Gräddfilen Komvux

Alla övriga diskussioner
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:631a6041be="cronor"]De enda universitetspoäng jag lyckats att skrapa åt mig är en grundkurs i Arabiska...! Dessutom för typ 3 år sedan..
/Joakim[/quote:631a6041be]Var läste du det? Trodde Umeå var först med kurser i arabiska...
cronor
Stammis
Stammis
Inlägg: 300
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 1:00

Inlägg av cronor »

På stockholms universitet, VT 2002 tror jag att det var
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:1427b92565="cronor"]På stockholms universitet, VT 2002 tror jag att det var[/quote:1427b92565]Det är nog lite tidigare än i Umeå... kan dock hända att det var vår klass som blev stor nog (70 ansökte, drygt 30 läste) för att det skulle bli sådan uppmärksamhet om det.

Var det 5, 10 eller 20 poäng du läste?
cronor
Stammis
Stammis
Inlägg: 300
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 1:00

Inlägg av cronor »

du har också pluggat arabiska då? jag pluggade 10p, kan fortfarande skriva och läsa - även om jag inte vet vad det är jag skriver/läser =)
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:b4890df8af="cronor"]du har också pluggat arabiska då? jag pluggade 10p, kan fortfarande skriva och läsa - även om jag inte vet vad det är jag skriver/läser =)[/quote:b4890df8af]Jo, 10 poäng uppdelat på två 5-poängskurser med en vårtermin dem emellan. Kan fortfarande ett tjugotal ord/fraser och skriva mitt eget namn.

Tabibi, hal tuuridi finjan qahwa?
cronor
Stammis
Stammis
Inlägg: 300
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 1:00

Inlägg av cronor »

vi måste ha använt olika böcker, känner inte igen ett ord! Hade en orange bok som hette "Modern standard arabic" (kändes inte speciellt modern)

Jag kan några meningar, ett femtiotal ord och några dussin svordomar haha :D Men det känns coolt när man känner igen några ord här och där på nyheterna!

Försökte skriva in några ord på arabiska, men det gillades inte, förvandlades till "????"
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:fcce9c505c="cronor"]vi måste ha använt olika böcker, känner inte igen ett ord! Hade en orange bok som hette "Modern standard arabic" (kändes inte speciellt modern)

Jag kan några meningar, ett femtiotal ord och några dussin svordomar haha :D Men det känns coolt när man känner igen några ord här och där på nyheterna![/quote:fcce9c505c]Eller i filmer - t.ex. kände jag igen ordet "shams" (sol) i "Lord of War".

Tror att det var den boken jag också använde (väldigt svart- och röd-randig), men vår lärare Ahmad Hussein (som var noga med att påpeka att han inte var släkt med kändisen Hussein) gav oss väldigt mycket eget material.

"Tabibi, hal tuuridi finjan qahwa?" blir "läkare(f), vill du(f) ha en kopp kaffe?"


[quote:fcce9c505c]Försökte skriva in några ord på arabiska, men det gillades inte, förvandlades till "????"[/quote:fcce9c505c]Eftersom det här forumet stöder html-kod borde det fungera att skriva html-unicode för tecknen.

Jag upptäckte alldeles nyss denna sida: http://ntu.csie.org/~piaip/unihtml/
(väldigt praktisk när man ska skriva i unicode på hemsidor)

Och således blir mitt namn: [size=18:fcce9c505c]ﻧﻴﻠﺲ[/size:fcce9c505c]
sheeba
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 15 sep, 2005 2:00

ang. komvux

Inlägg av sheeba »

Jag har själv urusla betyg från gymnasiet.
Jag läste dessutom "fel".

Nu efter att läst upp ig betyg från samhällsprogramet i en termin och tekniskt basår i två tycker jag att det är helt suveränt att jag får en andra chans...
Däremot tycker jag att betygen på komvux skulle bestå av IG eller G.
Som jag har upfattat det är det nya förslaget att man inte får läsa ämnen som man har godkänt i, men om det var tio år sedan man läste det på gymn. kan det behövas en uppfräshning inför högskolestudier.

