Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Inlägg av elisaastrid »
Om du läser mitt första inlägg så framgår det där tydligt att jag redan gör det du skriver här, dvs. "tragglar" med NOG uppgifter. Problemet är uppenbarligen inte att jag skjuter uppgifterna framför mig eller vägrar öva på NOG, utan snarare att jag upplever det som svårt att öva effektivt på dessa uppgifter.Thewayoflife skrev: ↑tis 03 sep, 2019 16:03Det finns inga ”quick fixes” du får helt enkelt traggla vidare med NOG uppgifter så kommer du för eller senare hitta vad som fungerar för just dig. Du kommer inte bli bra på nog över en natt utan det kommer att ta små gradvisa steg. Mitt tips LÄR dig all grundläggande matematik gör därför matteprogrammet och därefter börja beta av uppgifterna och lär dig från förklaringarna. Resten är upp till dig, hur mycket du tar till dig av lösningarna osv. Det är ingenting vi här på hpguiden kan svara på.
Inlägg av elisaastrid »
SVT knepet känner jag igen från min egna skolgång, det har räddat mig många gånger, haha!hunnrasexti skrev: ↑tis 03 sep, 2019 15:43 Det är lite svårt. Just det här tipset stod ut väldigt mycket eftersom det var något jag inte lärt mig i skolan utan utvecklat själv och som jag jobbade fram just för att jag hade problem med såna här uppgifter. Allt annat känns som om jag bara skulle ge dig en random mattelektion.
En sak kanske. Jag har disproportionellt stora problem med hastighet, så kommer en fråga om sånt så brukar jag rita upp en triangel:
Man täcker över den bit info man inte har, så visar triangeln hur man kommer fram till den.
Sträckan: Hastigheten gånger tiden
Hastigheten: Sträckan delat med tiden
Tiden: Sträckan delat med hastigheten (denna känns så ointuitiv...)
Jag föreslår att du identifierar vilka sorters NOG-uppgifter som är svårast för dig, väljer några exempel och gör en tråd för varje på NOG-forumet och låter folk föreslå lösningsmetoder.
Kanske ett annat råd är att kunna identifiera icke-upplysningar. Tar ett extremt exempel här med en påhittad uppgift: Triangeln ABC har arean 50 cm^2. Hur långa är dess sidor?
(1) Triangeln har minst två spetsiga vinklar.
(2) Två trianglar ABC har sammanlagt arean 100 cm^2.
Här finns det två icke-upplysningar. Alla trianglar har minst två spetsiga vinklar. Den andra upplysningen säger dig inget som inte beskrivningen redan sagt. Det är en bra förmåga att kunna utesluta icke-upplysningar så att ett korrekt A eller B inte blir ett felaktigt C.
(givetvis är svaret E på denna)
Edit: För att klargöra menar jag med icke-upplysning information som du använder i lösningen men som du inte behöver upplysningen för att kunna veta =)
Inlägg av Jonathanberhane »
Ett tips är att gå igenom gamla prov från 2000 och uppåt, sedan felanalys på varenda uppgift! Genom att bekanta dig med uppgifterna kommer du få en större förståelse för hur uppgifterna är konstruerade, därefter kommer nya nog upplevas som en enkel match.elisaastrid skrev: ↑ons 04 sep, 2019 12:42SVT knepet känner jag igen från min egna skolgång, det har räddat mig många gånger, haha!hunnrasexti skrev: ↑tis 03 sep, 2019 15:43 Det är lite svårt. Just det här tipset stod ut väldigt mycket eftersom det var något jag inte lärt mig i skolan utan utvecklat själv och som jag jobbade fram just för att jag hade problem med såna här uppgifter. Allt annat känns som om jag bara skulle ge dig en random mattelektion.
En sak kanske. Jag har disproportionellt stora problem med hastighet, så kommer en fråga om sånt så brukar jag rita upp en triangel:
Man täcker över den bit info man inte har, så visar triangeln hur man kommer fram till den.
