvs svaret blir ett. C)
90*56= 2*3*5*3 * 2*7*2*2
45*28*4= 3*3*5 * 7*2*2 *2*2
2*3*5*3*2*7*2*2/3*3*5*7*2*2*2*2
Det finns två treor, fyra tvåor en sjua och en femma på båda sidor, dvs svaret blir ett. C)
Re: Dagens mattefråga!
Fråga 8:
Kvantitet I: (90 * 56)/(45 * 28 * 4)
Kvantitet II: 1
90 * 56 / 45 * 28 * 4
2 * 56 / 1 * 28 * 4
1 * 2 / 1* 1 * 2
2/2
VL = HL
Svar: C) KVA 1 = KVA 2!
MadridistaN
Re: Dagens mattefråga!
Bra jobbat allihop med fråga 8. Jag postar redan nu nästa fråga eftersom jag i morgon är helt upptagen med tentamen.
Fråga 9:
Kvoten mellan två tal är lika med 5/3. Vilka är talen?
(1) Båda talen ger rest 0 vid division med 2.
(2) Summan av talen är 96
Tillräcklig information för lösning erhålls
A) i (1) men ej i (2)
B) i (2) men ej i (1)
C) i (1) tillsammans med (2)
D) i (1) och (2) var för sig
E) ej genom båda påståendena
Svar senast 9 januari.
Fråga 9:
Kvoten mellan två tal är lika med 5/3. Vilka är talen?
(1) Båda talen ger rest 0 vid division med 2.
(2) Summan av talen är 96
Tillräcklig information för lösning erhålls
A) i (1) men ej i (2)
B) i (2) men ej i (1)
C) i (1) tillsammans med (2)
D) i (1) och (2) var för sig
E) ej genom båda påståendena
Svar senast 9 januari.
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Kolla om lösning finns här (längst ned på sidan) http://www.hpguiden.se/Sidor/vip.html
Re: Dagens mattefråga!
Fört och främst, lycka till med din tentamen imorgon. Ace that shit!
Utifrån grundinformationen får vi reda på att tal 1 och tal 2 dividerat med varandra är 5/3.
Tal 1 = x
Tal 2 = y
-->
x/y=5/3
Om vi använder oss utav grundinformationen får vi reda på att x/2= ett tal utan rest. Alltså är x ett jämt tal.
y/2= ett tal utan rest. Alltså är y ett jämt tal.
Mer än så får vi inte ut från information 1. Den räcker inte för att lösa uppgiften.
Vi går över till information 2.
Summan av talen är 96.
X+Y=96.
Vi vet även att x/y=5/3
Här har vi då två okända variabler samt två oberoende ekvationer, detta leder till att lösningen kan lösas med hjälp av information 2 och grundinformationen.
Svar:B
Bra uppgift!
Edit: Det är bra att du använder termer som till exempel rest. du får gärna använda fler sådana. Det är en bra repetition.
EDIT nr 2; Misstaget jag precis gjorde var att inte använde mig utav grundinformationen tillsammans med information 2. Ett slarvfel som inte ska ske. SKRIV ALLTID NER DEN INFORMATIONEN NI HAR! Kommer inte gentaga sådana fauter i framtiden.
Utifrån grundinformationen får vi reda på att tal 1 och tal 2 dividerat med varandra är 5/3.
Tal 1 = x
Tal 2 = y
-->
x/y=5/3
Om vi använder oss utav grundinformationen får vi reda på att x/2= ett tal utan rest. Alltså är x ett jämt tal.
y/2= ett tal utan rest. Alltså är y ett jämt tal.
Mer än så får vi inte ut från information 1. Den räcker inte för att lösa uppgiften.
Vi går över till information 2.
Summan av talen är 96.
X+Y=96.
Vi vet även att x/y=5/3
Här har vi då två okända variabler samt två oberoende ekvationer, detta leder till att lösningen kan lösas med hjälp av information 2 och grundinformationen.
Svar:B
Bra uppgift!
Edit: Det är bra att du använder termer som till exempel rest. du får gärna använda fler sådana. Det är en bra repetition.
EDIT nr 2; Misstaget jag precis gjorde var att inte använde mig utav grundinformationen tillsammans med information 2. Ett slarvfel som inte ska ske. SKRIV ALLTID NER DEN INFORMATIONEN NI HAR! Kommer inte gentaga sådana fauter i framtiden.
Senast redigerad av Original den tis 06 jan, 2015 22:49, redigerad totalt 3 gång.