En betygskala på IG-G skulle ge möjlighet till alla som behöver betyg för särskild behörighet och till de som behöver fräsha upp sina kunskaper.
Det skulle minska studerande på komvux(vilket är en tanke med nuvarande lagförslag), men ändå inte utesluta människor som faktiskt vill ha kunskap.

Vidare anser jag att 50 % skulle bli antagna till högskolan genom antingen högskoleprov eller anpassade kunskapsprov för just den utbildningen. Det är betydligt vettigare att komma in på en utbildning för det man kan nu än på betyg som kanske är 5-10 år gamla, satta med olika förutsättningar pga olika lärare, skolor och tidsepoker.

Jag var först med det nya betygsystemet och våra lärare vidarebefodrade till oss att mvg var nästan omöjligt att få, just för att det inte skulle gå inflation i betygen. två pers i min 30 pers klass fick mvg...
Betyg kan aldrig bli rättvist, och jag anser att det dessutom är en felaktig motivationsbyggare.

Sammanfattn.
Uteslut ingen från komvux, ändra istället betygen. Ändra intagningen från betyg till adekvata kunskapstester.
cronor
Stammis
Stammis
Inlägg: 300
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 1:00

Inlägg av cronor »

Du har många bra poänger Sheeba! Jag var inte först med de nya betygen, men kan ändå se en stor skillnad med hur det är idag.
För att vi skulle få MVG var man tvungen att ge lite extra, inte bara skriva bra på proven - man var tvungen att visa lite talang helt enkelt!! Och vissa ämnen var det typ omöjligt att få MVG i, tänker på Svenska B, Filosofi och andra ämnen med mycket uppsatser!

Innebär det nya reglerna att man inte får plugga upp ämnen man har IG i? I så fall är det fel! Man ska ju alltid kunna skaffa sig behörighet till högskolan, precis som du säger!


Nisse: Nja det är nog inte samma bok vi tänker på då, min var helt i svartvitt - och skriven på gammal hederlig skrivmaskin!

hur använder man detta unicode? Converterade mitt namn, fick en konstig kod och klistrade in den här, men blev inga arabiska tecken av'et!

föresten det du skrev på arabiska blir väl NiiÄs ?
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:9014c24915="cronor"]hur använder man detta unicode? Converterade mitt namn, fick en konstig kod och klistrade in den här, men blev inga arabiska tecken av'et!

föresten det du skrev på arabiska blir väl NiiÄs ?[/quote:9014c24915]De arabiska tecknen får du genom "Teckenuppsättning" på din dator. Kopiera sedan in dem i det övre fältet, konvertera dem och klistra sedan in resultatet från det nedre fältet.

Det jag skrev blir "Nils".
cronor
Stammis
Stammis
Inlägg: 300
Blev medlem: sön 06 feb, 2005 1:00

Inlägg av cronor »

precis vad jag gjorde, får försöka igen!

aha jag trodde att detdär lilla tecknet visade på att det var ett "Ä" - men det var den symbolen som visar på vilken bokstav man skall lägga betoningen? (kommer ej ihåg vad den hette)
kattis
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 660
Blev medlem: sön 10 apr, 2005 2:00

Inlägg av kattis »

He, he...har varit på midsommarfirande o här snackas det verkligen om lite av allt!
Paula: Jag är arbetsterapeut. Det är en hel del anatomi och sjd-lära på utbildningen, dock mest fokuserat på muskler, ben och nervsystem. Hoppas alltså på att känna igen lite i alla fall på läkarprogrammet. Att vara arbesterapeut har varit intressant och givande men det är inte min dröm i livet (kom på det tack o lov innan jag hann bli 65..hann bara bli 32 innan jag kom på det-är 33 nu). Dessutom är lönen skit!
Apropå barnsnacket så kan jag väl inge lite förhoppningar till er som är stressade över att inte hinna med det. Har själv två barn, lite större iofs men ändå. Det går alldelses utmärkt att plugga och ha barn kan jag tala om. Har provat att jobba och ha barn i 5 år och det var betydligt tuffare. Se studierna som en sysselsättning som vilken som helst! Det går att ta föräldrarledigt från det också. Ta det som det kommer. Satsa på barn när det känn rätt-det går alltid att lösa!
Användarens profilbild
Paula18
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1152
Blev medlem: ons 03 aug, 2005 2:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Paula18 »

Haha ja det var verkligen kul att komma tillbaka efter tre dagar och läsa de nya konversationerna om livets glädjeämnen.