Sträckan: Hastigheten gånger tiden
Hastigheten: Sträckan delat med tiden
Tiden: Sträckan delat med hastigheten (denna känns så ointuitiv...)
Jag föreslår att du identifierar vilka sorters NOG-uppgifter som är svårast för dig, väljer några exempel och gör en tråd för varje på NOG-forumet och låter folk föreslå lösningsmetoder.
Kanske ett annat råd är att kunna identifiera icke-upplysningar. Tar ett extremt exempel här med en påhittad uppgift: Triangeln ABC har arean 50 cm^2. Hur långa är dess sidor?
(1) Triangeln har minst två spetsiga vinklar.
(2) Två trianglar ABC har sammanlagt arean 100 cm^2.
Här finns det två icke-upplysningar. Alla trianglar har minst två spetsiga vinklar. Den andra upplysningen säger dig inget som inte beskrivningen redan sagt. Det är en bra förmåga att kunna utesluta icke-upplysningar så att ett korrekt A eller B inte blir ett felaktigt C.
(givetvis är svaret E på denna)
Edit: För att klargöra menar jag med icke-upplysning information som du använder i lösningen men som du inte behöver upplysningen för att kunna veta =)
Och jag tror det stämmer som du säger, det är uppenbarligen inte alla sorters NOG uppgifter som sinkar mig utan de där man får en stor mängd information som ska sorteras. Jag tror att jag ska sätta mig och göra en samling av dessa uppgifter för att verkligen lära mig hur jag ska angripa dem. Om det gör att jag lyckas få 1-2 fler rätt på KVANT så betyder det mycket. Det vet vi alla som pga. 1 poäng fått ett lägre normeratresultat... (Så surt!)
Inlägg av hunnrasexti »
Inlägg av elisaastrid »
hunnrasexti skrev: ↑fre 16 aug, 2019 13:09 Men helvete, lyckades slarva bort hela mitt inlägg =) får hoppas detta blir bättre. Det är en strategi jag utvecklat som hjälpt mig med NOG-uppgifter jag brukade ha problem med. Se uppgift 13. Såhär löser jag den.
Tabell A innehåller den information vi får av beskrivningen och upplysning 1, och om vi kan lösa uppgiften via denna så är också svaret A (eller D). Vi vet från beskrivningen att det finns pynt i varje fönster och att hälften är tända. Vi vet från (1) att, tja, det som står i (1). Då vet vi att det finns totalt 90 tända och 90 släckta pynt, och att det finns total 72 stjärnor och 108 ljusstakar. Siffrorna till höger om och under tabellen representerar detta. Informationen räcker dock inte för att lista ut något mer.
Tabell B gäller då upplysning 2, där vi inte längre vet det totala antalet utan bara kan säga att 50% är tända och 50% är släckta, för det stod ju i beskrivningen, så den infon är fair game. Sen kan vi fylla i 42 i rutan för släckta ljusstakar, men inget mer.
Tabell C kombinerar all information. Ta 42:an från tabell B och lägg den i tabell A, sen kan du fylla i hela tabellen utifrån detta. Det bästa är om du ser direkt att det går och bara svarar C, men annars är proceduren antingen:
Räkna ut att det finns 108-42=66 tända ljusstakar och därmed 90-66=24 tända stjärnor,
eller
Räkna ut att det finns 90-42=48 släckta stjärnor och därmed 72-48=24 tända stjärnor.
Strategin går skitsnabbt att tillämpa, förutsatt att man kan fiska siffrorna ur texten. Jag ritar inga prydliga tabeller på provet, jag gör bara ett stort plus. Och den här blev lite jobbig med både en rad och en kolumn som kallas S, men på ett prov hade jag ritat något fånigt ljus för att representera tänd och en ledsen veke skulle få betyda släckt.
(Sorry om någon såg det ursprungliga inlägget där tabellen var fel ifylld)
Inlägg av aristofanes »
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59