Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Timoteja skrev:Tycker denna uppgift är sjuk i huvudet. Fattar nu varför det blir D, har gått igenom den med min pojkvän. Men tycker det är sjukt fortfarande, de har ju själva tänkt att den ska gå att lösa och har således ett sjukt missvisande bild. Tycker båda A och D ska räknas denna gång, precis som när de gör tabbar i NOG. Även om jag också förstår att det mer handlar on tolkning vid NOG och att det faktiskt finns ett rätt svar här.
Men jag menar, tänk om denna uppgift råkat vara en XYZ? Då hade inte alternativet D ens funnits, då hade man fått ta bort hela frågan ist för att lätt ändra ett svar....
Äh. Jag vet inte. Clownprov denna gång.
Meningen var inte att den ena sidan skulle vara okänd, då skulle de inte ha ritat upp en missvisande bild. Meningen var att den skulle vara längre än 4cm, vilket förklarar varför svaret skulle vara A innan de ändrade i facit. Det var inte meningen att bilden skulle vara missvisande.empezar skrev:Man ska inte mäta på bilden. Den är bara där för att vi ska slippa rita upp en fyrkant själva. Fyrkanten KAN se ut sådär, men måste inte göra det. Man får själv sätta ut x, y, z och mått som man lär känna från uppgiften, och står det "x" på en sida, så är den OKÄND. Den är inte "ungefär 5-6 cm enligt linjalen".alimah skrev:Men kom igen alltså, de kan inte ha en bild där sidan AB ser ut att vara längre än 4cm och inte är det. Okej, jag köper att mätning i figuren inte hjälper, men att ha en sida som är mycket längre på bilden än 4cm och påstå att en kan vara kortare är för mycket att ta i!empezar skrev:
AB har ingen bestämd längd, så på vilket sätt lutar den mot AB? Vinkeln BCD kan vara trubbig eller spetsig, och då får AB olika längder.
I och med att det går att tolka uppgiften på två sätt så blir ju svaret D. Vad som var provskaparnas mening är inte relevant, för de tänkte fel. Ska alla provskrivare som också tänker fel belönas för det? Eller ska de som tänker rätt belönas? HSV tycker att de som gör rätt ska få rätt och ändrar facit.alimah skrev:Meningen var inte att den ena sidan skulle vara okänd, då skulle de inte ha ritat upp en missvisande bild. Meningen var att den skulle vara längre än 4cm, vilket förklarar varför svaret skulle vara A innan de ändrade i facit. Det var inte meningen att bilden skulle vara missvisande.
Jag ger upp, men jag tycker inte att de skulle ha ritat upp en figur om de har en sån fråga!empezar skrev:I och med att det går att tolka uppgiften på två sätt så blir ju svaret D. Vad som var provskaparnas mening är inte relevant, för de tänkte fel. Ska alla provskrivare som också tänker fel belönas för det? Eller ska de som tänker rätt belönas? HSV tycker att de som gör rätt ska få rätt och ändrar facit.alimah skrev:Meningen var inte att den ena sidan skulle vara okänd, då skulle de inte ha ritat upp en missvisande bild. Meningen var att den skulle vara längre än 4cm, vilket förklarar varför svaret skulle vara A innan de ändrade i facit. Det var inte meningen att bilden skulle vara missvisande.
Det är lönlöst att sitta och diskutera detta. Pick your fights.
Förstår hur du tänker men det vore oacceptabelt av högskoleverket att ge rätt för ett svar som är uppenbart fel. Förhoppningsvis var det väldigt många som gick i denna fälla vilket torde påverka normeringen rätt kraftigt.nimbar skrev:Timoteja skrev:Tycker denna uppgift är sjuk i huvudet. Fattar nu varför det blir D, har gått igenom den med min pojkvän. Men tycker det är sjukt fortfarande, de har ju själva tänkt att den ska gå att lösa och har således ett sjukt missvisande bild. Tycker båda A och D ska räknas denna gång, precis som när de gör tabbar i NOG. Även om jag också förstår att det mer handlar on tolkning vid NOG och att det faktiskt finns ett rätt svar här.
Men jag menar, tänk om denna uppgift råkat vara en XYZ? Då hade inte alternativet D ens funnits, då hade man fått ta bort hela frågan ist för att lätt ändra ett svar....
Äh. Jag vet inte. Clownprov denna gång.
Håller med dig. Tycker borde A och D bör räknas i så fall. Känns väldigt pajasaktigt att ändra rätt svar, borde inte 6 månaders arbete inför ett delprov kunna resultera i att de VET det rätta svaret?! Blir ju en känslomässig upp och ner bana det här. Såg ljust ut för mina 1.8 men kan nu likväl bli 1.7...
Den okända sidan som det frågas efter blir antingen 4+roten ur 5, som är större än 6, dvs alternativ a, eller 4-roten ur 5 som är mindre än 6 vilket resulterar i alternativ b. Informationen är otillräcklig eftersom man inte vet vad som gäller. Alltså är alternativ d rätt. Sidan går att beräkna, men frågan är om sidan är större eller mindre än 6.annamaria skrev:Bara jag som är trög som tycker att oavsett hur figuren ser ut, går den att räkna ut genom pythagoras sats?
Även om figuren inte ser ut som den gör i uppgiften, borde den väl ändå bestå av en triangel och en rektangel? Och då kan man ju räkna ut den okända delen av AB genom pythagoras sats..?
Äh jag vet inte..
Precis som Empezar sade, vi borde inte ödsla mer tid på sånt här. Nu blickar vi framåt oavsett resultat!
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59