Nisse: Har du något bra tips på sommarjobb som är så välbetalt att man klarar hela höstterminen eller tom läsåret? Jag tjänar 17000 i mån på mitt nuvarande sommarjobb och med det kan man med nöd och näppe spara ihop så man klarar september och kanske en del av oktober. Sen brukar ju läkarstudenter efter en tid jobba som undersköterskor på somrarna och då skulle jag tippa att man kan tjäna ännu mindre. Vad ska din bok handla om förresten? :-)

Kattis: Ok, då förstår jag att du är inne i vårdvärlden. Skönt att ändå kunna jobba med människor och medicin i viss bemärkelse medan du väntar på att få komma in. Hoppas väntan är över nu! Skönt också att du sa det där med att det går bra att plugga och ha barn, känns betydligt bättre nu! Synd bara att min sambo också pluggar, vi är alltid rätt panka. :-( Men det får gå!
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:b0dd0ee023="cronor"]precis vad jag gjorde, får försöka igen!

aha jag trodde att detdär lilla tecknet visade på att det var ett "Ä" - men det var den symbolen som visar på vilken bokstav man skall lägga betoningen? (kommer ej ihåg vad den hette)[/quote:b0dd0ee023]"Det lilla tecknet", om du avser vad jag tror att du avser, ingår i bokstaven "L" som en liten knopp längst upp. Zooma in / förstora tecknet så ser du vad jag menar.
LaLuSH
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 30 okt, 2005 2:00

Inlägg av LaLuSH »

Innan jag börjar skriva något annat, får jag nog avslöja jag att nästa termin ska börja i 3:an på samhällsvetenskapligt program. Lite empiriska argument skulle kanske inte skada diskusisonen? :D

Nu vet jag inte hur era betygssystem skiljde sig från det som brukas i dag (byts dock ut redan nästa år), men som det ser ut idag skulle jag hävda att det är extremt enkelt att få ett MVG i nästan vilken kurs som helst. Självklart beror det mycket på läraren och konkurrensnivån i klassen (trots att det inte ska vara så), men i regel är man ganska frikostiga vad gäller den ovan nämnda bokstavskombinationen.

Det förefaller även, från rektorer, finnas en viss "inofficiell" press på lärarna om att upprätthålla både skolans och sitt eget rykte genom att inte allt för påtagligt avvika från vad som annars anses vara en normalfördelning av betyg i statistiken. Detta gäller i synnerhet för kurser där majoriteten av eleverna är svaga. En slags "MVG-kompensation" tillämpas för elever som i annat fall aldrig skulle nått upp till detta resultat, då lärarna annars får kritik från skolledningen för att snåla med betyg/vara stränga/tolka betygskriterierna fel i förhållande till andra lärare på skolan. Därför sätts ganska ofta betyg efter en elevs ambitionsnivå snarare än efter dennes prestation. Jag önskar att jag överdrev eller var avundsjuk, men jag har själv fått en drös av dessa billiga och oförtjänta MVG:n. Har diskuterat skolsystemet med många lärare, och indirekta medgivanden tillsammans med transparenta argument på betygssamtal (både till mig och andra elever) har lett mig till att skriva det jag just nu skriver.

För det samhällsvetenskapliga programmet gäller detta främst kurser som Naturkunskap A&B, samt Matematik A&B (skulel vilja uttöka det till många fler kurser, men dessa märks det mest i). Det finns enorma skillnader i bedömningsnivån mellan det naturvetenskapliga programmet och det samhällsvetenskapliga. Naturkunskap A för naturare bygger på det de läst/läser i kemi/fysik, och avhandlar allting i trippel svårighetsgrad gentemot samhäll. Kompensations-MVG:n regnar här över samhällarna.

