Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Klockrent, tack så mycket !Åsnefisk skrev:Jag ska lägga mig så det blir korta svar.
Uppgift 7
Beteckna yngsta a, mellersta b och äldsta c.
(G) a + b + c = 18 * 3 = 54
(1) (a + c)/2 = b
(2) b = a + 3
Uppgift 11
Det att linjerna är vinkelräta mot varandra betyder att den ena linjens lutning, d.v.s. k-värde, kommer vara som den andra linjens lutning, d.v.s k-värde, men negativt.
(2) ger två punkter, (0,2) och (-2,0), vilket ger oss ekvationen för den linjen, y = x + 2.
Kombinera med (1) och ovan nämnda faktum så vet vi att ekvationen för linjen i (1) är y = -x.
Uppgift 15
Ormarna är indelade i giftiga och ogiftiga. Det finns bara giftiga eller ogiftiga ormar. Det finns 1900 ogiftiga ormarter.
(1) 17.4% av alla ormarter är giftiga. 82.6% av alla ormarter är alltså ogiftiga, och vi vet hur många det är, 1900.
x = totala antalet ormarter
0.826x = 1900
x = 2300
0.174x = 400
Uppgift 16
- Vi vet att äpplenas index har minskat och är lägre än 100. (Från 100, sen har priset sjunkit).
- Vi vet att bananernas index är högre än äpplenas och högre än 100. (Från 100, sen har priset ökat).
- Vet vet dock inget om apelsinerna, deras index kan ha ökat eller minskat närmare oändligt.
Vi vet inte vad apelsinerna kostade till en början. Tänk så kostade apelsinerna 1 kr/kg år 1990 och nu 13 kr/kg år 1996. Då har dem drastiskt högre index än bananerna år 1996. Eller tänk så kostade dem 10 kr/kg 1990 och 1 kr/kg 1996. Då har dem drastiskt lägre index än både bananer och äpplen. Båda kan vara fallet. Det saknas alltså information för att lista ut detta.
Inlägg av KenzoTenma »
Nej det är inte riktigt sant. är k-värdena vinkelräta gäller en annan regel som säger att k-värdena multiplicerat med varandra ska bli -1Sweegone skrev:Klockrent, tack så mycket !Åsnefisk skrev:Jag ska lägga mig så det blir korta svar.
Uppgift 7
Beteckna yngsta a, mellersta b och äldsta c.
(G) a + b + c = 18 * 3 = 54
(1) (a + c)/2 = b
(2) b = a + 3
Uppgift 11
Det att linjerna är vinkelräta mot varandra betyder att den ena linjens lutning, d.v.s. k-värde, kommer vara som den andra linjens lutning, d.v.s k-värde, men negativt.
(2) ger två punkter, (0,2) och (-2,0), vilket ger oss ekvationen för den linjen, y = x + 2.
Kombinera med (1) och ovan nämnda faktum så vet vi att ekvationen för linjen i (1) är y = -x.
Uppgift 15
Ormarna är indelade i giftiga och ogiftiga. Det finns bara giftiga eller ogiftiga ormar. Det finns 1900 ogiftiga ormarter.
(1) 17.4% av alla ormarter är giftiga. 82.6% av alla ormarter är alltså ogiftiga, och vi vet hur många det är, 1900.
x = totala antalet ormarter
0.826x = 1900
x = 2300
0.174x = 400
Uppgift 16
- Vi vet att äpplenas index har minskat och är lägre än 100. (Från 100, sen har priset sjunkit).
- Vi vet att bananernas index är högre än äpplenas och högre än 100. (Från 100, sen har priset ökat).
- Vet vet dock inget om apelsinerna, deras index kan ha ökat eller minskat närmare oändligt.
Vi vet inte vad apelsinerna kostade till en början. Tänk så kostade apelsinerna 1 kr/kg år 1990 och nu 13 kr/kg år 1996. Då har dem drastiskt högre index än bananerna år 1996. Eller tänk så kostade dem 10 kr/kg 1990 och 1 kr/kg 1996. Då har dem drastiskt lägre index än både bananer och äpplen. Båda kan vara fallet. Det saknas alltså information för att lista ut detta.
Ang. linjära ekvation-frågan..är där ytterligare regler som man bör kunna ?
Är linjerna parallella : samma k-värde
Är de vinkelräta : k=-k
Är där flera ?
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59