1/2 + 4/3(detta får du genom att invertera bråken och sedan förkortar täljare och nämnare med 2) - (2/3(detta får du genom att förkorta täljare och nämnare med 10)).
Nu gör du så att samtliga bråk har samma nämnare:
1/2 + 4/3 - 2/3 och vips får du svaret.
Uppgift 8:
Omvandla bråket till decimalform med hjälp av liggande stolen och du ganska snabbt fram att det är 0,375.
0,375 + 0,065 och sen delar du summan 2 och du har svaret.
Uppgift 12:
Här vill de ha en jämförelse mellan a och c.
Vi har a=2/b och b=3/c så låt oss ta hjälp av dom.
a=2/b så b=2/a och vi har b=3/c då ersätter vi b i ekvation 2 med det vi fick från början och vi får fram att: 2/a=3/c och löser ut vad a är. 2c=3a, c=1,5a. Varför 6c = 9a
Använd med fördel innehållsförteckningarna som finns högst upp i varje forum (DTK, KVA, NOG och XYZ) eller snabblänkarna i det högra blocket med namnet "Utvalda forumtrådar".
VIP-medlemmar har även åtkomst till Sveriges största databas med förklaringar till gamla högskoleprovuppgifter.
Jag vill tacka er för ert stöd och era råd. Er hjälp har varit ovärderlig!! Med er hjälp har jag lyckats få 72/80 på Verbala och 74/80 på kvantitativa. Det blev 1,9 vilket var högre än mitt mål från början. Tack så mycket!!