Matematik A&B är riktiga paradgrenar för samhällare (OBS kraftig ironi). I början av det andra läsåret har en av våra rektorer möte med alla samhällstvåor där det förklaras att nästintill 50% av oss enligt statistiken får IG i Ma B. Men räds icke, ändlösa prövningar kommer snygga upp den siffran avsevärt, och visa att vårt gymnasium är ett som satsar på att varje samhällare ska få G - varken högre eller lägre. Ingen kommer att få lämna skolan med ett IG. Nu förefaller jag glida undan från själva ämnet, men faktum är att detta möte helt och hållet hade undvikits om lärarna redan i Ma A satt rättvisa betyg på eleverna. Pressen de utstår från rektorerna får dem att slussa igenom hälften av eleverna med totalt inadekvata kunskaper i matematik. Varför? Jo, för att dessa elever aldrig någonsin kommer att försöka läsa mer än det påtvingade Ma B, varefter de kan skickas vidare till allt det extra stöd och de extra prövningar som inte kommer att lämna några hål i statistiken. Genom att inte ta itu med problemen omedelbart, utan först agera när ingen utav den essentiella grunden finns där, krävs dubbelt så mkt stödåtgärder. [b:020bc4facc]Dessa elever hade ALDRIG fått slippa igenom filtret på NV-programmet med ett G i Ma A, då matematiken är en grundsten i deras utbildning[/b:020bc4facc].

Vad gäller de högre betygen i Ma A på samhäll, behöver man bara ta och jämföra matteböcker mellan de olika programmen för att se vad som är fel... Vissa argumenterar att detta är till naturarnas nackdel (då utformningen på deras prov är svårare), men ser man det ur perspektivet att samhälls- och estetelever från början drillas till att prestera sämre på de nationella proven (d.v.s. vare sig lägre eller högre än G), så börjar man förstå alla dessa alarmerande rapporter om matematikundervisningen i skolan.

Stycket ovan är egentligen inte direkt relaterat till debattartikeln, men det bidrar ändå helt i onödan till att skicka tusentals ungdomar till komvux varje år. Det stora problemet är dock, som det skrivs i debattartikeln, att man inte för ett enda öre tar allvarligt på sin egen skolgång och sina betyg när det för det första slussas ut tiotusentals personer med upptentade betyg från komvux, och för det andra finns en sådan inflatorisk orättvisa i det nuvarande systemet som möjliggör betygsmedel på 19.xx++ på ren och skär ambition och noll kunskap.

Just nu ser jag 40-50% av eleverna i min klass kamma hem MVG:n i varje historie-, samhälls-, och geografikurs när prestationsnivån mellan de sämsta och de bästa av dessa på en tiogradig betygskala (1-10) bäst kan beskrivas som skillnaden mellan en 6:a och en 10:a. Det finns ingen motivation i att plugga och göra läxor när 20% av full arbetskapacitet räcker för att få ett MVG. Situationen blir sådan att många elever helt enkelt inte _orkar_ bry sig om eller kontemplera över deras betygsresultat överhuvudtaget under rådande gymnasieutbildning, och därmed blir det noll engagemang i klassrummen på lektionerna. I det avseendet kan jag inte se det här förslaget som något annat än en förbättring från tidigare, jag önskar bara att jag själv börjat gymnasiet när detta implementerats.

Mitt resonemang för min utbildning efter första gymnasieåret löd istället: När det ändå finns en sådan underlig inflation på betyg i Sverige kan man väl lika gärna bli medlem på hp-guiden och satsa på högskoleprovet. Ångrar inte mig en enda sekund. I de kurser där lärarna är duktiga och har något att förmedla på ett lärorikt sätt anstränger jag mig hårt; i annat fall så speglar betygen lärarens dåliga insats, d.v.s. om inte ämnet i sig självt är tillräckligt engagerande.

Dock måste jag medge att saker och ting börjar arta sig i och med C-kurserna, varför dessa kurser egentligen bör vara A-kurser ;)[b:020bc4facc][/b:020bc4facc][b:020bc4facc][/b:020bc4facc]
Senast redigerad av LaLuSH den mån 26 jun, 2006 14:24, redigerad totalt 3 gång.
Skriv svar